کمیل و مقبره کورش ؟!

  • 1394/01/16 - 15:34
کمیل گماردۀ حضرت علی (علیه السلام) در فیروزآباد یا دیگر نقاط فارس نبود. از سویی مقبره‌ای که امروزه به نام کورش مشهور شده، در عصر ساسانیان و پس از آن زیارتگاه مردم نبود (و ساسانیان اصولاً نامی از هخامنشیان نمی‌آوردند). همچنین تخریب معابد و مقدسات اهل‌کتاب در فقه اسلامی جایز نیست. کمیل نیز ابداً رابطه خوبی با معاویه نداشت. این نوشتار، پاسخی است به یاوه‌گویی‌های...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ مدتی است که برخی از افراد که دچار بیماری‌های روحی و زندگیشان سرشار از سرخوردگی‌ و ناکامی است، به انتشار مطالبی علیه «کمیل بن زیاد نخعی» از یاران مولا علی (علیه السلام) می‌پردازند و در صدد تخریب وجهۀ او هستند. باستانگرایان نژادپرست، تلاش می‌کنند تا میان اسلام و ایران شکاف ایجاد کنند و در این مسیر از بیان هیچ دروغی ابا ندارند. غافل از اینکه با خاک پاشیدن به چهرۀ آفتاب، تنها خود را مضحکۀ خاص و عام می‌کنند. متن این شبهه چنین است:

کمیل کیست؟ کمیل ابن زیاد درسال ۳۶ هجری از طرف علی بن ابی‌طالب به حکومت فارس منصوب شد، اما پس از واقعه حکمیت و خلع علی بن ابی‌طالب از خلافت؛ بر حکومت ابقاء شد. کمیل حاکم فارس؛ وقتی متوجه شد مردم پنهانی به زیارت آرامگاه کوروش بزرگ می‌روند، تصمیم گرفت آن را خراب کند و این باعث شد مردم فیروز آباد فارس(شهر گور) که از شهرهای پر رونق آن زمان بود، علیه او قیام کردند و کمیل پس از شکست به شام گریخت... این کسی است که دعایش ما را به بهشت می‌برد؟!(دعای کمیل)

در پاسخ به این شایعه عجیب (یا بهتر است بگوییم این دروغ که ناشی از توهمات باستانگرایانِ سرخورده است) نکاتی به عرض می‌رسانیم!

- باستانگرایان متوّهم گمان کرده اند که با خواندن نیایش‌های اوستایی و... (که سرایندگان آن‌ها با خواهر و مادر خودشان همبستر می‌شدند)،[1] به بهشت می‌روند؟ یا گمان کرده اند که با پیروی از شعارها و سخنان انوشیروان (که قاتل بسیاری از مردم ایران است و ستمگرانه بسیاری از آبادی‌ها را با خاک یکسان نمود) به بهشت می‌روند؟[2] یا گمان کرده اند که با جعل سخنانِ حکیمانه و سرقت ادبی و چسباندن سخنان زیبا به کورش هخامنشی (که مردم اوپیس و... را قتل‌عام کرده و شهرشان را به آتش کشید) می‌توان به بهشت رفت؟ یا شاید گمان می‌کنند بهشت خانۀ بت‌های شیطانی مردوک و بعل است؟[3] یا حتی شاید این باستانگرایان خیال می‌کنند با کشتن مورچه‌ها و خراب کردن لانۀ آن‌ها می‌توان به بهشت رفت!‌[4] یا می‌پندارند که با ریختن خاکستر و ادرار گاو در دهان زنان می‌توان بهشت را فتح کرد![5] البته یکی از راه‌های رسیدن به بهشت در مرام این افراد (باستانگرایان افراطی)، مصرف بنگ و حشیش است که سابقاً اسناد و مدارک لازم اشاره شد.[6] لذا پیشنهاد می‌کنیم این افراد درباره بهشت و جهنم حرفی نزنند چه اینکه در این صورت سخنانی خواهند شنید که ممکن است رشتۀ توهمات و خیال‌بافی‌هایشان را پاره کند.

- در هیچ روایت موثق تاریخی نیامده که حضرت علی (علیه السلام)، کمیل را به عنوان کارگزار خود در فارس گماشته باشد. در نتیجه تخریب مقبره کورش توسط کمیل، به طور کلی منتفی است (و این داستان از اساس یک توهّم است). حضرت، کمیل را به عنوان فرماندار هیت (شهری نزدیک بغداد امروز) گماشت.[7]

- در عصر ساسانیان، آن بنای سنگی ابداً به عنوان مقبره کورش شناخته نمی‌شد (و ساسانیان، کورش را به عنوان شخصیتی خاص و لایق ستایش مورد تمجید قرار ندادند). حتی جالب است بدانیم که ساسانیان بنا به دلایل سیاسی در متون خود هیچ یادی از هخامنشیان (و کورش) نکرده‌اند. در عصر اسلامی هم این بنا مقبره کورش نامیده نشد. بلکه مشهد مادر سلیمان (و مقبره مادر سلیمان) خوانده می‌شد.[8] اگر هم بالفرض مردم به زیارت آن بنا می‌رفتند، دلیلی نداشت که والی فارس بخواهد آن را تخریب کند (چه اینکه در فقه اسلامی، اهل کتاب در انجام مناسک دینی آزاد هستند).

