کمیل و مقبره کورش

  • 1394/01/16 - 15:34
کمیل گماردۀ حضرت علی (علیه السلام) در فیروزآباد یا دیگر نقاط فارس نبود. از سویی مقبره‌ای که امروزه به نام کورش مشهور شده، در عصر ساسانیان و پس از آن زیارتگاه مردم نبود (و ساسانیان اصولاً نامی از هخامنشیان نمی‌آوردند). همچنین تخریب معابد و مقدسات اهل‌کتاب در فقه اسلامی جایز نیست. کمیل نیز ابداً رابطه خوبی با معاویه نداشت. این نوشتار، پاسخی است به یاوه‌گویی‌های...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ مدتی است که شایعه‌ای پیرامون «کمیل بن زیاد نخعی» که یکی از یاران مولا علی (علیه السلام) بود منتشر شده که متن آن از این قرار است:

کمیل کیست؟ کمیل ابن زیاد در سال ۳۶ هجری از طرف علی بن ابی‌طالب به حکومت فارس منصوب شد، اما پس از واقعه حَکَمیت و خلع علی بن ابی‌طالب از خلافت، از سوی معاویه بر حکومت ابقاء شد. کمیل حاکم فارس، وقتی متوجه شد مردم پنهانی به زیارت آرامگاه کوروش بزرگ می‌روند، تصمیم گرفت آن را خراب کند و این باعث شد مردم فیروز آباد فارس (شهر گور) که از شهرهای پر رونق آن زمان بود، علیه او قیام کردند و کمیل پس از شکست به شام گریخت... این کسی است که دعایش ما را به بهشت می‌برد؟!(دعای کمیل)

در پاسخ به این شایعه عجیب نکاتی به عرض می‌رسانیم:

فضای مجازی، علیرغم فواید بسیاری که دارد، متاسفانه جولان‌گاه افرادی مغرض شده که با انتشار شایعات عجیب در صدد ضربه زدن به اسلام و باور اسلامی مردم ایران هستند. البته رفتار این افراد، مانند کسی است که خاک به سوی آفتاب می‌پاشد تا خورشید را خاموش کند. اعتقاد راسخ ما این است که این جماعتِ دروغگو، هر چه می‌خواهند بگویند و هر کاری که می‌خواهند انجام بدهند. لیکن در آینده‌ای نزدیک، خدایی که مالک قلب‌هاست، چنان معادلات را به سود دین خود می‌گرداند که همه این افراد لجباز از حیرت، انگشت به دهان مانده و از خشم و غضب، لب و دهان خود را پاره می‌کنند. اما بعد...

- در هیچ روایت موثق تاریخی نیامده که حضرت علی (علیه السلام)، کمیل را به عنوان کارگزار خود در فارس گماشته باشد. در نتیجه تخریب مقبره کورش توسط کمیل، به طور کلی منتفی است (و این داستان از اساس یک توهّم است). در حقیقت، حضرت علی (علیه السلام) کمیل را به عنوان فرماندار هیت (شهری نزدیک بغداد امروز) گماشته بود.[1] نه منطقه فارس.

- مردم عصر ساسانیان، این بنای سنگی (که امروز به مقبره کورش مشهور است) را ابداً به عنوان مقبره کورش نمی‌شناختند. حتی جالب است بدانیم که ساسانیان در متون خود هیچ یادی از هخامنشیان (و کورش) نکرده‌اند. در عصر اسلامی هم "هیچ گاه" این بنا مقبره کورش نامیده نشد. بلکه مشهد مادر سلیمان (و مقبره مادر سلیمان) خوانده می‌شد.[2] اگر هم بالفرض مردم به زیارت آن بنا می‌رفتند، دلیلی نداشت که والی فارس بخواهد آن را تخریب کند (چه اینکه در فقه اسلامی، اهل کتاب در انجام مناسک دینی آزاد هستند).

