کمیل و مقبره کورش

  • 1394/01/16 - 15:34
کمیل گماردۀ حضرت علی (علیه السلام) در فیروزآباد یا دیگر نقاط فارس نبود. از سویی مقبره‌ای که امروزه به نام کورش مشهور شده، در عصر ساسانیان و پس از آن زیارتگاه مردم نبود (و ساسانیان اصولاً نامی از هخامنشیان نمی‌آوردند). همچنین تخریب معابد و مقدسات اهل‌کتاب در فقه اسلامی جایز نیست. کمیل نیز ابداً رابطه خوبی با معاویه نداشت. این نوشتار، پاسخی است به یاوه‌گویی‌های...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ مدتی است که شایعه‌ای پیرامون «کمیل بن زیاد نخعی» که یکی از یاران مولا علی (علیه السلام) بود منتشر شده که متن آن از این قرار است:

کمیل کیست؟ کمیل ابن زیاد در سال ۳۶ هجری از طرف علی بن ابی‌طالب به حکومت فارس منصوب شد، اما پس از واقعه حَکَمیت و خلع علی بن ابی‌طالب از خلافت، از سوی معاویه بر حکومت ابقاء شد. کمیل حاکم فارس، وقتی متوجه شد مردم پنهانی به زیارت آرامگاه کوروش بزرگ می‌روند، تصمیم گرفت آن را خراب کند و این باعث شد مردم فیروز آباد فارس (شهر گور) که از شهرهای پر رونق آن زمان بود، علیه او قیام کردند و کمیل پس از شکست به شام گریخت... این کسی است که دعایش ما را به بهشت می‌برد؟!(دعای کمیل)

در پاسخ به این شایعه عجیب نکاتی به عرض می‌رسانیم:

فضای مجازی، علیرغم فواید بسیاری که دارد، متاسفانه جولان‌گاه افرادی مغرض شده که با انتشار شایعات عجیب در صدد ضربه زدن به اسلام و باور اسلامی مردم ایران هستند. البته رفتار این افراد، مانند کسی است که خاک به سوی آفتاب می‌پاشد تا خورشید را خاموش کند. اعتقاد راسخ ما این است که این جماعتِ دروغگو، هر چه می‌خواهند بگویند و هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند. لیکن در آینده‌ای نزدیک، خدایی که مالک قلب‌هاست، چنان معادلات را به سود دین خود می‌گرداند که همه این افراد لجباز از حیرت، انگشت به دهان مانده و از خشم و غضب، لب و دهان خود را پاره می‌کنند. اما بعد...

- در هیچ روایت موثق تاریخی نیامده که حضرت علی (علیه السلام)، کمیل را به عنوان کارگزار خود در فارس گماشته باشد. در نتیجه تخریب مقبره کورش توسط کمیل، به طور کلی منتفی است (و این داستان از اساس یک توهّم است). در حقیقت، حضرت علی (علیه السلام) کمیل را به عنوان فرماندار هیت (شهری نزدیک بغداد امروز) گماشته بود.[1] نه منطقه فارس.

- مردم عصر ساسانیان، این بنای سنگی (که امروز به مقبره کورش مشهور است) را ابداً به عنوان مقبره کورش نمی‌شناختند. حتی جالب است بدانیم که ساسانیان در متون خود هیچ یادی از هخامنشیان (و کورش) نکرده‌اند. در عصر اسلامی هم "هیچ گاه" این بنا مقبره کورش نامیده نشد. بلکه مشهد مادر سلیمان (و مقبره مادر سلیمان) خوانده می‌شد.[2] اگر هم بالفرض مردم به زیارت آن بنا می‌رفتند، دلیلی نداشت که والی فارس بخواهد آن را تخریب کند (چه اینکه در فقه اسلامی، اهل کتاب در انجام مناسک دینی آزاد هستند).

- کمیل از یاران نزدیک حضرت علی (علیه السلام) بود [3] و در جنگ صفین در رکاب مولا علی (علیه السلام) علیه معاویه نبرد کرد.[4] چندین تن از بزرگان و علمای اهل سنت نیز به شرافت و وثاقت او رأی داده اند و او را از بزرگان شیعه خوانده اند.[5] کمیل در سال 82 هجری به دست حجّاج بن یوسف ثقفی کشته شد.[6] وی تا آخرین لحظه عمرش بر محبت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) باقی بود. هنگامی که حجاج خواست او را بکشد، کمیل گفت: «آنچه می‌خواهی انجام ده! همانا مولایم علی از پیش به من خبر داده بود که تو (حجاج) قاتل من هستی» پس حجاج دستور داد که سر از بدن کمیل جدا کنند. حتی برخی از منابع تاریخی گفته اند که او در محبت علی (علیه السلام) زیاده روی می‌کرد.[7] او در مواجهه با حجاج با اینکه تحت فشار بود، اما همچنان بر علی (علیه السلام) درود و صلوات می‌فرستاد تا اینکه در راه ولایت حضرت علی به شهادت رسید.[8] هم اکنون در حوالی کوفه مزار وی زیارتگاه شیفتگان اهل‌بیت است. جالب است بدانیم که معاویه نیز بسیار از کمیل متنفر بود.[9]