- کمیل از یاران نزدیک حضرت علی (علیه السلام) بود [9] و در جنگ صفین در رکاب مولا علی (علیه السلام) علیه معاویه نبرد کرد.[10] چندین تن از بزرگان و علمای اهل سنت نیز به شرافت و وثاقت او رأی داده اند و او را از بزرگان شیعه خوانده اند.[11] کمیل در سال 82 هجری به دست حجّاج کشته شد.[12] وی تا آخرین لحظه عمرش بر محبت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) باقی بود. هنگامی که حجاج (از دشمنان حضرت علی) خواست او را بکشد، کمیل گفت: «آنچه می‌خواهی انجام ده! همانا مولایم علی از پیش به من خبر داده بود که تو (حجاج) قاتل من هستی»[13] پس حجاج دستور داد که سرش از بدن کمیل جدا کنند. حتی برخی از منابع تاریخی گفته اند که او در محبت علی (علیه السلام) زیاده روی می‌کرد.[14] او در مواجهه با حجاج با اینکه تحت فشار بود، اما همچنان بر علی (علیه السلام) درود و صلوات می‌فرستاد تا اینکه در راه ولایت حضرت علی به شهادت رسید.[15] هم اکنون در حوالی کوفه مزار وی زیارتگاه شیفتگان اهل‌بیت است. جالب است بدانیم که معاویه نیز بسیار از کمیل منزجر بود. او را جادوگر، بدکار و زبان شیطان می‌نامید.[16]

پس تا اینجا روشن شد که کمیل گماردۀ حضرت علی (علیه السلام) در فیروزآباد یا دیگر نقاط فارس نبود. از سویی مقبره‌ای که امروزه به نام کورش مشهور شده، در عصر ساسانیان و پس از آن زیارتگاه مردم نبود (و ساسانیان اصولاً نامی از هخامنشیان نمی‌آوردند). همچنین تخریب معابد و مقدسات اهل‌کتاب در فقه اسلامی جایز نیست. کمیل نیز ابداً رابطه خوبی با معاویه نداشت و همواره از محبین حضرت علی (علیه السلام) بود. اما پیرامون دعای کمیل...

کمیل در مسجد بصره محضر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رسید، و میان این دو سخنانی رد و بدل شد، پس حضرت دعای خضر نبی را به کمیل آموخت و به او فرمود: «ای کمیل، هر شب جمعه این چنین دعا بخوان یا حداقل در زندگی‌ات یکبار هم که شده چنین بخوان. پس بنویس...». آنگاه امام (علیه السلام) دعای خضر نبی (علیه السلام) را به کمیل املاء فرمود و او نوشت.[17] پس این دعا به دعای کمیل مشهور شد.

پی‌نوشت:

[1]. بنگرید به «دینکرد و مشروعیت ازدواج با محارم در آیین زرتشت» و نیز بنگرید به «ازدوا‌ج‌های برادر-خواهری در آیین زرتشتی»، «ازدواج‌های پدر-دختری در آیین زرتشتی» و «ازدواج‌های مادر-پسری در آیین زرتشتی».
[2]. بنگرید به «منشأ جنایات انوشیروان».
[3]. بنگرید به «هخامنشیان و بعل!» و «کورش هخامنشی و پرستش مردوک».
[4]. بنگرید به «تخریب لانه‌ی مورچه‌ها، نمونه‌ای از کردار نیک».
[5]. بنگرید به «تحقیر زنان رنجدیده در دین زرتشتی».
[6]. بنگرید به «داستان ایمان آوردن گشتاسپ به زرتشت».
[7]. ابن اثیر جزری، تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، تهران: نشر مؤسسه مطبوعات علمی، ۱۳۷۱. ج 10، ص 194-195.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149-150.
[8]. لارنس لاكهارت، انقراض سلسله صفويه‏، ترجمه: اسماعيل دولتشاهى‏، تهران: انتشارات علمى و فرهنگ، 1383. ص 294.
سرپرسى سايكس، تاريخ ايران‏، ترجمه: سيد محمد تقى فخر داعى گيلانى‏، تهران: نشر افسون‏، 1380. ج 1، ص 235.
و نیز بنگرید به مقاله «پاسارگاد و مسجد مادر سلیمان».
[9]. شمس الدین الذهبى، تذكرة الحفاظ،‌بیروت: دار الكتب العلمية، 1998. ج 1، ص 14.
[10]. ابن حجر عسقلانی، لسان الميزان، بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1986. ج 7، ص 346.
ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
ابن سعد، الطبقات الكبرى، بیروت: دار صادر، ج 6، ص 179.
[11]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
ابن حجر عسقلانی، لسان الميزان، بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1986. ج 7، ص 346.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149.
[12]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق،، ج5، ص 653.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر، 1998.ج 50، ص 248.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149.
[13]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
[14]. شمس الدين الذهبي، ميزان الاعتدال في نقد الرجال، بیروت: دار الكتب العلمية، 1995. ج 5، ص 502.
[15]. ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر، 1998.ج 50، ص 249.
[16]. تاريخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاينده‏، انتشارات اساطير، ۱۳۷۵، ج 6، ص 2198.
[17]. سيد بن طاووس، إقبال الأعمال، تهران: دار الكتب الإسلامية، 1367. ص 706.
همچنین دیگر منابع تاریخی نیز گویای این هستند که این دعا، دعای حضرت خضر (علیه السلام) است که مولا علی (علیه السلام) به کمیل آموخت. بنگرید به: شيخ طوسى، مصباح المتهجد، بیروت: مؤسسه فقه الشيعة، 1411 ه.ق، ص 844