- کمیل از یاران نزدیک حضرت علی (علیه السلام) بود [3] و در جنگ صفین در رکاب مولا علی (علیه السلام) علیه معاویه نبرد کرد.[4] چندین تن از بزرگان و علمای اهل سنت نیز به شرافت و وثاقت او رأی داده اند و او را از بزرگان شیعه خوانده اند.[5] کمیل در سال 82 هجری به دست حجّاج بن یوسف ثقفی کشته شد.[6] وی تا آخرین لحظه عمرش بر محبت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) باقی بود. هنگامی که حجاج خواست او را بکشد، کمیل گفت: «آنچه می‌خواهی انجام ده! همانا مولایم علی از پیش به من خبر داده بود که تو (حجاج) قاتل من هستی» پس حجاج دستور داد که سر از بدن کمیل جدا کنند. حتی برخی از منابع تاریخی گفته اند که او در محبت علی (علیه السلام) زیاده روی می‌کرد.[7] او در مواجهه با حجاج با اینکه تحت فشار بود، اما همچنان بر علی (علیه السلام) درود و صلوات می‌فرستاد تا اینکه در راه ولایت حضرت علی به شهادت رسید.[8] هم اکنون در حوالی کوفه مزار وی زیارتگاه شیفتگان اهل‌بیت است. جالب است بدانیم که معاویه نیز بسیار از کمیل متنفر بود.[9]

پس تا اینجا روشن شد که کمیل گماردۀ حضرت علی (علیه السلام) در فیروزآباد یا دیگر نقاط فارس نبود. از سویی مقبره‌ای که امروزه به نام کورش مشهور شده، در عصر ساسانیان و پس از آن منسوب به کورش شمرده نمی‌شد. همچنین تخریب معابد و مقدسات اهل‌کتاب در فقه اسلامی جایز نیست. کمیل نیز هیچ گاه در پی تخریب آثار باستانی فارس برنیامد. اما پیرامون دعای کمیل...

کمیل در مسجد بصره محضر امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رسید، و میان این دو سخنانی رد و بدل شد، پس حضرت دعای خضر نبی را به کمیل آموخت و به او فرمود: «ای کمیل، هر شب جمعه این چنین دعا بخوان یا حداقل در زندگی‌ات یکبار هم که شده چنین بخوان. پس بنویس...». آنگاه امام (علیه السلام) دعای خضر نبی (علیه السلام) را به کمیل املاء فرمود و او نوشت.[10] پس این دعا به دعای کمیل مشهور شد. این دعا دارای مضامینی عالی و نکات نغز عرفانی است که خواندن آن و اندیشه پیرامون عبارات آن به همه عزیزان پیشنهاد می‌شود. 

پی‌نوشت:

[1]. ابن اثیر جزری، تاريخ كامل بزرگ اسلام و ايران، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، تهران: نشر مؤسسه مطبوعات علمی، ۱۳۷۱. ج 10، ص 194-195.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149-150.
[2]. لارنس لاكهارت، انقراض سلسله صفويه‏، ترجمه: اسماعيل دولتشاهى‏، تهران: انتشارات علمى و فرهنگ، 1383. ص 294.
سرپرسى سايكس، تاريخ ايران‏، ترجمه: سيد محمد تقى فخر داعى گيلانى‏، تهران: نشر افسون‏، 1380. ج 1، ص 235.
و نیز بنگرید به مقاله «پاسارگاد و مسجد مادر سلیمان».
[3]. شمس الدین الذهبى، تذكرة الحفاظ،‌بیروت: دار الكتب العلمية، 1998. ج 1، ص 14.
[4]. ابن حجر عسقلانی، لسان الميزان، بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1986. ج 7، ص 346.
ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
ابن سعد، الطبقات الكبرى، بیروت: دار صادر، ج 6، ص 179.
[5]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653.
ابن حجر عسقلانی، لسان الميزان، بیروت: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، 1986. ج 7، ص 346.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149.
[6]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق،، ج5، ص 653.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر، 1998.ج 50، ص 248.
ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه.ق، ج 17، ص 149.
[7]. ابن حجر عسقلانی، الاصابة فی تمییز الصحابة، بیروت: دارالجیل، 1412 ه.ق، ج5، ص 653؛ شمس الدين الذهبي، ميزان الاعتدال في نقد الرجال، بیروت: دار الكتب العلمية، 1995. ج 5، ص 502.
[8]. ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، بیروت: دارالفکر، 1998.ج 50، ص 249.
[9]. تاريخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاينده‏، انتشارات اساطير، ۱۳۷۵، ج 6، ص 2198.
[10]. سيد بن طاووس، إقبال الأعمال، تهران: دار الكتب الإسلامية، 1367. ص 706.
همچنین دیگر منابع تاریخی نیز گویای این هستند که این دعا، دعای حضرت خضر (علیه السلام) است که مولا علی (علیه السلام) به کمیل آموخت. بنگرید به: شيخ طوسى، مصباح المتهجد، بیروت: مؤسسه فقه الشيعة، 1411 ه.ق، ص 844.

