تزویر دیروز و امروز دراویش با محمد ثلاث

  • 31 خرداد, 1397 - 18:23
گروه‌های مختلف صوفیان گنابادی بعد از اعدام محمد ثلاث بعنوان راننده اتوبوسی که مامورین نیروی انتظامی را به شهادت رساند، اقدام به عرض تسلیت کرده و خود را در غم از دست دادن او شریک دانستند. البته اینان همان کسانی بودند که تا دیروز محمد ثلاث را درویشی هیجان زده قلمداد کرده و از وی برائت می‌جستند.

مطلب اجمالی- در جریان آشوب دراویش در اسفند 96 که منجر به کشته شدن مامورین نیروی انتظامی شد، همه گروه‌های صوفیه خود را از جریان کنار کشیده و فرد یا افرادی را گناه‌کار دانستند و از ایشان بعنوان درویش هیجان زده یاد کردند. همه خبرهایی که از آشوب دراویش منتشر می‌شد، به نوعی نشان‌دهنده آن بود که عموم دراویش انسان‌های خوبی هستند، اما در میان ایشان فرد یا افرادی وجود دارد که دستورات درویشی را انجام نداده و به همین دلیل گرفتار شده است.

برائت صوفیان از درویش هیجان‌زده [روزنامه سازندگی پنج‌شنبه 3 اسفند 1396، ص 27] یا همان محمد ثلاث که راننده اتوبوس مرگ بود به جهت ایجاد حاشیه امن برای فعالیت گروه‌های ذکر شده دراویش بود. اما همین که خطر از ایشان رفع شد و گروه‌های مذکور خطر را از خود دور دیدند، محمد ثلاث را درویشی بی‌گناه معرفی کرده و با محوریت او جریان‌سازی‌های تازه‌ای را آغاز کرده تا باز هم به نفع خود از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. بهراستی کدام سخن این ذغل‌بازان را باید باور کرد؟ صوفیان بدرفتار دغل‌باز چنان ناجوانمردند که با دوست خود چنین رفتاری می‌کنند. ایشان در جهت منافع خود حتی از مرده مریدان خود نیز بهره می‌برند.

پی‌نوشت:
روزنامه سازندگی پنج شنبه3 اسفند1396 ص 27

مطلب تفصیلی- بعد از آشوب و درگیری دراویش در خیابان پاسداران، که منجر به شهید شدن سه تن از مامورین نیروی انتظامی و دو تن از نیروهای بسیج شد، هر گروه از دراویش به دنبال تبرئه کردن خود و محکوم کردن دیگری بودند. اینجا "حال دیروز دراویش" را نشان می‌دهد.

مروری بر بیانیه‌ها و تیتر خبرهای چند ماه قبل مطلب را روشن می‌سازد که همه گروه‌ها سعی در تبرئه کردن بدنه دراویش و محکوم کردن یک یا چند نفر داشتند. از این رو اخبار و بیانیه‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌شد که اشتباه به گردن یک یا چند نفر بیفتد و دست بقیه دراویش از خون شهدا شسته شود. مثلا روزنامه سازندگی به تبع قطب فرقه صوفیه سلطان‌علیشاهی (گنابادی) در مطلبی با عنوان "ماجرای دراویش و ضرورت پرهیز از خشونت"، محمد ثلاث را درویشی هیجان‌زده معرفی کرده و سایت مجذوبان نور آن مطلب را بازنشر می‌دهد. در آن مطلب آمده است: « امروز چهارشنبه 2 اسفند، بیانیه دکتر تابنده که نوعی اعلام برائت از اقدام خشونت بار یک درویش هیجان زده است، خط بطلانی بر تحلیل های عوام‌فریبانه کسانی بود که به استناد عمل مجرمانه یک فرد هیجانی مجوز خشونت علیه جامعه دروایش را که شهروندان این دیار هستند صادر می کردند.»[1] همچنین سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم این اتفاق را به افراطیون این فرقه ربط داده و می‌گوید: «اینها گروه‌های افراطی در بین دراویش هستند که از خشونت استفاده می‌کنند در حالی که ما با دراویش مشکلی نداشتیم. دراویش نه سیاسی و نه خشونت‌طلب هستند به همین دلیل باید حساب این گروه افراطی را از دراویش جدا کرد تا بدانیم با چه کسانی طرف هستیم.»[2]

اما امروزه بعد از درخواست اولیای دم برای اعدام محمد ثلاث به عنوان راننده اتوبوسی که عزیزان جوانشان را زیر گرفت، همه دراویش مدعی بی‌گناهی راننده آن بودند. اینجاست که "حال امروز دراویش" نمایان می‌شود. مثلا همان سایت مجذوبان نور که تا دیروز محمد ثلاث را "درویشی هیجان‌زده" خطاب می‌کرد، امروز در سوگ او بیانیه تسلیت صادر ‌می‌کند و او را "درویش جوانمرد، شهید قهرمان و سرافراز" می‌خواند. به راستی کدام سخن این ذغل‌بازان را باید باور کرد؟ صوفیان بدرفتار دغل‌باز چنان ناجوانمردند که با دوست خود چنین رفتاری می‌کنند. ایشان در جهت منافع خود حتی از مرده مریدان خود نیز بهره می‌برند. سخن این دغل بازان شعر حافظ را به خاطرم تداعی کرد که گفت:
صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد
بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد[3]

پی‌نوشت:
[1].روزنامه سازندگی پنج شنبه3 اسفند1396 ص 27
[2]. خبر آنلاین، 6 اسفند 1396،  غائله دراویش افراطی در خیابان پاسداران از چند زاویه
[3]. دیوان حافظ، غزل 133

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.