تولیدی

دیدگاه‌ها

قطعا نویسنده این مطلب ایرانی نیست.

آره موافقم .تخم وترکه همون اعرابیه که به ایران حمله کردن وزنان و دخترانش رو مورد تجاوز قرار دادن

بن بست فكری يعنی همون جایی كه عيرانی (ايرانی قلابی) و ناشناس بهش رسيدن !كاملا معلومه كه حرفی واسه گفتن ندارن و دارن دست و پا ميزنن !!!!!

مقاله خیلی خوب بود. پیشنهاد می‌کنم باستانگرایان حماقت رو کنار بگذارن و حق رو بپذیرن

این یکی دیگه خود نویسنده بود فکر کنم. از خودت ممنونی . نه؟

درود برشما ، اما متاسفانه باستانگرایان یا همون دریوزه های کاسه لیس غرب نادان تر و جاهل تر این باشند که حرف حق را بشنوند و قبولش کنند

چرا اینقدر بی تربیت هستی؟

فرق غرب با عرب فقط یک نقطه هست ولی چون فاصله غرب از عرب به ما بیشتر هست مطمئنا عرب نفوذ و سلطه بیشتری به کشور ما در طول تاریخ داشته است. و تاریخ را عرب هرگونه که خواسته نوشته و بوسیله ابزار دین در اذهان ما گنجانده است و جزو باورها و اعتقادات مقدس ما شده اند. اعتقادات دینی با منطق تصحصح نمیشود. پس زور بیخود نزنیم

شما که فرق غرب و عرب را در یک نقطه می دانید ، ای کاش کمی در مورد دانشگاه ها و کرسی ها ایران شناسی که در اروپا و آمریکا وجود دارد هم تحقیق می کردید، ای کاش در مورد تعداد مورخین غربی که در مورد تاریخ ایران قلم فرسایی کردند هم بررسی و مطالعاتی انجام می دادید و مطمئنا نظرتان بعد از این تحقیقات و مطالعات تغییر می کرد.

از لحاظ تاثیرگذاری این جریان دارید اشتباه میکنید, زیرا بیشترین متون علمی اسلام برای ایرانیهاست, چه متون شیعه و چه متون سنی, بزرگترین و بیشترین دانشمندان اسلام ایرانی هستن, همه ی امامان چهارگانه اهل سنت ایرانی هستن, نویسندگان کتابهای چهارگانه و اصلی شیعه ایرانی هستن, و.... در شبه جزیره ی عربستان از ابتدای اسلام تا الان یک دانشمند مطرح نداریم, ولی از ایران بسیار بسیار بسیار پس نه تنها فرهنگ جاهلی اعراب بر ایران اثر گذار نبوده, بلکه ایرانیان دین محبت پیامبر را درک کردند, دین اسلام پیام آور محبت انسان دوستی و مهربانی ست, بر عکس دین خلفای اهل سنت, این مطالب بسیار بدیهی با اندک مطالعه ای روشن میشوند, اجمالا عرض میکنم, هر جا که در متون اسلامی و تاریخی کاری بر خلاف موازین انسانی و وحشیگری انجام شده به دین پیامبر و اهل بیت ربطی ندارد, و حاصل کار دیگران است, ممنون