آخرین ویرایش: 29 بهمن 1397

مقالات مرتبط: 

هخامنشیان و بعل!

کورش هخامنشی و پرستش مردوک

تولیدی

دیدگاه‌ها

من یک جوون ۲۷ ساله هستم متاسفم که تاریخ اینجوریه که یکی اعراب و بالا میبره یا آریایی رو زیر سوال .کاری هم به این ندارم که کدومشون خوبن یا بدن ولی اینو میدونم که در حال حاضر یک جوون ایرانی سخت باید کار کنه تا شب رو سفرشو خالی نبینه اخرشم میبینه شما ها که درمورد تاریخ گذشته که گذشته سر ناسازگاری کوک کردین اما از جوونا و دخترای امروز که دارن به هر راهی کشیده میشن بحث نمیکنین یا چاره ای نمی اندیشین یا به خاطره پول جمع کردن ساخت ضریح و مساجد چرا دنبال جمع و کمک به بچه های کار و بی سرپرست نمیکنن یا هروقت تقی به توقی میخوره فتوای جدید چرا نمیگین جوونای امروز یا آینده چجوری در مورد روحانیون نسبتا محترم امروز تو آینده چجوری فکر میکنن شماها که الان هسین چرا تاریخ گذشته ای که برای آینده ای امثال ماها و شماها که اینجوری به جون هم افتادین کاری نمیکنین من واقعا متاسفم که ایرانیم چون انسانیت تو این کشور بخاطر اسلام مرده و بویی نداره چجوریه که یک مسیحی یا یهودی یا هر دینی میتونه آزادانه اضحار نظر بده ولی یکی تو ایران بخواد حتی یک انتقاد کوچک بکنه هزار مدل سوال عقیدتی بشه واقعا متاسفم که ما هسیم و نمیتونیم برای جوونای آینده کاری کنیم فقط بخاطر بستن ذهن ما زندگی رو چنان سخت و گران کردن که بخاطرش باید چند وعده کار کنیم تا ثابت زندگی کنیم نه پیشرفت......

شما آنقدر آزاد هستید که اینجا نظر خود را بیان کردید. و نظرتان هم منتشر شد. اصلا همین که انتقاد می‌کنید و می‌گویید: «ما آزادی نداریم» این خود نشان میدهد که آزادی دارید که انتقاد کنید.

خوشم میاد برادرهای عزیز مذهبی به هر موضوعی که میرسن اول به قسمت کمر به پایانش فکر میکنن این افکار برا پیشرفت مملکت خیلی مهم

بابک خرمدین، خود دیندار و مذهبی بود * در این زمینه می‌توانید به کتاب «بابک و نقد تاریخ نگاری» نوشته رسول رضوی بنگرید * چگونه است که مذهبی‌ها را این گونه ناجوانمردانه مورد ناسزاگویی قرار می‌دهید و همان‌گاه خود را به یک انسان مذهبی دیگر هم‌پیوند می‌خوانید؟ ***

فقفط میتونم بگم برای رفتار آقای بابک خرم دین متأسفم. رفتار ایشون واقعا قابل توجیه و قابل قبول نیست. ضمن اینکه حرفشون کاملاً بی ربط هست. یعنی اصلا ربطی به این صفحه نداره. به نظر میرسه اومده فقط جو رو خراب کنه و یه جوری بحث رو عوض کنه. از مسئولین سایت خواهش میکنم کامنتای این افراد رو منتشر نکنن. چون هیچ هدف عاقلانه و درستی پشت حرفاشون نیست. فقط میخان یک جوری عقده هاشون رو خالی کنن

بازم سلام اگر شما کارنامه سی و نه ساله را در نظر مبارک داشته باشین آقایون به فکر حجاب محرم نامحرم بودن که اصلا از آبادانی مملکت عقب افتادن حالا فرض میگیریم حجاب از بین بره بعد چه کسی جواب این سالهای از دست رفته را میده اگر سن شما به انقلاب و جنگ می رسه جواب منطقی بدید افراط در هر چیز خرابی و عقب افتادگی به بار میاره حتی اگر اون چیز دین یا تاریخ باشه