پس تا اینجا روشن شد که کمیل گماردۀ حضرت علی (علیه السلام) در فیروزآباد یا دیگر نقاط فارس نبود. از سویی مقبره‌ای که امروزه به نام کورش مشهور شده، در عصر ساسانیان و پس از آن منسوب به کورش شمرده نمی‌شد. همچنین تخریب معابد و مقدسات اهل‌کتاب در فقه اسلامی جایز نیست. کمیل نیز هیچ گاه در پی تخریب آثار باستانی فارس برنیامد. اما پیرامون دعای کمیل...

کمیل در مسجد بصره محضر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رسید، و میان این دو سخنانی رد و بدل شد، پس حضرت دعای خضر نبی را به کمیل آموخت و به او فرمود: «ای کمیل، هر شب جمعه این چنین دعا بخوان یا حداقل در زندگی‌ات یکبار هم که شده چنین بخوان. پس بنویس...». آنگاه امام (علیه السلام) دعای خضر نبی (علیه السلام) را به کمیل املاء فرمود و او نوشت.[10] پس این دعا به دعای کمیل مشهور شد. این دعا دارای مضامینی عالی و نکات نغز عرفانی است که خواندن آن و اندیشه پیرامون عبارات آن به همه عزیزان پیشنهاد می‌شود. 

پی‌نوشت:

[1]. ابن اثیر جزری، تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، تهران: نشر مؤسسه مطبوعات علمی، ۱۳۷۱. ج 10، ص 194-195.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149-150.
[2]. لارنس لاكهارت، انقراض سلسله صفويه‏، ترجمه: اسماعيل دولتشاهى‏، تهران: انتشارات علمى و فرهنگ، 1383. ص 294.
سرپرسى سايكس، تاريخ ايران‏، ترجمه: سيد محمد تقى فخر داعى گيلانى‏، تهران: نشر افسون‏، 1380. ج 1، ص 235.
و نیز بنگرید به مقاله «پاسارگاد و مسجد مادر سلیمان».
[3]. شمس الدین الذهبى، تذكرة الحفاظ،‌بیروت: دار الكتب العلمية، 1998. ج 1، ص 14.
[4]. ابن حجر عسقلانی، لسان الميزان، بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1986. ج 7، ص 346.
ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
ابن سعد، الطبقات الكبرى، بیروت: دار صادر، ج 6، ص 179.
[5]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
ابن حجر عسقلانی، لسان الميزان، بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1986. ج 7، ص 346.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149.
[6]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق،، ج5، ص 653.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر، 1998.ج 50، ص 248.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149.
[7]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653؛ شمس الدين الذهبي، ميزان الاعتدال في نقد الرجال، بیروت: دار الكتب العلمية، 1995. ج 5، ص 502.
[8]. ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر، 1998.ج 50، ص 249.
[9]. تاريخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاينده‏، انتشارات اساطير، ۱۳۷۵، ج 6، ص 2198.
[10]. سيد بن طاووس، إقبال الأعمال، تهران: دار الكتب الإسلامية، 1367. ص 706.
همچنین دیگر منابع تاریخی نیز گویای این هستند که این دعا، دعای حضرت خضر (علیه السلام) است که مولا علی (علیه السلام) به کمیل آموخت. بنگرید به: شيخ طوسى، مصباح المتهجد، بیروت: مؤسسه فقه الشيعة، 1411 ه.ق، ص 844.

آخرین ویرایش: 29 بهمن 1397

مقالات مرتبط: 

هخامنشیان و بعل!