حیف اسمی که رو تو گذاشتن اگه کمی مطالعه میکردی اینطور حرف نمیزدی

سلام بچه ها. چرا اینقدر عصبانی هستین و به هم توهین میکنین. اگه پس از مرگ احتمالا دنیای دیگری بود و احتمالا یکی بهتون می گفت اکثر تصوراتی که در این دنیا داشتین غلط بوده چه حالی بهتون دست میده. قطعا حالمون گرفته میشه. پس منطقی هست که با هر تفکری که هستیم، یک بار به باورهامون یک شک عمیق بکنیم و سعی کنیم بدون تعصب فکر کنیم یا حرف بزنیم. اما در مورد بحث داغ شما دوستان: 1- همه ما میدونیم که حمله به ایران در زمان عمر بود کسی که به خشکه مقدسی شهره داشت. قطعا در این حمله عربها که به فرزندان پیامبر رحم نکردند، به ما هم رحم نکردند. بدون اینکه بخوایم به تاریخ مراجعه کنیم که معمولا فاتحان اون رو نوشتند، شکست ایران بزرگ در مقابل عربهای بادیه نشین، نشان ضعف و انحطاط در حکومت ایران بوده و مردم مقاومت چندانی نکردند. 2- مقبره کوروش در زمان اسلام شناخته شده نبود. عربها که تخت جمشید رو دیدند فکر کردند کاخ سلیمان اونجاست و مقبره کوروش رو هم فکر کردند مقبره مادر حضرت سلیمان هستش. حتی ما میگیم تخت جمشید در صورتیکه تخت جمشید ربطی به جمشید پادشاه اساطیری ایران نداره. واقعیت اینه که ما تاریخمون رو گم کردید تا اینکه این اواخر باستان شناسان کتیبه ها رو ترجمه کردن و خیلی چیزها روشن شد. 3- یادمون باشه ما به زور شمشیر مسلمان شدیم ولی اکثرا به زور شمشیر شیعه نشدیم. رفتار و سلوک علی (ع) و فرزندانش با ایرانیان باعث شیعه شدن ما شد و اسلام رحمانی رو از اسلام خشن عمرها تشخیص دادیم. ما آزادگی رو در امام حسین دوباره شناختیم. وقتی زید بن علی بن حسین از ایران قیام کرد مردم ایران کمکش کردند و وقتی شهید شد در بسیاری از شهرهای ایران از جمله خراسان مردم اسم فرزندان تازه متولد شده رو زید گذاشتند. در زمان امام رضا تشیع بیشتر در ایران تثبیت شد و پس از شهادت ایشان و بازگشت مامون به بغداد، طاهر سردار ایرانی مامون که در خراسان ماند، در خطبه نماز نام مامون را حذف کرد و استقلال ایران از اعراب از همین جا شروع شد اما تشیع ماند و نگاهی متمدنانه از اسلام متولد شد بخصوص در زمان حکومت سامانیان.4- امروز به مدد تکنولوزی میشه خیلی از این حقایق رو فهمید هر چند یادمون باشه باید فکر کنیم رسالت امروز ما به عنوان یک انسان چی باید باشه. بجای دعواهایی که اگر غیر منطقی باشه تا ابد ادامه داره و هیچ نتیجه ای نداره، بهتر به نیاز امروزمون فکر کنیم. امرو ز زمینمون آلوده شده. آبمون آلوده شده آسمونمون آلوده شده. مصرف گرایی داره نابودمون میکنه. دخترها ساعتها مشغول آرایش هستند تا خودشون رو عرضه کنند. خود واقعیشونو گم کردن. زیبایی های درونی شونو نمیبینن. پسرها که هیچ . بحثهای بی فایده فوتبال. اتلاف عمر در سالنهای بدنسازی و مصرف داروای تقویتی عجیب غریب. و .... و .... و .... . نمیخام نصیحت کنم. منم مثل شما هستم. ولی یه فکری بکنیم .... یه کاری بکنیم .... بجای بحثهای بیهوده.

درود بر شما مطلب جالبی بود

سلام آقای به اصلاح محترم ؛ خسته نشدید شما و امثال شما انقدر با جبهه گیری به اصلاح عادلانه صحبت های صدمن یه غاز و مزخرف تحویل مردم میدید، دوستان اصلأ لزومی نداره به صحبتهای چرند اینگونه به اصطلاح انسانها توجهی کنید فقط کافیه یکبار از ابتدا تا انتهای معانی فارسی یکی از سوره های کتاب مثلأ آسمانی این دیوصفتان را با تفکر بخونید تا به این درک برسید که مشتی چرندیات بیش نیست و تمامأ خرافات و ابهامات یک چوپان بادیه نشین هستش، در کنارش اگر فرصت کردید حتمأ کتاب تاریخ طبری که گویای تاریخ آنطورکه بوده رو، مطالعه کنید ، کتاب «دو قرن سکوت» و «بیست و سه سال» هم حتمأ مطالعه کنید ، مشکل انسانها فقدان کتاب و مطالعه دربین آنهاست...

نه کورش و نه کمیل هیچ یک اعتقادی به "انسانیت بجای دیانت" نداشتند. بلکه هر دو دیندار بودند. یکی به دین بت‌پرستان بود و دیگری به دین خداپرستی. اما چرا شخصی (به عنوان انسانیت بجای دیانت) میآید در این صفحه و سخنانی که اصلاً ربطی به محتوا ندارد را بیان می‌کند؟ مشخص است. این شخص با هدف دفاع از کورش هخامنشی به این صفحه آمد. اما راه‌ها را بر خود بسته دید و احساس عجز کرد. پس کوشید که با «فرار به جلو» ضعف و ناتوانی خود را مخفی کند. ادامه در کامنت بعد...