بابک خرمدین کافر خدا به داد تو نمے رسد آن وقتے که دست ما به تو برسد. منتظر باش و بدان که این سرزمین میراث فرزندان حضرت عمر (رضے الله عنه) است. وَالسَّلامُ عَلى‏ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‏

پاسخ به بابک خرمدین: برادر عزیز ایران در همین 39 سال جزو 10 کشور پیشرفته در زمینه نانوتکنولوژی و انرژی هسته ای و صنایع موشکی و دانش پزشکی و تولید فولاد و ... شده. در بسیاری زمینه ها هم ایران جزو 20 کشور پیشرفته دنیا است مثل تولید نرم افزار و دانش رایانه، دانش کشاورزی و... حتی امروز بالای 95 درصد مردم ایران باسواد هستند در حالیکه قبل از انقلاب نصف مردم بیسواد بودن. این چیزها رو باید ببینیم. در این 39 سال میزان راه‌های آسفالت 3-4 برابر شده. تعداد اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها چند برابر شده. تعداد فرودگاه‌ها و ریل‌گذاری برای قطار کلی افزایش داشته. تعداد واحدهای دارای برق و گاز و ... چند برابر شده. شما اینها رو بینید عزیز من. قبل انقلاب نصف بیشتر روستاهای کشور شاید نزدیک 80 درصدشون برق هم نداشتن. الان تقریباً همه روستاهای کشور امکانات برق و ... دارن. این آبادانی نیست؟ این همه جاده سازی و پل سازی و ساخت مدارس و مراکز بهداشت و بیمارستان و ... که بعد از انقلاب بوده پیشرفت و آبادانی نیست؟ بی انصاف نباشید

پاسخ به ابوعمر بلوچی: چی میگی؟ چی زدی؟ ایران میراث فرزندان عمر هست؟! دیشب کجا خوابیدی پسر؟

بازم سلام پیشنهاد میدم در باره وضعیت فعلی ایران نظر بدیم تاریخ ودین جای خودش ولی شما که تاریخ اسلام و ایران را تفسیر کردید وضعیت فعلی هم تفسیر کنید نکنه بگین همه چی آروم ما چقدر خوشبختیم

تشکر آقای نصری. برای شما در دعا هستیم. خداوند همه را به نور اهل بیت هدایت بفرماید. آمین

از این به بعد، فقط کامنت‌هایی که در حیطه موضوع باشند منتشر می‌شوند. لطفا رعایت کنید.

به نظر م همه اعراب به ایران خیانت و تعرض و وحشی گری کردند . و دین اسلام را با زور شمشیر به ایران تحمیل کردند ... اسلام با دین زردشت یا هر دینی دیگر ای که نیاکان ما داشتند مخلوط شده و به دست ما رسیده ... وگرنه اگر اسلام خالص دست ما بود ... مثل اعراب وحشی و ........ بودیم

سلام مهندس گرامی، بنده یقین دارم که شما به شوخی این کامنت را ارسال کردید. وگرنه از یک انسان هر چند با ضریب هوشی پایین و هر چند با سطح شعور اندک، بسیار بعید است که اینگونه حرف بزند. فقط می‌ماند اینکه کسی بخواهد شوخی کرده باشد. 1. آیا درست است که کسی به خاطر اشتباه چند ایرانی، بگوید همه ایرانی‌ها وحشی هستند؟ صحیح نیست. 2. اینکه میگویید دین اسلام به زور تحمیل شد، توهین بزرگی به ایرانیان است. یعنی مردم ایران آنقدر بی‌منطق و کم‌شعور بودند که به زور مسلمان شوند؟ 3. اگر ایرانیان به زور شمشیر اعراب، مسلمان شدند، پس چرا وقتی که شمشیر زور اعراب از میان ایرانیان برداشته شد، ایرانیان اسلام را رها نکردند؟ 4. ایرانیان بیش از دیگر ملت‌ها برای اسلام زحمت کشیدند و جان‌فشانی کردند. اگر به زور مسلمان شدند، پس این همه تلاش برای اعتلای اسلام برای چه بود؟ اکثر این زحمات وقتی صورت گرفت که در ایران حکومت‌های محلی و ایرانی تشکیل شده بود. 5. شما واقعاً فکر میکنید که اسلام خالص در اختیار عرب‌هاست؟ باز هم عرض میکنم که مزاح کردید. وگرنه کسی با این حداقل معلومات و اطلاعات، این طور قضاوت نمیکند. به هر حال از شوخی‌های شما سپاسگزاریم. اسباب تلطیف اوضاع را فراهم کردید.