کورش هخامنشی و پرستش مردوک

تولیدی

دیدگاه‌ها

همبستری با محارم بین موبدان زرتشتی امری رایج و کردار نیک محسوب میشد. حتی طبق اسناد خودشان: [https://www.adyannet.com/fa/book/25068]

دوست عزیز ادیان خدا ازابتدا کامل نبودن ب مرور اسلام اومد کامل کرد و اینک درس میگین اون زمان ازدواج با محارم ایراد نداشت بعدهاک بیماری هازیاد شد ابتدا ازدواج خواهر برادر یا ازدواج بامادر رو منع کردن وبعد ازدواج باعمه خاله بخاطر ژنتیک وبعدها حتیدازدواج های فامیلی اونم بخاطر بیماری یا نادرس دراومدن بچه از نظر اخلاقی اسلام رو خیلی دانشمندا با علم بررسی کردن هرچی قران گفته درس بوده امااینکه خیلی دنبال نابودی تاریخ هستن اشتباس تاریخ ماپادشاه ها بزرگم داشته ادم های درست هم داشته امامتاسفانه جوری میکنن میگن فقط ماخوبیم قبل ماهمه بد بودن . و دراخر اینم بگم اسلام بعدها نازل شد این دین هامنسوخ شده بودن دین های اصلی ک خدا نازل کرده مسیحیت بود ک دست خورده شده باشه یانه بانوجه ب شعور مردم اون زمان نازل شد امابعدهاک سعور بالاتر رفت اسلام نازل شد دلیل اینکه دین اسلام دست نحورده هس طی سی سال نازل شده نه یه شبه واینکه خدادرقران جوری سخنانش بیان کرده جز اینکه راجب علوم مختلف توضیح داده راجب انسان سناسی ووو هم توضیح داده

همبستری با محارم بسیار بهتر از همبستری با زنان شوهر داری است که دین شما به غنیمت میگرفتند.

کاربردهای کنیز در دین زرتشتی ::::::: در متون مذهبی و تاریخی دین زرتشتی، بهره کشی جنسی از کنیزان امری ثابت شده و حتمی است. دزدیدن و تجاوز به زنان و دختران، وجود حرمسراهایی با هزاران کنیز، همگی از واضحات تاریخی در جامعه زرتشتی است. مطالعه اسناد: https://www.adyannet.com/fa/news/5970

تجاوز زرتشتیان به زنان اسیر شده در جنگ‌::::::::::::::::::::::::::: https://www.adyannet.com/fa/news/31340

سیره نبوی در رفتار عادلانه با زنان اسیرشده در جنگ ::::::::::::::::::::: https://www.adyannet.com/fa/news/15502

برخورد شاهان هخامنشی با اسیران جنگی ::: هخامنشیان پس از تجاوز به سرزمین‌ها و اشغالِ اراضی، با اسیران جنگی چگونه برخورد می‌کردند؟ شکنجه، ذبح، خدمت در حرمسرا، بردگی و... سرنوشت این اسیران بخت برگشته بود. :::::::::: https://www.adyannet.com/fa/news/32057

آقای ساسان در جملاتت کاملا مشهود که از تمدن ایران و ایران قبل از اسلام و ایرانی ها متنفری،چیزهایی که خودت دوست داری موثق هستش حتی در کتاب باستان شناسان،ولی برعکسش موثق نیست؟باستان شناسان فرقه نیست از روی مدارک و اطلاعات تاریخ را روشن میکنند،اینکه اسلام به زور شمشیر وارد آیران شد و جنگ های زیادی شد مثل قادسیه که جنایت ها شد را نمیدونید منکر بشین و قبول نکنین،و اینکه میگین فلانی چون مسلمان بوده پس به عقاید دیگران احترام می گذاشت پس طلحه و زبیر که روزی یاران نزدیک پیامبر بودن هیچوقت اشتباه نکردند که مقابل علی جنگیدند،اینکه میگین چرا پس از رفتن اعراب چرا دوباره مسلمان موندن انگار که دو سه سال بیشتر طول نکشیده،اعراب قرن ها در ایران حکومت کردند و بعد از آن نیز صفویه،اینکه کوروش را کوچک کنین تا اسلام را بزرگ جلوه دهید مسخره هستش شما بسیار افراطی هستین،شما بگین که حرف باستان شناسان را قبول دارید یا نه؟اگه قبول دارین که پس کوروش انسانی عادل یکتاپرست و مهربان بوده،و اگه قبول ندارید پس نگو که طبق باستان شناسی کوروش با محارم خودش ازدواج کرده،اگه قبول میکنی کلا قبول کن،

شخصی به نام Behnam نظر دادند ولی حتی یک کلمه درباره موضوع مقاله (کمیل و مقبره کورش) حرفی نزدند. که این نشان میدهد ایشان در مسئله اصلی حرفی برای گفتن ندارند. پس تلاش میکنند که بحث را به مسائل حاشیه‌ای بکشانند. همچنین می‌کوشند که با انگ زدن به دیگران، بحث را از موضوع اصلی منحرف کنند. حتی یک عبارت مستند در سخنان ایشان وجود ندارد. عجیب اینکه میفرمایند عربها چند قرن حکومت کردند و بعد هم صفویه روی کار آمدند. در حالیکه بین عربها و صفویه حداقل 600-700 سال فاصله بوده و در این مدتها سامانیان و طاهریان و آل بویه و صفاریان و... حکومت کردند که همه ایرانی و از نسل اشراف ساسانی بودند ولی هیچ یک برای بازگشت به زرتشتیگری تلاش نکردند. به هر حال اگر در حیطه بحث سخنی دارند بفرمایند.

