تصریحات منابع اهل سنت به عدم پرداخت حقوق فاطمه(س) توسط ابوبکر

  • 18 دى, 1398 - 17:49
طحاوی می‌نویسد: «فاطمه تا زنده بود با ابوبکر سخن نگفت.» بیهقی می‌نویسد: «فاطمه بر ابوبکر خشم و غضب کرد و با او قطع رابطه کرد و تا زنده بود این حالت ادامه داشت.» دیار بکری می‌نویسد: «تا فاطمه زنده بود، قطع رابطه‌اش با ابوبکر استمرار و تداوم داشت.»

بعد از رحلت پیامبراکرم، فجایع ناراحت کننده‌ای برای اهل بیت پیامبر صورت گرفت، که از جمله این فجایع تصرف فدکی بود که پیامبر در زمان حیات پربرکتش آن را به دخترش فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) بخشید. و غاصبین خلافت نیک می‌دانستند که اگر این مال در دست اهل بیت پیامبر اکرم باشد، مردم هیچ‌گاه به‌طرف ایشان متمایل نمی‌شوند، در نتیجه با یک حرکت و کودتا، اول خلافت را از اهل بیت پیامبر دور ساختند و بعد اهرم‌های دیگری مثل تصرف اموال و ... را به‌وجود آوردند به طوری‌که با اعتراض شدید فاطمه دختر پیامبر اکرم روبرو شدند که با استدلال‌های محکمه‌پسند و شواهد قوی ناچار به تسلیم آن شدند، اما هوا و هوس دنیایی مانع از این شد تا به حکمی که دادند پایبند بمانند لذا با حربه‌ی زور و خشونت آن را غصب کردند و موجب خشم و غضب دختر پیامبر را فراهم کردند به طوری که دیگر دختر پیامبر اسلام با آنان سخن نگفت و بعد از چند صباحی بر اثر صدمات وارده از طرف ایشان به شهادت رسید.
آن‌چه مورد اهمیت است در متون و منابع اهل سنت حاکی از این است که هم فاطمه از ایشان ناراحت و ناراضی بود و هم این‌که خلفای غاصب حق ایشان را غصب کردند. اما مغرضین با سخنان بی‌اساس و باطل خود سعی و تلاش می‌کنند تا به دیگران این طور القا کنند که هیچ کدورتی صورت نگرفته و حقی ضایع نشده است که ما در این نوشته مختصر به چند مورد که هم کدورت و نارضایتی فاطمه نسبت به ایشان بوده و هم حقوق حضرت را تضییع کردند را اشاره می‌کینم.
طحاوی در کتاب خود می‌نویسد: «فلم تکلّمه- فاطمه- حتی ماتت.[1] فاطمه تا زنده بود با ابوبکر سخن نگفت.» چرا سخن نگفت؟؟!
بیهقی در کتاب خود می‌نویسد: «فغضب فاطمه فهجرته فلم تزل بذلک حتی توفّیت.[2] فاطمه بر ابوبکر خشم و غضب کرد و با او قطع رابطه کرد و تا زنده بود این حالت ادامه داشت.» چرا خشم و غضب کرد؟؟ً!
دیار بکری در کتاب خود می‌نویسد: «فلم تزل مهاجرته حتی توفّیت.[3] تا فاطمه زنده بود، قطع رابطه‌اش با ابوبکر استمرار و تداوم داشت.» چرا قطع رابطه کرد؟؟!
مخالفین علاوه بر این‌که جوابی برای آن ندارند، سعی می‌کنند با شگردهای جدیدتری حداقل ظلم و ستمی را که به دختر پیامبر اسلام رفته را لاپوشانی کنند، مثلاً در فصلنامه‌ی ندای اسلام این‌چنین اظهار شده است که: «حضرت صدیق -ابوبکر- حقوق خویشاوندان رسول خدا را تلف نکرد.»[4] و یا در زمان خلافت ابوبکر و عمر بن خطاب حقوق خاندان پیامبر به طور کامل به آنان می‌رسید.»[5] در نتیجه از این دو عبارت این‌طور فهمیده می‌شود که اساساً غصبی صورت نگرفته تا به دلیل آن کدورتی صورت گرفته باشد و یا غصبی واقع شده باشد.
اما علمای اهل سنت در منابع معتبر خود آورده‌اند.، عدم احقاق حقوق مالی حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) صورت گرفته است. از جمله در کتاب صحیح بخاری آمده است که: «انّ فاطمه بنت النبی ارسلت الی ابی بکر تسأله میراثها من رسول الله مما افاء الله علیه بالمدینه و فدک و مابقی من خمس خیبر... فابی ابوبکر ان یدفع الی فاطمه منها شیاً[6] همانا فاطمه دختر پیامبر فردی را نزد ابوبکر فرستاد و میراث خود از رسول خدا را طلب کرد که شامل فیء و فدک، و باقی مانده‌ی خمس خیبر بود... اما ابوبکر از این‌که چیزی از این اموال را به وی پس بدهد، خودداری کرد.» در کتاب صحیح مسلم[7] و نیز در کتاب مسند احمد بن حنبل[8] و... با همین مضمون این روایت وارد شده است.
در نتیجه آنچه مورد سؤال است این است که چگونه این مغرضین و مخالفین با وجود صریح این عبارات، دروغ می‌گویند؟ آیا این عبارات را در کتب صحاح خود ندیده‌اند؟ یا اینکه موضوع چیز دیگری است؟؟؟!
فاعتبروا یا اولی الابصار

پی‌نوشت:

[1]. مشکل الآثار، صحاوی، دار صادر، بیروت، لبنان، ج1 ص47. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[2]. سنن، بیهقی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج6 ص300. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[3]. تاریخ الخمیس، دیار بکری، دار صادر، بیروت، لبنان، ج2 ص173. 
[4]. فصلنامه ندای اسلام، شماره 5، سال 1380، ص33.
[5]. همان، ص35.
[6]. صحیح بخاری، بخاری، وزاره الاوقاف...، قاهره، مصر، ج5 ص252 کتاب المغازی، باب 155 غزوه خیبر، حدیث 704. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[7]. صحیح مسلم، مسلم نیشابوری، موسسه عزالدین، بیروت، لبنان، ج5 ص153 باب قول النبی، لانورث...، باب حکم الفیء.
[8]. مسند، احمد بن حنبل، موسسه الرساله، بیروت، لبنان، ج1 ص2 قصه مسند ابی بکر صدیق.- ج2 ص228 مسند ابوهریره.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.