سلام آقا سامان بنده با نظر مهندس موافق نیستم ولی ظاهرا شما هم از تاریخ اطلاع چندانی ندارید مردم کازرون و شیراز 200سال طول. کشید تا اسلام را پذیرفتند اونها هم که مسلمان نشدند به زنگبار مهاجرت کردند که هنوز بازار کازرونیها دائر ونوادگانشون زندگی میکنن در قسمت شمال ایران و آذر بایگان هم جزیه دادند پس همه مسلمان نشدن نمونه بارزش هم بابک خرمدین بود که میخواست دوباره حکومت ساسانیان را احیائ کنه گفته های بنده کپی برابر اصل

سلام گرامی؛ این عبارت شما «ظاهرا شما هم از تاریخ اطلاع چندانی ندارید» به راستی که ربطی به کامنت من نداشت. گویا خواستید عقده گشایی کنید. ایرادی ندارد. دیدگاه شما منتشر شد.

این کامنت در مورد قسمت اول کامنت شما بود که گفته بودید ایرانیان همه مسلمان شدند در ضمن گفته های بنده تماما از کتابهای تاریخی منتشر شده در ایران اکثرا هم از آقای ضبیح ا منصوری است اگر قبولشون دارید

سلام گرامی، با تشکر از شما، ولی من چنین چیزی نگفتم. لطفا کامنت را دوباره بخوانید. من درباره ایرانیانِ مسلمان شده حرف زدم. نه درباره "همه" ایرانیان...

نمیدونم چرا اسناد ما برای شما تقلبی و دروغ اما اسناد شما همه اصل و بکر آدرس اسنادتونا به بنده بیسواد هم بدهید من که نه افراطی هستم نه غیر منطقی ولی از شما تعجب میکنم به هیچ کس اعتماد ندارید البته این طبیعت جامعه جوان بعد از سال 1357 هست من هم مسلمان و ایرانیم اما ماهیت شما هنوز بعد از سی و نه سال مجهول

بنده در ایران بدنیا امده ام ، ولی قبل از بدنیا امدنم یک اسم عربی ، بر من نهادن، که هیچ هویت از سرزمینم را ندارد !!! که هیچ ، برعکس همچون چنگیز ، بر تمام ارزشهای باشکوه کشورم میکوبد وتوهین میکند...زیرا اجدادم نادان بودند ...و بدونه تعارف، بر انان تفت می فرستم. بلی بر ایرانیانی که از بابک حرمدین ، مازیار دفاع نکردن نفرین میکنم... باشناخت و تحصیل تاریخ اکادمیک ، مذهب را به عنوان یک منش زندگی در یک جامعه برای همزیستی و نه کورکورانه قبول دارم. اسلام ارثی نیست!!! ژنی نیست!!! اسلام را باید شناخت...این مذهب براستی و بحق ایرانی نیست...از بدو ورودش در هر سرزمینی ، ان را بنابودی ، و عرب زده کرده...به گونه ایی که حتی هویت و فرهنگ و زبانشان را از انان کرفته...و حال در قرن ۲۱ همه این کشور ها در فلاکت جهان سوم بسر میبرند. انچه مهم است این است که طبق گفتار مکس وبر مذهب نقش مهمی در عقب مانگی این جوامعه داشته و دارد. حال اسم کوروش برای من مهم تر از (حسین و علی) چرا که مانند ، هر گل و کیاهی از این سرزمین است...مهم میراث فرهنگی ست...مهم هویت این اب و خاک و بس. یک موی این : بابک ها داریوش ها ...به هززاران حماصه حسین و عربی نمی دهم...