پندار نیک ..گفتار نیک ...کردار نیک همین کافیست بهتره نظر کسی نده بخدا برسید با هر وسیله ایی زیاد خودتونو درگیر نکنید

برخی افراد، کشتن بی‌گناهان را کردار نیک میدانند و آن را طریق به سوی خدا میدانند (در هر دین و مکتبی ممکن هست افرادی اینطوری وجود داشته باشند). پندار نیک و... مهم نیست. مهم این هست که چه چیزی را پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک میدانیم. وگرنه هیتلر و چرچیل و روزولت و... هم جنایات خود را کردار نیک میدانستند

نه مطالب شایع در مورد کمیل صحیح است و نه انچه شما در مورد کوروش کبیر نوشتید. منابعی که بدان استناد میکنید از خودتان معتبر تر نیست. برای تکریم یک فرد، دیگری را تخریب نکنید!

سلام. مطلب به قدر کفایت مستند است. اگر کسی نخواهد حقیقت را بپذیرد، هر چه هم سند و دلیل برایش آورده شود، باز هم رو برمی‌گرداند و لذا قرار نیست ما همه را قانع کنیم. اسناد ارائه شد. کسی که در پی حق باشد آن را به جان و دل پذیرا می‌شود.

چه نویسنده بی غیرتی که به ایین هزاران ساله نیاکان خود توهین میکند حیف از وقت که واسه خوندن این مطلب هدر رفت #یاوه گو

چه خواننده بی‌غیرتی که حقیقت را دید و شنید و خواند ولی چون مطابق میلش نبود، در برابر آن (در برابر حقیقت) شمشیر کشید. پذیرش حقیقت، علاوه بر غیرت، عقل هم میخواهد. ای کاش برخی از آن محروم نبودند.

لعنت بر اعرابی که اسلام را بزور به ایرانی ها دادند.

سلام. اینکه میگید عرب‌ها به زور اسلام را به ایرانی‌ها دادند، توهین به ایرانی‌ها است. یعنی مردم ایران اینقدر نادان و جاهل بودند که به زور شمشیر عفیده‌شان عوض بشه؟ اصلا مگه میشه به زور باور کسی رو عوض کرد؟ ایرانی‌ها در طول تاریخ بیشترین جانفشانی رو برای اسلام کردند. بیشترین دانتشمندان و دعوتگران اسلام، ایرانی‌ها بودند. مگه میشه کسی به زور مسلمون شده باشه و بعد جان خودش رو اینجوری فدای اسلام بکنه؟

بیشتر ایرانیها وقتی مسلمون شدند که حکومت دست خود ایرانیها رسیده بودند. یعنی بیشتر مردم ایران در زمان سامانیان و طاهریان و صفاریان و آل بویه مسلمون شدند. بیشتر ایرانی ها در زمان حاکمیت سلسله های ایرانی به اسلام رو آوردند.

تعداد زیادی مقاله مستند از اسناد تاریخی و حتی نظریات تاریخ پژوهان مطرح جهانی ارائه کرده بودیم که اکثر ایرانیها واقعاً با اختیار خودشون مسلمون شدند. نه به زور و اجبار. ببینید: yon.ir/W9JC6

درود.لعنت بر آنها

مقاله به قدر کفایت مستند هست. هم اسناد تاریخی و هم دلایل عقلانی نشون میده که کمیل اصلا حاکم فارس نبوده و اصلا کاری به اون مقبره نداشته. کسانی که به کمیل توهین میکنن باید برای ادعاهای خودشون سند و مدرک و دلیل بیارن. که تا حالا هیچی نیاوردن. خواهش میکنم دست از لجبازی بردارن. چون برکت رو از قلب انسان بیرون میکنه.

فقط بلدین دروغ تحویل بدین

سلام. آنچه در این مقاله گفته شد، حقیقت هست. سند و مدرک و دلایل تاریخی هم ارائه شده. شما هم اگر حرف منطقی و مستند دارید بفرمایید.

