بيت العدل هاي صغري و درجات محافل مذهبي

چنانكه گذشت، در جهان بهائيت تنها يك بيت العدل اعظم وجود دارد كه در مركز بهائيان قرار دارد و شماره ي اعضاي، آن طبق دستور بهاءالله، بايد نه نفر باشد، اعضاي آن از ميان بيت العدل هاي صغري و محافل شهرستان ها انتخاب و به مركز فرستاده مي شوند. اعضاي اين بيت العدل اعظم، سالي يك بار عوض مي شوند، تعيين حكام و مبلغان شهرستان ها در محافل و تشريع و تغيير احكام مسلك بهاء و صادر كردن دستورات مذهبي براي بهائيان و اداره ي سياسي امور محافل شهرستان ها، از وظايف اين مجلس يعني: «بيت العدل اعظم» است.
آرزوي بهائيان اين است، كه روزي برسد، كه بيت العدل اعظم آنها، بر همه ي ملل و دول حكومت كند و ضامن اجراي زندگي مسالمت آميز باشد، و وحدت فرهنگ، سياست، مذهب و زبان را جامه ي عمل پوشاند.
پس از بيت العدل اعظم، بيت العدلهاي كوچك قرار دارند، كه در پايتختهاي كشورها تشكيل مي شوند. اين بيت العدلها كوچك را «بيت العدل صغري» مي نامند، كه اعضاي آنها، كه نسبت به محافل شهرستان ها مركزيت دارند، از ميان محافل شهرستانها انتخاب مي شوند.
هم چنانكه اعضاي بيت العدل اعظم از ميان اعضاي بيت العدلهاي صغري، برگزيده مي شوند.
در درجه ي سوم اهميت، محافل شهرستان ها قرار دارند، كه آنها را به نام «محفلهاي شهري و بلدي» مي خوانند، كه در شهرستان ها و در بخش هاي بزرگ قرار دارند.
و شماره ي اعضاي اين محفلها، 9 نفرند و از بهائيان شهري و بالغ برگزيده مي شوند و بر محافل پائين تر رياست و نظارت دارند.
و بالاخره در درجه ي چهارم، محفلهاي كوچكي هستند، كه در قريه ها و محلهاي كوچك شهرها تشكيل مي شوند، كه بزرگان قريه و محل، در آنها گردهم مي آيند، و در مصالح ديني و دنيوي خود با هم تبادل افكار و مشورت مي كنند.
اين گونه محافل كوچك بهائيت بسيارند و در حكم هياتهاي مذهبي و كليساهاي كوچك مسيحيان هستند، كه جنبه ي محلي دارند.
نظامات و تشكيلات محافل بهائيت، مانند نظامات و تشكيلات مسيحيت و شبيه انجمن هاي شهري مي باشند بهائيان در اختلافات مذهبي و زندگي خود، در هر جا كه
باشند، به اين محفلها رجوع مي كنند تا به مقامات دولتي و قضائي - و در حقيقت در هر كشور و جائي كه باشند، احساس بيگانگي و استقلال مي كنند و دستورات محافل خود و بيت العدل اعظم را بر هر قانون و دستور محلي ترجيح مي دهند.