کسانی مانند شما طبیعی است که نسبت به اهل بیت توهین کنند. هیچ اهمیتی ندارد که افراد بی‌سواد، و عقده‌ای درباره اسلام چطور اندیشه می‌کنند. اصلا افتخار اسلام این است که افراد نادان با فکرهای پوسیده و ضریب‌هوشی چسبیده به ته دیگ، به اسلام جسارت میکنند و صد البته نزدیک است آن روزی که دنیا از نجاست این اشخاص نجات پیدا کند. چه اینکه شمشیر ما نیز مانند منطق و زبان ما بران است. عرض میکردم... نظر شما درباره اسلام کمترین اهمیتی ندارد. بلکه دیدگاه بزرگانی چون دکتر زرینکوب که عمر خود را صرف تحقیق و مطالعه کرده است را صد البته بر سخنان بی ارزش نادان‌هایی مثل شما ترجیح می‌دهیم که ایشان فرمودند: «کارنامه اسلام، یک فصل درخشان تاریخ انسانی است» [سند: عبدالحسین زرین‌کوب، کارنامه‌ اسلام، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1354. فصل 5 و دیگر بخش‌های کتاب؛ ص 11-12 و...] و نیز فرمودند: «پیام تازه ای که محمد خود را حامل آن می‌دانست همه جهان را به برابری و نیکی و برادری می‌خواند و از شرک و نفاق و جور و بیداد نهی می‌کرد. نه همان اعراب که زندگی شان یکسره در جور و تطاول و شرک و فساد می‌گذشت بلکه ایران و روم نیز که رسم و آیین دیرینشان دستخوش اختلاف و تعصب روحانیون گشته بود در آن روزگاران به چنین پیام دلنشینی نیاز داشتند و آن را مژده رهایی و نجات تلقی می‌کردند» [سند: عبدالحسین زرینکوب، دو قرن سکوت، تهران: انتشارات سخن، ۱۳۸۱. ص 59]

ضمنا جناب بی‌سواد، حماسه صحیح است. نه حماصه. به راستی خود شما چه خاصیتی برای این کشور داشته و دارید که اکنون مدعی هستید؟!

خرم دین بر تازیان شورید.بر علویان نشورید. علویان رو کار نداشت. سر همین بود که بعدها همون مناطق شورشی علیه تازیان،شیعه علوی شدند.

چرت نوشتی.بچه ها جوابتو دادن

چرا فکر میکتید که تو ایران یا باید طرفدار اسلام بود یا طرفدار تاریخ ایرلن‌ چرا نمیتونید اعتدال رو رعایت کنید، چرا هر کدوم از شما یا گول اسلام گرایان افراطی یا ایران گرایان افراطی رو میخورید، بخدا میشه هم اسلام رو دوست داشت هم زرتشت ،هم ب حضرت محمد و. امام علی اعتقاد داشت و هم عاشق تاریخ کشورتون و کوروش و داریوش ها باشین، ایقد با طناب این گروه های افراطی توی چاه نرین....اینها همه با هم تاریخ کشور ما هستن، نذارین ب هیچکدوم بی احترامی بشه ، این یعنی آزادی

شمای نویسنده هم مثل اون باستانگرای متوهم هستی، فرقی میان تو و اون نیست، که فقط فکر میکنی راه و روش تو درسته و به دیگران اهانت میکنی، اگه ایران و ایرانی نبود ، امروز اسمی هم از الله و اسلام نبود...

گیرم پدر تو بود فاضل... از فضل پدر تو را چه حاصل... ما ایرانیها هر چی هم که بوده ایم بیایید الان ببینید چی هستیم.... ما که ادعای فرهنگ غنی داریم چرا به دنبال فرهنگ لجن غرب راه افتاده ایم و حتی به مراتب از اونا بدتر شدیم...

شماهمتون تو نقشه عرب پرستی دارید دستوپا میزنید بدبختا.توهم یکی ازون مفت خورایی که مغزه مردمه جاهلوشستوشو دادید.اگه یبار درمورده کوروش بخونی اینطوری حرف مفت نمیزنی.بیچاره اگه اون نبود الان توباید عربی زر میزدی.واقعا که هیچی حالیت نیس.مادریوزه های غرب نیسم وطن پرستیم نه عررررب پرست

فحش دادی سبک شدی؟ مقاله نشریه اشپیگل رو خوندی چجور کورش رو زده ؟ مقاله سایت تلگراف رو خوندی ؟ نوشته های موسکارلا رو خوندی ؟ نوشته داندامایف رو خوندی ؟ اصلا چی خوندی ؟

مگه کوروش فارسی حرف میزده که اگر نبود الان ما عربی صحبت می کردیم؟ افرادی که خودشون را طرفدار کوروش می دونند عده ای بی سواد و بی مطالعه هستند که هر مطلبی به دیدشون منفی می آید را قبول نمی کنند و هر اراجیفی هست به کوروش نسبت می دهند.