فقه اسلامی کجا بوده؟ اینها یک سری نوکیسه هایی بودن که به برکت اسلام برای خودشان اشرافیتی به هم زده بودن. ضمنا در این فقره یعنی بسط نفوذ اعراب و قبایل عرب با هم متحد و یک دل بودن. غیر عرب برای اینها در حکم دارایی بوده و از حیوان پایین تر میدونستن فرقی نمیکرده از این جهت چه عمر و اصحابش چه علی و اصحابش. همه اینها در این فقره از هر جنایتی دریغ نمیکردن. در دین و آئینشون هم این ساز و کار پیش بینی شده بود و این اجازه را به اونها میداد

1. جناب بشر قبلاً ادعا کرده بودند که شیعه هستند و الآن علی (ع) را متهم به بدترین اتهامات میکند. این نفاق و دورویی و حیله گری خود دال بر آلوده بودن افکار و تاریکی وجود شخص است. شاید هم جناب بشر، آلوده نباشند، بلکه صرفا از روی لجبازی چنین حرف‌هایی زدند. 2. اینکه قبایل و عشایر عرب که متفرّق ترین قوم تاریخ بودند که به کشتن همدیگر و به غارت ناموس هم افتخار میکردند، ناگهان بزرگترین کینه های تاریخ را کنار گذاشته و آن قدر آن قدر با هم متحد و همدل و برادر بشوند که دو امپراتوری بزرگ جهان را به زانو دربیاورند، این خودش بزرگترین معجزه تاریخ است! 3. سپاه مسلمین که با کمترین تعداد نیرو و کمترین امکانات توانستند امپراتوری ساسانی و بیزانس را به خاک ذلت بیاندازند، فقط عرب نبودند. اتفاقا شعار مسلمین در دوران 40 ساله نخست (قبل از اینکه بنی امیه روی کار بیایند) این بود که همه مسلمانان با هم برادر و یک تن هستند. فرقی هم بین عرب و فارس و رومی و حبشی نبود. چنان که سلمان فارسی، صهیب رومی، بلال حبشی و... همگی در زمان پیامبر، شدیداً مورد احترام صحابه بودند. 4. تمام شواهد و قرائن، ظهور تمدن نوین اسلامی را نشان میدهد. ایران - ام القرای جهان اسلام - پهپاد فوق پیشرفته امریکایی را میزند و امریکا برای اولین بار در 400 سال گذشته این گونه در منظر جهانیان تحقیر میشود و هیمنه اش فرو میریزد. ایران کشتی های نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس توقیف میکند و ابهت بریتانیای کبیر (!) را به کود تبدیل میکند. حزب الله لبنان -به فرمان ولایت فقیه- اسرائیل را تحقیر میکند و هیمنه اسراییل فرو میریزد. از هفته پیش تاکنون ایران به طور جدی مورد توجه آزادی خواهان جهان قرار گرفته و ندای ظهور تمدن نوین اسلامی به رهبری ایران -به رهبری شیعه- در بین مسلمانان طنین انداز شده. سید حسن نصرالله (که بین صهیونیستها به دشمن صادق مشهور است چون هر وعده داده تا به حال رخ داده) رسما اعلام کرده «من به زودی در بیت المقدس نماز میخوانم». از طرفی مشکلات اقتصادی به زودی حل خواهد شد (به بهترین شکل ممکن) و آن وقت است که سراغ مزدوران اسراییل در داخل ایران خواهیم آمد. فرصت در حال تمام شدن هست. والله... به فاطمه زهرا قسم آن وقتی که فرصت تمام شود به سراغ مزدوان اسراییل در داخل ایران و دیگر سرزمین های مسلمین خواهیم رفت و چنان ذلیلشان خواهیم کرد که در تاریخ ثبت شود و چنان آنان را سر خواهیم بریدُ چنان ایشان را ذبح کنیمُ چنان دست و پایشان را - به جرم همه کثافتکاری‌ها و خیانت‌ها- با اره قطع کنیم که برای همیشه تاریخ ثبت شود. این سزای همه گرگ‌هایی است که درندگی و خیانت در ذاتشان است. با گرگ نباید به زبان آدمیزاد حرف زد. این وعده به زودی -خیلی خیلی زود- واقع خواهد شد. دنیایی که این قدر گرفتار آلوده و کثافت شده باید زیر و رو شود. در یمن این همه زنان و کودکان و افراد بیگناه کشته میشوند اما مردم دنیا می‌خندند و رسانه های بزرگ هم سکوت میکنند و ذهن مردم را گرفتار فوتبال و رقص و عیاشی میکنند. سازمان های بین المللی مدعی حقوق بشر هم با جنایتکاران همدست هستند. این دنیا را باید زیر و رو کرد. این فرآیند هم شروع شده است.

