مفتی اهل سنت عراق: دفاع از ایران در مقابل آمریکا واجب شرعی است!

  • 28 ارديبهشت, 1398 - 17:08
حمایت صریح مفتی اهل سنت از جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا را می‌توان نقطه عطفی در پیشرفت راهبرد سیاست ایران در منطقه دانست.

خلاصه مقاله
شیخ عبداللطیف الهمیم، مفتی اهل سنت عراق و رئیس اوقاف عراق تصریح کرد که ملت عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران است و حمایت از جمهوری اسلامی را در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا وظیفه شرعی خود می‌داند. وی اعلام کرد هدف آمریکا خارج کردن بازیگران منطقه از صحنه است.

متن مقاله
از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در ایران در سال 1357 شمسی، مقامات جمهوری اسلامی ایران بر وحدت و اتحاد مسلمانان شیعه و سنی تأکید کرده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی معتقدند اختلافات مذهبی، جهان اسلام را چند پاره کرده و موجبات سستی جهان اسلام را به وجود می‌آورد. سیاست ایران در چهار دهه پیشین حمایت از دولت‌های مستقل و گروه‌های اسلامی (اعم از سنی و شیعه) در همه جهان اسلام بوده است. در مقابل آمریکا که سیاست ایران در وحدت جهان اسلام را به ضرر خود می‌داند با حمایت از گروه‌های افراطی چون داعش، بوکوحرام، سپاه صحابه و .... در ایجاد تقابل بین اهل سنت و شیعه تلاش فراوان کرده است. آمریکا با سیاست ایران هراسی، کشورهای مسلمان اهل سنت را از ایران دور کرده است؛ زیرا منافع او در اختلاف و چندپارگی جهان اسلام است. اما در این میان برخی از کشورهای جهان اسلام و برخی از فرهیختگان جهان اسلام به عمق سیاست آمریکا و نیت خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران پی برده‌اند. یکی از این اشخاص، جناب دکتر شیخ عبداللطیف الهمیم از علمای برجسته اهل سنت عراق است.
شیخ عبداللطیف الهمیم در فتوایی صریح، حمایت از جمهوری اسلامی ایران در مقابل فشارهای آمریکا را واجب شرعی دانست. وی گفت: «در برابر سیاست‌های تجاوزگر آمریکا نه فقط عراق، بلکه از همه امت اسلامی انتظار می‌رود که در برابر هرگونه تجاوزگری علیه همه کشورهای عربی و اسلامی بایستند. همه این تحولات که در خاورمیانه و جهان اسلام اتفاق می‌افتد، پروژه‌ای است که هدفش، بی‌اثر کردن قوی‌ترین عناصر و بازیگران جهان اسلام و دور کردن بازیگران منطقه‌ای، از معادله و موازنه قدرت در برابر رژیم اشغالگر اسراییل است.»[1]
رییس دیوان اوقاف اهل سنت عراق در دیدار دی‌ماه وزیر امورخارجه ایران از عراق نیز گفته بود: «دفاع از جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکا واجب شرعی است.»[2] پایگاه عربی ناسا نیوز نیز این خبر را منتشر کرده و بر حمایت شیخ عبداللطیف الهمیم بر حمایت از جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است.[3]
این عالم برجسته اهل سنت عراق در دیدار رمضانی سفیر جمهوری اسلامی ایران با ایشان نیز گفته بود: «مردم عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدها خواهند ایستاد. جامعه عراق همواره به حمایت از مصالح جمهوری اسلامی ایران در برابر مستکبران علاقمند است.»[4]
شیخ الهمیم در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه سامراء عراق نیز با استناد به آیات قرآن، حمایت از ایران در مقابل آمریکا را وظیفه شرعی و قانونی همه کشورهای اسلامی دانست.[5]
تا چند سال قبل، گروه‌های افراطی هم‌چون القاعده عراق با کشتار شیعیان درصدد بودند که نزاع‌های عراق را مذهبی و قومیتی کنند، اما ملت عراق اعم از شیعه و سنی با پی بردن به استراتژیک دشمن وارد این بازی خطرناک که به نفع آمریکا تمام می‌شد نشدند. اکنون این‌گونه موضع‌گیری‌ها نشانه‌ای از برادری و اتحاد ملل مسلمان است که با توکل بر خدا بیشتر از قبل خواهد شد.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. خبرگزاری ایرنا، جمهوری اسلامی ایران، «رئیس وقف سنی عراق: امت اسلام جلوی تجاوزگری آمریکا علیه ایران بایستد»، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398.
[2]. خبرگزاری ایرنا، جمهوری اسلامی ایران، «رئیس وقف سنی عراق: امت اسلام جلوی تجاوزگری آمریکا علیه ایران بایستد»، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1398.
[3]. سایت ناسا نیوز، «عبداللطيف-الهميم-الدفاع-عن-إيران-أمام»
[4]. خبرگزاری ایرنا، جمهوری اسلامی ایران، «رییس وقف سنی عراق: عراقی ها در کنار ایران برابر تهدیدها می‌ایستند»، تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1398.
[5]. یوتیوب، «عبداللطيف الهميم: سأقف مع هؤلاء اذا حدثت حرب بين امريكا وايران»،  قناة سامراء الفضائیه.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.