برعکس دوستان عزیزی که نظراتشون رو با استنادات منبع یا مرجع محور میگن بنده همچون یک تاریخ نگار استناد میکنم به وضع موجود و چیزی که خودم از واقعیت درک میکنم به نظر من اسلام یک روش عالی در زندگی کردنه که از مبانی پزشکی بگیر تا چیزهایی که ما از خودمون و قوانین حاکم بر جهان نمیدونم در اون برای زندگی متعالی بدست میده پس ممکنه من در ظاهر مسلمان باشم اما در عمل به دور از اسلام که سید جمال الدین در نگارشی از سفرش به غرب به این مهم اشاره میکنه و در خصوص مقایسه ی حکومت اسلامی با هخامنشی یا ساسانی و ...باز هم بسیار بستگی به رفتار اسلامی خودمون داره که اگر سرتاپا رو غرق مظاهر اسلامی کنیم اما گرایشات دنیا طلبانه داشته باشیم شکوهی در اسلام نیست(البته این روایت هم داره) اون چیزی که من به شخصه از وضع موجود درک کردم اینه که جامعه داره به همون جامعه ی طبقاتی دوران ساسانی تبدیل میشه (من حمال زاده ای هستم که محکوم به حمالی ام..تو آقازاده ای هستی که مشغول به آقایی...) پس نه در شیه ی حکومت و نه در شیوه زندگی کوچکترین نشانی از اسلام نمیبینم و دنبال کردن صدای ناهنجار کلاغ ها برای من بسیار امیدوار کننده از مباحث شماست چراکه پرندگان با نغمه ی پرشورشان مژده ی رسیدن یک صبح دیگر را میدهند و انسان ها جور دیگری برایت رقم میزنند واقعأ در برهه ای از زمان هستیم که بشریت بیش از هر زمانی به منجی و معجزه ی الهی احتیاج داره الهم عجل لولیک الفرج (التماس دعا)

اینجا چقدر شلوغ پلوغه به خودتون مسلط باشید خوبه که مجازی من جوابمو گرفتم ممنون از سایتتون موفق باشید دوستان خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

من در سالها بیش حدود۷۲ کتابی بود از ایت الله مکارم که در آن در مورد ذوالقرنین نوشته بود ودر آن با استدلالات زیاد باکتب مختلف ادیان ابراهیمی ذوالقرنین راهمان کوروش دانسته بود کار قول دیگر علما هم دلایلی آورده بود حال دعوا سر چی هست ؟!!! نمیدانم

پاسخ شما در این لینک آمده است: آیت الله مکارم شیرازی و ذوالقرنین: [http://www.adyannet.com/fa/news/25250]

کم چرت و پرت بگید

این کامنت، به خوبی نشانگر "بن‌بست فکری" جریان باستانگرای معاند است. جریانی که توان این را ندارد که حتی یک دقیقه، مستند و عاقلانه سخن بگوید.

بازم سلام متاسفانه باید عرض کنم افراد مذهبی وقتی مقابل تاریخ قرار میگیرند ملیت را کنار می زارن واز دین میگن درست در آخرت سوال از ملیت نمیکنن از عملکرد و کارهای نیک و دستگیری مستمندان میپرسند اما این پاسخ به خدا ودر قیامت اما در این دنیا وبرای زندگی با اقوام مختلف در دنییا باید تاریخ را بدانید بدون افراط آقایون مذهبی برای هر آیه ده مدل تفسیر دارن ولی وقتی این آیه ها با تاریخ همگام میشه تفسیر معنی نداره حرف آخر اگر ایران نبود فاتحه اسلام و امامت و تمدن در دنیا همان اوائل خوانده شده بود اگر جرئت دارید و کافر نمیشید تاریخ مطالعه کنید کسی که مقبره سنگی و خالیش موجب خشم شما هاست قابل پرستش نیست اما قبر خالی اون ضعف اعتقاد ی شمارا نشون میده

سلام. ما که داریم با آرامش، سند و مدرک میاریم. در مقابل، داریم فحش میشنویم. انصافاً آرامش و حرفهای مستند ما نشون دهنده ترس و وحشتِ ما از کورش هست؟ یا فحاشی هایی که به ما میشه نشون دهنده ترس و وحشت باستانگرایان هست؟ وجداناً... هرچند دلسوزی شما برای ایران قابل تقدیره