دوست عزیز اگر مدعی اسلام هستید کجای اسلام دست و پا بریدن و شکنجه را مجاز کرده گه شما مخالفان خود را به آن تهدید می کنید؟ این چه دفاع از اسلام است؟ به جای مجادله احسن و احسن القول اینچنین سخن می گویید؟ مطمینید که خود شما آلت دست صهیونیست نیستید؟

توضیحات بسیار مستندی بود اما برای افرادی که مغرضانه برای ضربه زدن به باورهای مردم هر دروغی رو میگن به این گمان که نور الهی رو خاموش کنند این توضیحات هیچ فایده نداره چون به عمد چشم هاشون رو به حقیقت بستن

کمیل هم مثل علی سعودی بودند یا احتمالا ایرانی بودند و از اهالی عراق فعلی؟

واژه سعودی، از نام سعود (جد پادشاهان فعلی عربستان) گرفته شده است. نه علی (ع) و نه کمیل (رض) هیچ یک سعودی نبودند. این ادعا که کمیل، سعودی بوده باشد مثل این ادعاست که کسی بگوید داریوش هخامنشی، تبعه جمهوری اسلامی است. قومیت و ملیت هیج اهمیتی ندارد. این مرزها را استعمارگران ترسیم کردند

خیلی جالبه. نوشته در اسلام پیروان ادیان در انجام مناسک خود ازاد بودند. و دلیلی برای تخریب وجود نداشته. نویسنده محترم هم اکنون مسلمان اهل سنت در تهران حق داشتن مسجد ندارند. مسلمانان. دیگه تکلیف بهائیان معلومه. حق حیات ندارن

اولا بهاییت اصلا دین نیست. بلکه یک جریان سیاسی وابسته به اسراییل هست. ثانیا بهاییان با اینکه عضو یک سازمان جاسوسی هستند، اما می‌بینیم که حق حیات داند. در ایران زندگی میکنند و هه گونه شرارت هم میکنند ثالثا تعداد مساجد اهل سنت در ایران، به نسبت جمعیت، بیشتر از مساجد شیعه است. رابعاً ساخت مسجد نیازمند مجوزهای قانونی هست. در هر صورت، تا وقتی که تضمین لازم وجود نداشته باشد که این مسجد، پاتوق تکفیری‌ها و داعشی‌ها نباشد، نظام حق ندارد به آنان مجوز بدهد. الآن مساجد اهل سنت در سیستان و بلوچستان، محل ترویج عقائد تکفیری و داعشی شده. چند صد نفر از بچه مسجدی‌های سنّی در زاهدان و خاش و سراوان رفتند ملحق به داعش شدند. نظام حق ندارد به چنین افرادی مجوز ساخت مسجد بدهد. هر وقت اهل سنت تضمین دادند و مسئولیت برعهده گرفتند به آنان مجوز داده خواهد شد.

اصلا داستان اینجوری نیست میگن مقبره میخاسته خراب کنه تعداد هزار و هشتصد نفر که میخاستن جلو آن را بگیرن رو کشت و ائین زرتشتی را از بین برد و اسلام را جایگزین کرد در صورتی که کورش کبیر تمامی فاتحاتش بدون خون ریزی بود متاسفم برای خودمون

پاسخ به Henry Saunders واقعا برای خودتون متأسف باشید که بدون سند حرف میزنید و یک سری بافته‌های جعلی رو تکرار میکنید. ضمناً کوروش یکی از خونریزترین شاهان جهان باستان بود: https://w57.ir/JuX و https://www.adyannet.com/fa/news/26895 و https://www.adyannet.com/fa/news/25584

یاوه گو شمائید که تاریخ رو قبول ندارید

سلام این مقاله هست احمقایی که دارید میگید مقاله فقط میدونم دین دروغی بیش نیست چیزی که با شمشیر وارد بشه

همیشه گفتم تربیت شدگان مکتب کوروش، یک عده ریاکار و حُقه باز هستند. نمونه‌ش همین باستانشناس. اینها جماعتی هستند که از صبح تا شب دم از فرهنگ و انسانیت و گفتار نیک میزنند اما توان این رو ندارند که دو جمله حرف حساب با سند و مدرک بنویسند. فقط بلدند اهانت کنند. در مقابل، تربیت شدگان دین و قرآن هستند پاک ترین جوانان تاریخ ایران، مثل شهید خرازی، شهید بابایی، شهید دوران، شهید ابراهیم همت، شهید مهدی باکری، شهید زین الدین، و دیگر شهدای دفاع مقدس، وصیت نامه هاشون رو بخونید که تربیت شده های قرآن بودند. شهید ابراهیم همت به جوانان ایران التماس کرده که قرآن رو تنها نگذارید. حالا یک عده میهن پرست فیک، افتخارشون این هست که به وصیت نامه شهید لگد میزنن. آفرین... آفرین...

