تحلیلی بر سخنان رهبری مبنی بر ظالم، فاسد و مستبد بودن حکومت سعودی

  • 3 فروردين, 1398 - 07:33
چرا مقام معظم رهبری حکومت سعودی را بدترین حکومت منطقه، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته دانستند؟ علت آن کارنامه‌ی پر از ظلم و جنایتی است که آنان در چند سال اخیر از خود بر جای گذارده‌اند.

خلاصه مقاله
مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند: حکومت سعودی، بدترین حکومت منطقه، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته است. با توجه به کارنامه سعودی در دخالت‌های تسلیحاتی و نظامی در سوریه، بحرین و یمن انتساب چنین القابی به حکومت سعودی از سوی مقام معظم رهبری بهتر درک می‌شود.

متن مقاله
مقام معظم رهبری در اجتماع پرشکوه نوروزی سال 1398 در اولین روز فروردین در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام) سخنان مهمی را ایراد فرمودند. ایشان در بخشی از سخنرایشان، به ظلم و استبداد حکومت سعودی اشاره کرده و فرمودند: «حکومت سعودی، بدترین حکومت منطقه، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته است. غربی‌ها برای چنین حکومتی، امکانات هسته‌ای و مراکز تولید موشک فراهم می‌کنند، زیرا حکومت سعودی وابسته به آن‌ها است؛ البته از ساخت مراکز هسته‌ای و موشکی برای حکومت سعودی ناراحت نمی‌شویم، زیرا این مراکز در آینده نه چندان دور، به فضل الهی، به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.»[1]
اکنون سخن در این است که چرا مقام معظم رهبری، حکومت سعودی را بدترین حکومت منطقه، ظالم، مستبد، دیکتاتور و وابسته دانستند! در پاسخ به این سؤال، به‌صورت بسیار مختصر به کارنامه سعودی در عصر حاضر اشاره می‌شود تا واضح‌تر انتساب چنین اوصافی به حکومت سعودی درک شود.
حکومت سعودی از همان ابتدا، روابط نزدیکی با آمریکا داشت و بعد از انقلاب اسلامی ایران، نقش بیشتری در تحولات خاورمیانه داشته است. بعد از انقلاب اسلامی، کشور عربستان سعودی به نزدیک‌ترین دوست آمریکا مبدل شده است. این کشور با فروش نفت فراوان و خرید تسلیحات نظامی آمریکا، هم قیمت نفت را پایین نگه داشته است و هم با خرید تسلیحات نظامی، بیشترین کمک مالی را به آمریکا کرده است. قراردادهای چندصد میلیارد دلاری با آمریکا، یکی از این موارد است. در آخرین اقدام، قرار شد آمریکا به عربستان سعودی تسلیحات هسته‌ای بدهد.[2] البته به ظاهر، صرف ارتباط نزدیک با آمریکا اشکالی ندارد، ولی وقتی این نزدیکی و هم‌سو بودن در جهت مبارزه با اسلام باشد، شدیداً مورد مذمت است.
کشور سعودی در سال‌های اخیر با کمک‌های تسلیحاتی و مالی فراوان از تروریست‌های سوریه (داعش، جبهه النصره و...) مسلمانان زیادی را آواره کرد و مسلمانان زیادی کشته شدند.[3] این کشور با سرکوب انقلاب مردم بحرین و حمایت مالی فراوان از حکومت بحرین، مردم این منطقه را مورد ظلم قرار داد. اما بدترین عملی که دولت سعودی در سال‌های اخیر انجام داد که این کشور را به یک کشور مستبد، زورگو، و ظالم تبدیل کرد، جنگ همه‌جانبه علیه مردم مظلوم یمن است. دولت سعودی در 6 فروردین 1394 شمسی با ائتلاف کشورهای عربی، به فقیرترین کشور دنیا، یعنی یمن حمله کرد و صدها هزار نفر کشته و زخمی، و میلیون‌ها نفر آواره شدند و هنوز این جنایت ادامه دارد.
حملات هوایی عربستان به یمن، اوضاع وخیمی را به‌بار آورده است تا جایی که طبق نقل خبرگزاری البیان که طرفدار حکومت سعودی است، در حال حاضر بیش از 22 میلیون نفر نیاز به کمک‌های انسانی هستند. حدود نصف این جمعیت از گرسنگی در رنج هستند. بیش از 72 منطقه یمن از 95 منطقه، با خطر قحطی مواجه هستند. مرض «وبا» در یمن در حال گسترش است و کسانی‌که به این مرض گرفتار شده‌اند، یک میلیون نفر هستند. وبا در یمن، تاکنون جان دو هزار و دویست نفر را گرفته است. بیش از سه میلیون و 154 هزار و 572 نفر تاکنون آواره شده‌اند و خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند؛ بیش از ده هزار نفر کشته شدند و بیش از 58 هزار نفر مجروح شدند. حدود 77 هزار نفر در حدیده و تعز در سال 2017 آواره و بی‌خانمان شده‌اند. این در حالی است که آمار آوارگی در همه استان‌های یمن بسیار بیشتر از این مقدار است. حدود دو میلیون نفر در این جنگ آواره شده‌اند که بیش از 90 درصد آنان بیشتر از یک سال است که آواره هستند و جایی برای خوابیدن ندارند.[4]
این‌ها گوشه‌ای از ظلم و جنایات عربستان سعودی در منطقه است. قطعاً جنایات عربستان در منطقه و جهان بسیار زیاد است که تبیین آن نیازمند کتاب مفصلی در این‌باره است. چنین جنایاتی از سوی عربستان باعث شد که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خودشان، عربستان را بدترین کشور، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته بدانند. اما همان‌گونه که مقام معظم رهبری پیش‌بینی کردند، این کشور ظالم، به‌زودی به دست مجاهدین اسلام خواهد افتاد و مردم مسلمان یمن یکی از این مجاهدین هستند، که ان‌شاءالله به‌زودی مجاهدین یمنی بر این کشور ظالم مسلط خواهند شد.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، «سال ۹۸ سال فرصت‌ها و گشایش‌ها برای ملت ایران خواهد بود»
[2]. بی‌بی‌سی، «کنگره آمریکا در پی نظارت نزدیک بر همکاری اتمی با عربستان است»، تاریخ انتشار: 20 دسامبر 2018 ؛ 29 آذر 1397.
[3]. باشگاه خبرنگاران جوان، «اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟»، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1395.
[4]. البیان، «في الذكرى الثالثة لـ«عاصفة الحزم».. قوات التحالف تسطر ملاحم بطولية»، تاریخ انتشار: 25 مارس 2018.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.