خاک بر سر کسانی که گذشته خودشون را فقط بخاطر با لجبازی زیر سوال میبرند ببینید چه بر سر ما اوردن که به راحتی به گذشتگان و. نیاکانمان توهین میکنیم

وقتی به نیاکان شما توهین بشود ناراحت میشوید؟ اما وقتی به اهل بیت پیامبر و یاران نزدیک ایشان توهین بشود ناراحت نمیشوید؟ به نظرتون این نوعی تعصب کور نیست؟ چون جد من فلانی هست حتی اگر آدم بدی بوده باید ازش به نیکی یاد کنم؟ به نظر میرسه پارتی بازی و فامیل بازی و تعصبات خویشاوندی و قومی قبیلگی ریشه عمیقی در این کشور داره

با تشکر از مطالب شما خواهشمندم در رابطه با مردم اوپیس و حمله کورش به آنها مطلب را اصلاح کنید چون طبق شواهد کوروش سپاهان اکد را شکست داده و با مردم اوپیس مدارا کرده

سلام و تشکر از شما. درباره اوپیس توضیحاتی داده شد که اتفاقاً کشتار و برخورد سخت از سوی کورش علیه "مردم" و اهالی اوپیس صورت گرفت: [http://www.adyannet.com/fa/tags/%D9%83%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D9%83%D8%A8%D9%8A%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D9%88%D9%BE%D9%8A%D8%B3]

نویسنده ی محترم تا کنون دو واژه ی "بی نزاکت" و "بی غیرت" به گوشتان رسیده؟؟؟

هم میهن عزیز، آنجه در متن این مقاله آمده کاملاً مستند و مستدل است. شما تابحال دو کلمه یابو و نرّخر به گوشتان خورده؟ اگر نخورده ان شاء الله که هیچ وقت به گوشتان نخورد. لطفا متنم مقاله «کمیل و مقبره کورش» را بخوانید و اگر نقدی دارید بیان کنید. با تشکر از شما. حلال بفرمایید.

من کاری به کمیل ندارم ولی به نام یک مسلمان ایرانی میگویم نگارنده محترم به کشورت احترام بگذار و دروغگوی را رواج نده نوبت به ناموس وطنت دروغ نگو ملت ایران همیشه یکتا پرست بوده و ذوالقرنین یا همان کوروش بزرگ مایه افتخار دنیاست

جناب وطن, وقتی به کمیل یار وفادار امیرالمومنین توهین میشود شما به عنوان یک مسلمان ناراحت نمی‌شوید؟ پاسخ بدهید... ضمن اینکه کورش ذالقرنین نیست: yon.ir/aslGJ

ما ک نفهمیدیم اخرش کی راست میگه تاریخ ام ک دست کاری شده ما الان چه غلطی ‌بکنیم

دزد چی میخواد ؟؟ بازار آشفته .. بجای جدل بر سر ایرانی و عرب و عمر و عثمان خوبند یا علی حق داشت یا هر کی که هزار ساله خاک شدن و هیچ نقشی در زندگی امروز ما ندارند بهتر ه عقل رو بکار ببندیم دزدان مملکت رو بیرون کنیم که سالهاست با این داستانها مشغول چپاول هستند بابا بسته دیگه ول کنید گذشتگان رو امرذوز کشور به فنا رفت ............................................... ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷

چند نوع دزد داریم. دزد مال، دزد ایمان (دزد اعتقاد) و... دزد مال کسی است که قبلاً اعتقادش دزدیده شده و به فنا رفته... ما، باستانگرایان رو دزد ایمان ملت میدونیم...

در اینکه این افراد غلط نوشتن و آگاهانه یا نا آگاهانه روایتی اشتباه رو نقل میکنن شکی نیست ولی شما میتونستید با انشا بهتری جوابگو باشید و رفع شبهه کنید.بخش عمده ای از متن شما فحاشی به همون باستانگرایان به قول شماست.اینکه بگید سرایندگان اوستایی با خواهر و مادر خودشون همبستر میشدن خیلی حرف زشتیه.به نظر به دروغ باستانگرایان باور پیدا کردن از باور کردن راست شما اخلاقی تر باشه.

صفحه‌ها

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.