دوستان من یک ایرانی و شیعه دوازده امامی هستم . به دور از تفرقه انداختن میان اسلام و کورش کبیر کمیل همان شخصی است که در استان فارس 300 هزار نفر از هموطنان مارا به قتل رساند ولی با این حال بعضی از دوستان که بدون اطلاع از تاریخ کشورمان که قدمت بیشتری نسبت به اعراب داریم دعای کیل میخواندد . در تاریخ آمده است که در آن زمان بادشاه ایران نامه بیامبر خاتم را باره کرده ولی هیچ فقط نگفتته اند که چرا ؟؟؟؟ ایشان بادشاه ایران را دعوت به دین اسلام کردند خسرو پرویز از فرستاده پیامبر پرسید که چرا و به چه دلیل ما باید دین شما را بپذیریم ایشان گفتند در دین اسلام برده داری و زنده به گور کردن دختران ممنوع و یک گناه زرگ است خسرو پرویز به فریاده گفتند ما بیش از 1400 سال است که به کارگران مزر کارشان را میدهیم و آنان را بیمه میکنیم و اگر در دین شما زنده به گور کردن دختران ممنوع است در کشور ما و در سلطنت ما یک زن وجود دارد که وزیر ما هست سپس نامه را پاره کرد

شیعه هستید؟ پس چرا به کمیل (که شهید راه ولایت امیرالمومنین است) تهمت میزنید؟ کمیل 300 هزار نفر را به قتل رساند؟ بسیار تهمت بزرگی زدید. تهمتی که برای آن هیچ دلیل و سندی ندارید بلکه از سر جهل و حماقت لب به این دروغ باز کردید. همیشه گفتیم محبت کوروش وارد هر قلبی بشود آن قلب آلوده میشود. گویا این قضیه درباره شما مصداق پیدا کرده. درباره پاسخ خسرو پرویز هم لب به سخنی باز کردید که سند تاریخی ندارد. به جای اینکه عقل خود را در اختیار چند کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دروغگو قرار بدهید کتابهای تاریخی مرجع را بخوانید و تفکر کنید.

ضمناً خسرو پرویز با بی‌ادبی نامه را پاره کرد. هیچ پاسخ و حرف حسابی هم برای گفتن نداشت. (قضیه بیمه کارگری و... هم دروغ محض است). کامل توضیح دادیم: https://www.adyannet.com/fa/news/16061

تازی با اسلام فرق داره،چرا شما نژادپرستان به اصطلاح آریایی-کوروشی،اینو نمی فهمید؟ اسلام میگه که غیرنظامیان رو بکشید؟ اسلام میگه که اون همه زن و بچه رو بندکشی کنید؟ اینها کار تازیانی است که به علویان رحم نکردند. ضمنا،این جنایاتی که به علی بن ابی طالب نسبت می دهند،دروغ است و در واقع مال زمان عمر و عثمان بود. زمان امام علی علیه السلام جنگ داخلی با معاویه نمی‌گذاشت که حتی بخشی از جاهای فتح شده رو نگهداری کنند ،به طوری که بعد از خلافت علوی و حسنی،معاویه ایران رو بازگیری کرد.

جاهلیت پایانی ندارد فقط شکلش عوض میشود یک زمان سنگ میپرستیدند و زمان دیگر ضریح

هیچ کس ضریح پرستش نمیکند. اگر مادر، فرزندش از دنیا بره، این مادر، لباس بچه ش رو می‌بوسه. اگر برادر از دنیا بره ، برادرش که دوستش داره انگشتر برادرش رو میببوسه و پیش خودش نگه میداره. وقتی کسی اهل بیت رو دوست داره، به ضریح اهل بیت دست میزنه و به صورت خودش میکشه. این ابراز محبت هست. همین و همین! نه پرستش. اما شما ببینید در منشور کوروش، کوروش علنا 10 بار گفته من مردوک (یعنی گوساله) رو میپرستم و اون خدای منه. با اینکه مردوک یک بت بود و معنی مردوک هم گوساله هست: https://www.adyannet.com/fa/news/1183

با سلام، دعا در همه ادیان مذهبی دنیا و خصوصا ادیان ابراهیمی امری پسندیده هست.با آنکه کتب تاریخی اسلامی زیادی مطالعه کرده ام ندیده بودم جایی که کمیل بن زیاد به عنوان حاکمی از حکام فارس معرفی شده باشد ،قطعا شیطنت هست ،دعا به نام کمیل معروف شده اما ،دعا بیانات خضر نبی صلوات الله علیه با خداست.