متن مقاله (کمیل و مقبره کورش؟!) به اندازه کافی مستند است. دلایل و شواهد بیان شد و آن کس که در پی تاریخ حقیقی باشد مطالعه میکند و در نهایت هم قضاوت... با اینکه کامنت این مدعی "انسانیت به جای دیانت" حاوی توهین و فحاشی به مسلمانان بود اما نظرش منتشر شد تا همه بدانند که این جماعت حرفی برای گفتن ندارند. در باطل و دروغ بودن سر تا پای سخنان و باورهای این مدعی «انسانیت بجای دیانت» همین بس که ما را دعوت به مطالعه کتاب «دو قرن سکوت» میکند اما یقیناً خودش این کتاب را نخوانده است. به راستی که افراد پرادعا و بی‌سوادی مانند این شخص (که یا مزدور سعودی‌ها و صهیونیست‌ها هستند، یا جاهل و نادان) به خود اجازه می‌دهند دیگران را دعوت به مطالعه کنند اما خود شدیداً بی‌مطالعه هستند. نمونه بی‌سوادی و کم‌عقلی چنین اشخاصی را قبلا توضیح داده بودیم. کتاب «دو قرن سکوت» حتی همان چاپ قبل از انقلابش پر است از تمجید و دفاع از اسلام. بنگرید: [http://www.adyannet.com/fa/news/13351] نویسنده این کتاب (دکتر زرینکوب) پیش از انقلاب کتابی دیگر هم نوشت. باز هم در دفاع از اسلام، به نام‌ «کارنامه اسلام» که انصافا کتاب بسیار خوبی در دفاع از اسلام است.

عیرانی (ایرانی قلابی) اگه دقت کنی می بینی که مقاله با سند و محکم هست و خوب از این یاوه گوهای توهم زده مچ گیری کرده و دروغ هاشون رو افشا کرده. پس باستان گراها بهتره عقلشون رو به کار بندازن و از دروغهای اربابشون اسرائیل پیروی نکنن .

از خداوند متعال شفاي همه بيماران رواني از جمله مريض حاضر رو خواهانيم.

مطلب خیلی خوب هست. با منطق است. با سند. با دلیل. ایرانی بودن یا نبودن اهمیت ندارد. انسان باید بود.

از اطلاع رسانی و رفع شبه شما سپاسگذارم. واما در مورد کورش بزرگ اگر مردمش بد بودند مگر ایرانی نبودند؟واگر ظالم بود چرا اسمش در کتابهای آسمانی قرآن و تورات و انجیل و ..... آمده است ؟ومگر چیزی غیر این است که دردین اسلام آمده است پشت سر اموات بد نگویید و منکر خوبیها و عدالتخواهی آنها نشوید؟ممنون میشم پاسخ بدید

اینم در اسلام گفته که از مرده ها بت نتراشید و بی خودی بزرگ نکنید

پس چراشماشیعیان ازمردهاتون بت همراه بازریح ساختید

حمید اين دو كلمه (بت و مرده) رو معنی كن ببينم چقدر حاليته (اگه خواستی ميتونی از جواب دادن فرار كنی)! بعدش يعنی ميخای بگی شما از كورش بت پرست (مردوك پرست)، بت نساختيد ؟ و جلوش سجده نميكنيد ؟

ببینید من مسلمونم و شیعه دوازده امامی و از جهت دیگه به کشور خودم اهمیت زیادی میدم مخصوصا کوروش شما حرف سجده کردن زدید حکم خدا که در زمان یوسف پیامبر اومد اینه که به هیچ کس و چیزی جزع خدا سجده جایز نیست پس کسانی که به مقبره کورش به عنوان پرستش سجده میکنند اشتباست و اونا بت پرستند ولی از جهت دیگه شماه که به مقبره امام ها. و یا به خونه خدا میرسین چرا اونا بوس میکنید و بهش سجده میکنید و میگید مثلا شما را شفاع بده مگه هیچ امامی اگر خدا نمیخواست میتونست کسی را شفا بده پس شما بین خدا و انسان فاصل انداختین و اون واسطه شد بین ما پس ما از اون مقبره ها بت ساختیم و در مورد زندگی کوروش هرکسی در دوره فرمانرواییش یه بدی هایی داره و یه خوبی هایی در نظرات قبل اومد که کورش بعضی شهر ها را قتلعام کرده و سوزونده خوب به فرض که درسته چند تا شهر و کشور را کوروش بدون خونریزی گرفت؟در چند تا کشور یه یکیش امریکاست هنوزم براش تجلیل میگیرند. و کتیبه حقوق بشر را از اون میدونند و در کتیبه حقوق بشر به زنان احترتم خاصی گذاشت گورش بود که برده داری را از بین برد و هیچ برده ای نداشت و یهودی هارا از بند و زندان بابل ازاد کرده بود سندش هم موجوده اسرائیلیها بیشتر میدونند چی میگم کورش اولین کسی بود که کارگرهاش را بیمه کرد و کورش...... خوب ازدواج خاهر برادر کجی زهن شماست چون از اول حرام بوده ولی با این حال دوران حضرت موسی باز این ازدواج در قوم یهود وجود داشت پس اگرم راست باشه تقصیر حاکم نیست و اگر راسته دوستان که در قبل همچین نظری در مورد ازدواج مادر و پسر در دوران کورش دادن سند رو کنند و در نتیجه میرسیم به زندگی اهل بیت در زندگی نامه و قانون هایه اونا هم خیلی اشکالات وجود داره مثل ازدواجاشون که با دختر شیرخاره هم با اذن پدر میشه ازدواج کرد مثل برده داریشون زنده بگور کردن دختران و..که در دین اسلام هست پس نتیجه میگیریم اگرم دین زرتشت بعضی جاهش مشکل داشت که اونم مطمعنم تحریف شده بدست اعراب دین اسلام هم کم مشکل نداشت

