وظيفه ي بيت العدل و محافل پائين تر از آن

تشكيل «بيت العدل» و محافل شهرستانها براي اجراي مصالح بندگان، از دستورات بهاءالله در اقدس است. او، در آن كتاب در اين باره چنين نوشته است:
«خدا به بهائيان دستور داده است، كه در هر شهر، محافل بزرگي به نام «بيت العدل» قرار دهند و در آن محفل بزرگ، اعضايي به شماره حروف «بهاء» گردهم آيند، هر چه شماره ي اعضاي آن بيشتر باشد، بهتر است، و اين مقدار اگر از شماره ي حروف «بهاء» افزون گشت، باكي نيست، حضور اين افراد در آن مجلس، مانند حضور آنها در محضر خداست. آنها چيزهائي مي بينند كه ديگران نمي بينند، از اين رو اعضاي بيت العدل امينان خدا در ميان مردم و وكيلان او در زمينند، كه با هم در باب مصالح بندگان مشورت مي كنند، آنچنان كه درباره ي كارها و مشكلات خودشان مشورت مي كنند و آنچه به صلاح مردم و مختار است، اختيار مي كنند» [1] .
بايد يك نفر از نسل بهاءالله، به نام «ولي امرالله» در بيت العدل اعظم بر اعضاي آن نظارت و رياست داشته باشد، كه اطاعت از فرمان هاي او بر همه ي بهائيان واجب است، اگر چه بهاءالله همه ي محافل بهائي در شهرستان ها را «بيت العدل» خوانده است، ولي جانشينان او، آن ها را محافل شهرستان ها ناميده و تنها محفل بزرگ را، كه در رأس همه ي محافل و در مركز بهائيت قرار دارد، در عكا (واقع در سرزمين فلسطين) به نام «بيت العدل اعظم» خوانده اند.
پاورقي ها: --------------------------------------------------------------------------------------------
[1] عبارات عربي اقدس چنين است: «قد كتب الله علي كل مدينة ان يجعلوا فيها بيت العدل ليجمع فيه من النفوس علي عدرالبها، و ان زاد لا بأس و يرون كانهم يدخلون محضر الله و يرون من لا يري و ينبغي لهم ان يكونوا امناء الرحمان بين الامكان و وكلا الله فيمن علي الارض كلها و يشاوروا في مصالح العياد لوجه الله كما يشاورون في امورهم و يختاروا من هو المختار».