مطالب رو خوندم .....تاریخ نشانگر واقعیت هست ولی تاریخ بسیار دستخورده شده و قطعی نمیشه هیچ مطلبی رو بدون تفکر تایید کرد ....متاسفانه به اسلام بسیاری از مطالب بیهوده اضافه کرده اند برای سوق دادن مسلمانان به جهل و نادانی بیشتر ....در این مقطع به نظر من استفاده از اندیشه و مطالب انسان ساز حالا از هر دین و یا بی دین باشه خوبه ......امام علی فرموده که شاید هرگز به ما ها نگفته اند روحانیون اینکه ندانسته در راه حق رفتن عین گمراهی ست .....پس سعی کنیم بیاموزیم و مانند یک انسان رفتار کنیم این اصل هست ....

من کاری ب حکومت هاندارم ک دزدن یاسواستفاده ازمقام میکنن و ب اسم اسلام دزدی خلاف فشار رومردم میارن امااینکه برخی اسلام رو تخریب میکنند اشتباه هست چون اسلام بامسئولین فاسذ کشور ک میبینید فرق داره زمان ائمه هم همینطور بود بعد پیامبر باید امام علی ب خلافت میرسید امابعد چن دوره ب خلافت رسید بعد خواست تغییراتی توزندگی فقرا و مردم بده وعدالت برقرار کنه دراینده بدس یاران خودش خوارج درحین نماز کشته شدن . دین ایراد نداره هدف دین اینه انسان هارو به هم نزدیک کنه نه دور کنه اینکه ک انسان ها حق الناس رعایت کنن و یه خدارو پرستش کنن و از جهل خرافات بیرون بیان اینم قبول دارم بعضی هامریضن مثلا طرف مثل کرم جلو زیارتگاهه میخزه یاضریح لیس میزنه یاطرف جلو مقبره کوروش میگه پدر ایران ایران مال مردمه ن شخص خاصی این نگع روقبول ندارم طرف میتونه بره این جاها امتپرستش کسی جز خدااشتباس. ماقبل اسلام اینه ک ایرانی هستیم ایران توطول تاریخ بیشتر کشور صلح جو ومتمدن بود حتی قبل اسلام خدا رو میپرستیدن کتیبه ها رو ببینید پوشش زنان پارسی یاساسانیان خیلی خوب بود دلیل شکست ایران از اعراب بیشتر ب خاطر ظلم حاکما زرتشت ب مردم بود و اینکه درچن جناح جنگ بودن . بنظرم کناراینکه تاریخمون ازخوب بد پادشاهامون درس بگیریم باید ویژگی هاخوب ائمه هم ب ارث ببریم وبه خیلی خرافات دامن نزنیم .واینکه اداب زیارت از ائمه یاامام ها رو متاسفانه خیلی هابلد نیستیم مثلا ما خواسته ای ازخداداریم اجابت نمیشه اونا رووسیله باس قرار بدیم بریم زیارت بگیم یاامام رضا من این این مشکل دارم متاسفانه دعام بخدا نمیرسه شمارو واسطه قرار میدم ب جدتون سفارش من گناهکار به خدابرسونید این نوع زیارت خوبه ولی این نوع زیارت اشتباس بگی یاامام رضا خوبم کن این نوع خواسته از یه فرد میخوای ینوع عبادت میشه باید ب روش قبل اونطور واسطه قرار بدینش. امیدوارم قبل هرچی ادم باشیم بعد دیندار و فروتن . و دراخر بازم میگم منتقدا دین اسلام شما چیکار بقیه دارین قران بخونین میفهمین همین حکومت فعلیم ب قران و دستوراتش عمل نمیکنه اشتباه افراد پا دین نذارن

به هر حال ما عرب نیستیم و روزی به اصل خویش باز می گردیم.زنده باد انسانیت

عرب بودن یا نبودن، هیچ اهمیتی نداره. ضمناً از کجا میدونید اصل شما هخامنشی هست؟! در طول تاریخ این همه مهاجرت و تبعید و... رخ داده. ممکنه اجداد شما از نسل اسیران یونانی باشند که در ایران ساکن شدند. ممکنه اجداد شما از عربها یا اکدی‌ها باشند. یا ممکنه از هند به ایران اومده باشند. یا هر چیز دیگه ای ممکنه...

آره بابا تجاوز داعش گونه اعراب تازه مسلمان به ایران برای هدایت به زور شمشیر و به کنیزی گرفتن دخترکان ایرانی هم شایعس

مشاهده اسناد ::::::::::::: تجاوز هخامنشیان به دختران ایرانی با همدستی یهودیان: https://www.adyannet.com/fa/news/31811

مشاهده اسناد ::::::::::::: برخورد شاهان هخامنشی با اسیران جنگی (تجاوز به دختران): https://www.adyannet.com/fa/news/32057

صفحه‌ها

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.