برادر جان، این چه حرفهایی هست که می‌زنید؟ زنده به گور کردن دختران در اسلام؟! واقعا جای تاسف داره این ادعاهای شما. این مار عربهای جاهلیت بود که اسلام اون رو ممنوع کرد

به نظرم آدرس اشتباهی به شما داده اند!! بهتر است مرده پرستی و پرسش بت را در مورد کوروش و مردوک و به اصطلاح باستان گراهای امروزی سرچ کنید و در موردش مطالعه کنید....

وا عجبا کجا اسم کوروش تو قرآن اومده کدوم سوره آیه چند شستشوی مغزی تا چه اندازه معلوم میشه شما تا به حال قرآن نخوندی تورات و انجیلم که تحریف شدش موجوده

سلام من نمی خواهم از ادعایی که در مورد کورش شده دفاع کرده یا آن را رد کنم . ولی شما از کجا می گویید که نام کورش تو قرآن آمده؟!! البته برخی گفته اند شاید منظور ذوالقرنین کورش باشد ولی هنوز چنین حرفی قطعی و صددرصد ثابت نشده.

درست است کوروش بزرگ با نام پارسی اش در قرآن ذکر نشده اما داستان ذوالقرنین تماما این حقیقت را می رساند که این نام عربی نمایانگر این شاه پارسی ست همچنین داستان های کوروش در کتاب های مقدس دیگر ادیان الهی نیز آمده است

تناقضات بسیاری در تطابق کوروش و ذوالقرنین هست نمونه بارز آن اینکه ذوالقرنین وحدانی گرا و خدای یکتا را می پرستد، ولی کوروش طبق منشورش بت مردوک را پرستش می کند.

اسم كورش كه در كتابهاي آسماني نيومده. اين مقاله رو خوب بخونيد: http://www.adyannet.com/news/16756 كسي هم با هموطناش مشكل نداره . فقط يه عده كورش رو بزرگ كردن كه اسلام رو كوچيك كنند. اين يه طرح هست كه صهيونيستها ريختن و بايد باهاش مبارزه بشه. البته اين نظر من هست. با احترام به نظر شما آقا قدرت الله. البته من در اون حد هم سواد ندارم كه از اسلام دفاع كنم. اين كار علما و روحانيون هست. بايد تلاش كنند

«يك مشت تازي لخت و برهنه، وحشي و گرسنه، دزد و شترچران، سياه و زرد و لاغرميان، موشخواران بي خانمان، منزل گزينان زير خار مغيلان، شرير و بي ادب و خونخوار مثل حيوان، بل پست تر از آن، بر كاروان هستي تو تاختند. دانشوران جهان معتقدند كه ايران قافله تمدني بود كه ناگاه گرفتار ايلغار تازيان گرديد و سرمايه و كالايشان را ربودند. لعنت بر كساني كه دولتي به آن بزرگي و مدنيتي به آن فراخي را كه روشني بخش گيتي بود تسليم راهزنان بيابان كردند و دل خويش را به موهومات خرسند ساختند تا به سعادت دو جهان نايل گردند.» ﺳﻪ ﻣﻜﺘﻮﺏ, ميرزا ﺁﻗﺎ ﺧﺎﻥ ﻛﺮﻣﺎﻧﻲ

چنین عبارات سخیف و فحاشانه ای جز از زبان میرزا آقاخان کرمانی و امثال او بیرون نمیآید. با مطالعه تاریخ درمیابیم که اگر امپراتوری ساسانی چنین و چنان بود، پس چرا اکثر ایرانیان در زمان ورود اسلام به ایران هیچ دفاعی از حکومت ساسانی نکردند؟ حکومت ساسانی یک حکومت استعدادکش مبتنی بر نظام بسته طبقاتی بود. به تعبیر بزرگترین دانشمندان ایران شناس -حتی دانشمندان غیرمسلمان- اسلام سبب شکوفایی استعداد در میان ایرانیان شد. به هر روی حرفها برای گفتن بسیار داریم و در صورت تمایل حاضر به گفتگو هستیم.

انسان های بی سواد وخشک مغز نبایدحقی برای فکرکردن ندارن!شماحقتون همینه که براتون و بجاتون فک کنن!برو تاریخ جنگ های ایران واعراب روبخون تابفهمی مردم چطور مقاومت میکردن ودرصورن شکست چه اتفاقی میفتاده.

