معاد ودلائل آن اعتقادات در قرآن

همه انسانها در روز واحدي بعد از مرگ زنده مي شوند و به حساب اعمال آنها رسيدگي خواهد شد، نيكان و صالحان در بهشت جاويدان جاي مي گيرند و بدان و گنهكاران به دوزخ فرستاده مي شوند.
«الله لا اله الا هو ليجمعنكم الي يوم القيمة لا ريب فيه، معبودي جز خداوند يكتا نيست، به يقين همه شما را در روز رستاخيز كه شكي در آن نيست گرد آوري مي كند». [1] .
«فاما من طغي، و آثر الحيوة الدنيا، فان الجحيم هي الماوي، و اما من خاف مقام ربه و نهي النفس عن الهوي، فان الجنة هي الماوي، اما آن كس كه طغيان كرده و زندگي دنيا را مقدم داشته است به يقين دوزخ جايگاه اوست و آن كس كه از مقام (عدالت) پروردگارش بترسد و نفس را از هوي و هوس باز دارد به يقين بهشت جايگاه اوست ». [2] .
ما معتقديم: اين جهان در واقع پلي است كه انسانها بايد از آن بگذرند و به سراي جاويدان برسند، يا به تعبير ديگر دانشگاه، يا بازار تجارت، يا مزرعه اي است براي سراي ديگر.
علي (ع) درباره دنيا مي گويد: «ان الدنيا دار صدق لمن صدقها... و دار غني لمن تزود منها، و دار موعظة لمن اتعظ بها، مسجد احباء الله و مصلي ملائكة الله و مهبط وحي الله و متجر اولياء الله، دنيا جايگاه صدق و راستي است براي آن كس كه با صداقت با آن برخورد كند... و سراي بي نيازي است براي آن كس كه از آن توشه بر گيرد، و جايگاه آگاهي و بيداري است براي آن كس كه از آن پند گيرد، مسجد دوستان خداست، و نمازگاه فرشتگان پروردگار و محل نزول وحي الهي، و تجارتخانه دوستان حق!» [3] .
پاورقي ها: ---------------------------------------------------------------------------------------------
[1] سوره نساء، آيه 87.
[2] سوره نازعات، آيات 37- 41.
[3] نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 131.