تحلیلی بر پیام نوروزی ترامپ و پومپئو

  • 2 فروردين, 1398 - 07:01
در حالی رئیس جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا به مناسبت نوروز پیام تبریک گفته‌اند که بیشترین سهم را در ناخشنودی مردم ایران داشته‌اند.

خلاصه مقاله
ترامپ و پمئو در پیام‌های تبریک نوروز سال 98 گفته‌اند که ما برای آزادی در ایران تلاش می‌کنیم و در مقابل نظام ایران ایستادگی خواهیم کرد. این در حالی است که ملت ایران پشتیبان نظام جمهوری اسلامی است و این را نه یک‌بار، بلکه صدها بار نشان داده‌اند. بیشترین مشکل ایران، معیشتی و اقتصادی است که آمریکا بیشترین سهم را در به‌وجود آوردن آن داشته است.

متن مقاله
آغاز هر سال شمسی، ایرانیان و برخی دیگر از کشورها به مناسبت سال نو، جشن گرفته و شادی می‌کنند. چندین سال است که رؤسای جمهور و وزرای خارجه آمریکا نیز به مناسبت نوروز، پیام‌های تبریکی صادر می‌کنند، هرچند این پیام‌های تبریک بیشتر به شوخی تلخ شبیه است و دل مردم ایران را بیشتر به‌درد می‌آورد.
دونالد ترامپ در پیام نوروزی سال 98 خود گفته است: «متأسفانه مردم ایران باز هم قادر نیستند به‌طور کامل شریک شادی‌های این ایام باشند؛ ... ما تعهد می‌کنیم که هرگز در مقابل خواسته‌های مردم ایران برای آزادی سکوت نکنیم و هیچ‌گاه مبارزه مداوم آن‌ها برای حقوق بشر را فراموش نخواهیم کرد. من هم به مناسبت جشن نوروز به مردم سراسر جهان می‌پیوندم و برای تولد دوباره آزادی در ایران دعا می‌کنم. آزدای و عدالت، یک روز بر ظلم و ستم غلبه خواهد کرد.»[1]
ترامپ در حالی سخن از آزادی می‌گوید که مشکل ایران، «عدم‌آزادی» نیست؛ زیرا قطعاً آزادی‌ای که در جمهوری اسلامی ایران حاکم است، بیشتر از آزدای در آمریکاست؛ مشکل اساسی مردم ایران در حال حاضر، معیشتی و اقتصادی است، که آمریکا در به‌وجود آوردن این مشکلات اقتصادی، بیشترین سهم را داشته است. تحریم‌های گسترده آمریکا و غرب علیه مردم ایران در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که مواد اساسی و اولیه از جمله دارو و مواد غذایی و صنعتی - که در آسایش مردم استفاده می‌شد – تحریم شد. آن‌ها با تحریم کالاهایی که در جهت رفاه و آسایش مردم استفاده می‌شد، بیشترین جنایات علیه مردم ایران را به‌کار گرفتند و آزادی مردم ایران را به‌صورت وسیعی سلب کردند.
اما مضحک‌تر از پیام نوروزی ترامپ، پیام نوروزی پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا است؛ وی در یک پیام ویدوئی گفته است که «علی‌رغم تلاش رژیم برای بی‌توجهی به نوروز، ایرانیان همواره نوروز را جشن می‌گیرند؛ نوروز به دلیل پیام صلح، نیکوکاری و شادی، هزاران سال است که برجای مانده است.»[2]
وزیر امور خارجه آمریکا درصدد است که چنین القا کند که گویی مردم ایران سعی دارند، ایام نوروز را جشن بگیرند و نظام با چنین جشنی مخالف است و نمی‌گذارد که مردم جشن بگیرند؛ وی گویی در این دنیا زندگی نمی‌کند و بی‌خبر است که عالی‌ترین مقام کشور، یعنی رهبر جمهوری اسلامی ایران در آغاز نوروز هر سال پیام تبریکی را به همه هم‌وطنان می‌‌گوید و در روز اول فروردین در اجتماع چندین هزار نفری در جمع پرشور مردم سخنرانی می‌کند. پمپئو حتی از پیش پا افتاده‌ترین مسائل مطرح در ایران بی‌خبر است.
چنین مسائلی نشان می‌دهد که حاکمان آمریکا، کمترین آشنایی با نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارند. با این اوصاف در کشور ایران دخالت می‌کنند؛ آن‌ها با خروج از برجام سعی داشتند که ملت ایران را به زانو دربیاورند، ولی این آرزو را به گور خواهند برد.
بهترین سخن در پاسخ یاوه گویی‌های آمریکا، سخن مقام معظم رهبری در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) است که فرمود: «یکی از احمق‌های درجه یک آمریکایی گفته بود اگر از برجام خارج شویم، مردم ایران از خرید نان نیز ناتوان خواهند شد و در خیابان‌های ایران شورش به راه خواهد افتد، هم‌چنین یکی دیگر از آن‌ها گفته بود که ما کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن خواهیم گرفت، که این حرف‌ها یا ناشی از «حماقت» است، یا «خباثت و جنگ روانی»، و یا هر دوی آن‌ها.»[3]

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. بی‌بی‌سی فارسی، «پیام‌های نوروزی رهبران ایران و آمریکا»، 20 مارس 2019 ؛ 29 اسفند 1397
[2]. همان.
[3]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، «سال ۹۸ سال فرصت‌ها و گشایش‌ها برای ملت ایران خواهد بود»

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.