واقعا آدم وقتی به سایتهای ایرانی و گفت و شنود های آن مراجعه می کنه کمبود شدید مطالعه خصوصا در موضوعاتی مانند تاریخ را به عینه می بیند: 1- مانی پیامبر ایرانی، اولین کسی بود که ادعا نمود احمد است و به خاطر همین نام او در بین 100 فرد تاثیر گزار تاریخ آمده است بنابراین تا حدودی آمادگی فکری در ایران برای پذیرش دین احمد ایجاد شده بود. 2- سقوط ایران در یک روز و یک ماه و حتی یکسال رخ نداد تصرف برخی شهرهای ایران مانند اردبیل تا سال 75 هجری هر گز میسر نشد 3- سلسله ساسانی 400 سال حکومت کرده بود و همه جای دنیا حکومتها به مرور که از عمرشان می گذرد دچار مشکلات عدیده ای در سیاست و لیاقت می شوند تاقبل از یزگرد سوم و در یک دوره حدودا 7 ساله ایران تقریبا هر شش ماه یک پادشاه عوض می کرد. 4- اگر بخواهیم اینطور استدلال کنیم بعد باید سوال کنیم چرا حکومت علی علیه اسلام وپسرش بیش از 7-8 سال به طول نیانجامید و چرا حکومت خلایف اسلامی به دست مغولان بر افتاد؟ 5- فقط در جنگ مراغه که به فرماندهی اسامه پسر خوانده پیامبر انجام شد لشکر اعراب 65000 شامل خود اسامه کشته دادند. در جنگی که فقط در یکی از صحنه های آن قدرت غالب 65000 کشته داده باشد مغلوب تلفات بیشتری داده است پس هرگز به غلط استدلال نکنیم ایرانی ها با آغوش باز اسلام را پذیرفتند شکست ایران از اعراب دلایل راهبردی متعددی داشت که بررسی آن مجال مفصلی می خواهد. 6- خطیبان مسلمان در خطابه های خود ادعا می کنند حضرت مهدی همان سوشیانس است در حالی که آیین زرتشتی صراحت دارد که سوشیانس از نطفه زرتشت است اگر می خواهید باز مسئله طرح کنم بحثتان داغ شود

ای کسی که ادعای میهن پرستی داری! راست میگی اهل اندیشه‌ای خودت حرف بزن و ابراز عقیده کن نه اینکه سخن دیگران را بلغور کنی!!!

جناب ب ظاهر میهن پرست شما اگه با عقاید اکثریت ایران مشکل دارید میتونید تشریفتونو ببرید پیش همون هم فکرای غربیتون

بنده یک مسلمان شیعه هستم وبرای مقدسات فعلی خودم احترام قائل هستم ولی به کسی هم حق و اجازه نمیدم به تاریخ و مقدسات باارزش وباشکوه کشورم توهین کنه!طبق قانون سوم هرعملی عکس العملی درپی داره!وقتی اسلام گرایان متهجرویزیدصفتی امثال شماکه به اسم اسلام وامام عصرمون هرکاری میکنیدتامردم روبرای امیال واهداف خودتون فقط دریک خط نگه داریدمطمئمن باشیدکه برعکس العمل مواجه خواهیدشد!پس انتظارنداشته باشیدبخاطرحرف های بی اساسی که میزنیدحرف بی اساس نشنوید!طبق تاریخ حمله اعراب به ایران ک نویسندگان ان ایرانی وعرب هستند(تاریخ زرین کوب روهم اگه قبول نداشته باشیدتاریخطبری روامثال خودت قبول دارید)قتل وغارت فجیع ایرانی هاچیزی نیست ک پنهان شودوازهمه مهمترمقاومت مردم وقتل عام بخاطرمقاومت ومهم ترازآن یاایمان بیاوریدیاسربدهیدیاجزیه پرداخت کنید!پس اسلام به زورشمسیررامنکرنشوید!پس ازکمیل هم میشودچنین انتظاری داشت!همچنین ازمسلمان هایی که به پیامبرایمان داشته ودرعین حال سره نوه اش روبرویزه میگذارند یاپهلوی دختر حامله اش رامیدرندنمیتوان انتظارداشت که درک کننددراسلام تخریب اماکن مذهبی و...جایزنیس!تاریخی ک شما ازاون دم میزنید تاریخ امثال گزنفون و هرودت بیگانه که تاریخشون هم براساس شایعات و شنیده هایشان از چند صدسال قبل بوده وهمچنین امثال هرودت هاوگزنفون های خودفروخته ی خودی هست که برای اهداف وامیال خودشون تاریخ سازی میکنند!بایدعرض کنم ک ازدواج باخواهر وبرادرو...چیزاثبات شده وبامدرک قاطع ویابراساس تاریخ بیطرفی نیست!همچنین بایدعرض کنم که اگرشما الان ازدواج بامحارم روحرام میدونیدوازدواج بادخترعموپسرخاله دختردایی و...روحلال میدونیدوبراساس تاریخ و احادیث خودساخته ی خودتون ک میگیدعقددخترعموپسرعمورو درآسمان ها نوشتن در دین اروپایی ها این ازدواج هاحرام هست!!!حالا کی به حق هست؟ماکه بادخترعموازدواج میکنیم یاآنهاکه نمیکنند!پس اگر برفرض هم که ایرانیان چنین ازدواج هایی میکردنددنیای سه هزارسال قبل مثل دنیای هزارویک فرقه ودین الان نبوده کسی بگه بادخترعموازدواج کن ودیگری بگه نکن!اگرهزارسال بعدهمین روحانیون عزیز به این نتیجه برسندکه مثلاازدواج بادخترنامادری حرام هست(چیزی که در اروپاننگ است برای ماحلال)چه توجیهی برای هزارسال قبلتون دارید؟میدونیدچرااسرارداریدمردم روراضی کنیدکه تاریخ ایران این بوده وآن میشده؟چون شمادرکل باهرچیزی که مربوط به تاریخ قبل از۵۸باشه مخالف هستید،ازنظرشماتاریخ ایران فقط۳۶سال هست !تاریخ قبل از۵۸هم ازحمله اعراب به ایران تاالان هست که آن هم تاریخ اسلام خوانده میشود!وگرنه هیچ ملتی حاضرنمیشه تاریخ کشورخودشوزیرتیغ ببره اون هم تاریخ وشکوهی که دنیاکم به خودش دیده! این هادرخون نژادواقعی ایرانی حل نمیشه!

ظاهرا جناب حامد شما از مسلمانی و شیعه بودن فقط اسم و ادعایش را داری؟!! چون به اسم دفاع از ایران باستان تمام دین اسلام را زیر سئوال بردی!!! در صورتی که اگر یک مسلمان شیعه ایرانی بودی به خوبی درک می کردی که ما دو تا اسلام داریم اسلام محمدی و اسلام خلفایی آنچه تو گفتی بر فرض صحت اسلام خلفایی بود نه محمدی اسلام حقیقی از قلب ها وارد می شود مثل آنچه پیامبر در فتح مکه انجام دادند.

حیف این اسم که تو داری

درود بر شما. تحلیل بسیار شیوا و منطقی. حیف که گوش های این پوک مغزها بسته ست به روی چنین حقایقی.

یک کلام هزار افرین برتو ای اریایی

سلام درود بر شما......دقیقا همین است که میفرمایید،مهم نیست که اینان چه میگویند ،مهم حقیقتیست که من و شما میدانیم. موفق باشید.

این مطلب واقعأ توهین بود.. من نمیدونم چرا کسی که از شعور و شرافت بویی نبرده میاد متن مینویسه.. آخه مردک خشک مغز این مطالبی که در مورد زرتشت و به اسم زرتشت مینویسی ..این رو هم باید بدونی که در باره ی یکی از ادیان الهی داری صحبت میکنی..زرتشت اگر چه کامل نیست اما دین شرک و بت پرستی نیست.. اما در باره کورش بزرگ چرا به خاطر این که جواب سوال رو بدی صورت سوال رو عوض میکنی؟؟سوال در رابطه با این بود که کمیل قصد تخریب مقبره کورش کبیر رو داشت یا نه؟؟کورش کبیر انسان بزرگی بود..در تمام ادیان الهی از او یاد شده..و اولین منشور حقوق بشریت توسط اون نوشته شده..پس به جای این چرت و پرتا که مینویسی برو یکم تاریخ بخون بعد بیا این جا زر بزن.. به نظر من اونی که توهم داره تویی..خوب هم نمیشی ولی انشاالله خدا یا شفات میده یا خلاصت میکنه میره.

دوست گرامی! شما فقط ادعا داری مطمئن هستم تا بحال توی عمرت منشور کوروش رو اصلا نخوندی وگرنه چنین حرفی نمیزدی! منشور کوروش شرح فتح بابل و ستایش مردوک خدای جنگه. آیا واقعا در تمام ادیان الهی از او یاد شده؟ بعد کوروش فقط دین مسیحیت و اسلام اومده. و در هیچ کدوم حرفی از کوروش نیست. فقط یه احتمال ضعیف داده شده که ذوالقرنین قران کوروشه. ولی بعد از ترجمه ی منشور کوروش که بتها رو ستایش میکنه، این احتمال هم رد میشه.

. تاریخ طبری تصریح دارد که ناآرامی ذکر شده در متن شبهه ، مربوط به ماجرای دیگریست و زمامدار امام نیز در آن ماجرا "زیاد ابن ابیه" بوده است : * وقتی مردم درباره علی (ع) اختلاف کردند (ماجرای حکمیت) مردم فارس و کرمان از دادن خراج به کارگزاران خویش امتناع ورزیدند ، علی (ع) "زیاد ابن ابیه" را بسوی ولایات فارس وکرمان فرستاد . مردم فارس در مورد "زیاد" می گفتند : رفتار این مرد عرب همانند خسرو انوشیروان بود که نرمش و مدارا می کرد و به جنگ نپرداخت و مردم به اطاعت او در آمدند. http://www.pasokhgoo.ir/node/90043----------------- یا گمان کرده اند که با پیروی از شعارها و سخنان انوشیروان (که قاتل بسیاری از مردم ایران است و ستمگرانه بسیاری از آبادی‌ها را با خاک یکسان نمود) به بهشت می‌روند؟

تو غلط کردی نوشتی با خواهر و مادر همبستر میشیم بی ناموووس

عجب گفتار نیک، کردار نیک و رفتار نیکی از حامیان زرتشت می بینیم پس دینه شما بی ناموسیه دیگه

صفحه‌ها

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.