توماس؛ در جستجوی مذهب تشیّع
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ توماس فردی اروپایی است، که در جستجوی اسلام به کشور مصر، مسافرت میکند و در آنجا با یکی از شیوخ الازهر به نام شیخ محمود مصطفی، ملاقات کرده و متوجه میشود که غیر از مذاهب اربعه اهل سنت، مذهب پنجمی است،[1] به نام مذهب جعفری؛ او برای تحقیق بیشتر در رابطه با مذهب جعفری به دوستش عثمان میگوید: من میخواهم در رابطه با مذهب جعفری بیشتر بدانم، آیا تو به من کمک میکنی؟
عثمان: به نظر من به توصیه شیخ محمود مصطفی عمل کن و از آنها دوری کن! شیعه فرقهای گمراه و ضاله است!
توماس: میخواهم در رابطه با شیعه بیشتر بدانم، دانستن که عیب نیست!
عثمان: حالا که اصرار داری با این فرقه آشنا شوی، تو را به یکی از مساجد شیعیان میبرم، تا با آنها سخن بگویی!
به اتفاق عثمان به یکی از مساجد شیعه رفتیم و خواستیم تا با روحانی آنجا صحبت کنیم. شیخ حسین موسوی، امام جماعت مسجد، به گرمی از ما استقبال کرد و گفت: هر سوالی که دارید، در خدمت هستم، بفرمایید.
توماس: من در رابطه با اسلام مطالعات زیادی داشتم، و با برخی از علمای اهل سنت نیز سخن گفتهام، اکنون متوجه شدهام که مذهب پنجمی نیز موجود است، به نام مذهب جعفری، از شما میخواهم، من را با مذهب جعفری بیشتر آشنا کنید.
شیخ حسین: مذهب جعفری، در واقع همان دین اسلام است، زیرا پیامبر گرامی اسلام، در مواقع مختلفی از جمله در حجه الوداع، امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، امام اول شیعیان را بهجانشینی خود برگزید. هر چند عدهای گمراه شده و بهخاطر تبعیت از هواهای نفسانی، جانشینی او را قبول نکردند و باعث شدند که مسلمانان اینچنین متفرق شده و از اصول اسلام تعدّی کنند! در حقیقت مذهب جعفری دارای دوازده امام هستند، که پیامبر (صلی الله علیه و آله) آنها را به عنوان جانشینان خود معرفی کرده است.
توماس: یعنی شما قائل هستید که بین پیامبر و امام مذهب شما، هیچ زمانی فاصله نشده است؟
شیخ حسین: نهتنها ما شیعیان، بلکه همه معتقدند که شیعه به جانشینی علی (علیه السلام) معتقد است که به نص پیامبر خلافت از او بوده. از اینرو تمام روایات ما به نقل از ائمه است که متصل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) هستند.
توماس: چه دلیلی دارید بر اینکه علی (علیه السلام)، جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) است؟
شیخ حسین: آیا به قرآن اعتقاد داری؟ و اگر به سخنی از قرآن استدلال کنم، میپذیری؟
توماس: بله! با مطالعهای که داشتهام، قرآن را کتاب الهی یافتم، بدون شک؛ قرآن کتابی الهی است و سخنان قرآن را میپذیرم.
شیخ حسین: اکنون که چنین است، در قرآن آیهای است که میفرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً.[مائده/3] امروز، كافران از زوال آيين شما، مأيوس شدند؛ بنا براين، از آنها نترسيد! و از مخالفت من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را بهعنوان آيين جاودان شما پذيرفتم.» این آیه در جریان آخرین حج پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بعد از واقعه غدیر خم نازل شده است که دلالت بر امامت و جانشینی علی (علیه السلام) از طرف پیامبر است و ما شیعیان جانشینی فردی را پذیرفتهایم، که از طرف خداوند منصوب شده است.
توماس: قضیهی غدیرخم چیست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آنجا چه گفت؟
شیخ حسین: پیامبر (صلی الله علیه و آله) هنگامیکه از زیارت خانه خدا بر میگشت، به امر خداوند دستور یافت تا جانشین بعد از خود را معرفی کند. لذا همه حاجیان را در منطقه بیابانی به نام «خم» جمع کرد و فرمود: من نیز مانند شما از جنس بشر هستم و نزدیک است که از پیش شما بروم. من از میان شما میروم و دو چیز گرانبها در میان شما باقی میگذارم. آن دو کتاب خدا و اهل بیت من هستند.[2] پس از آن فرمود: آیا من از شما به خودتان سزاوارتر نیستم؟ همه مردم گفتند: بله یا رسول الله! تو به ما از خودمان سزاوارتری! سپس پیامبر (صلی الله علیه و آله) دست علی (علیه السلام) را گرفت و بالا برد، در حالیکه همهی جمعیت حاضر مشاهده میکردند، خطاب به جمعیت فرمود: «هرکه من مولای اویم، علی مولای اوست».[3]
البته من در اینجا برای تو، فقط یک مورد را بیان کردم و الا پیامبر در جاهای مختلفی فضایل و مناقب علی (علیه السلام) را بیان کرد تا مردم گمراه نشوند، و در قرآن نیز در رابطه با فضیلت و عظمت اهل بیت آیات زیادی موجود است و افتخار ما این است که از خاندانی پیروی میکنیم که قرآن آنها را طاهر از هر گناه و معصیتی مصون دانسته است و در منزلت آنها فرموده: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً.[احزاب/33] خدا مىخواهد هرگونه پليدى را از شما اهل بيت برطرف نمايد، و شما را چنانكه شايسته است، پاك و پاكيزه گرداند».
توماس: بنابراین مذهب جعفری متصل به پیامبر است و از این جهت بر دیگر مذاهب اولویت دارد.
شیخ حسین: قطعاً همینطور است، امیدوارم با مطالعه در کتب شیعه و اهل سنت حقیقت را دریابید، زیرا حقانیت مکتب اهل بیت، در بسیاری از کتب اهل سنت نیز ذکر شده است، و انشاءالله با مطالعه دقیق، اسلام حقیقی را بیابید.
پینوشت:
[1]. برای دریافت قسمت اول داستان با عنوان «توماس؛ در جستجوی اسلام» کلیک کنید.
[2]. «أَمَّا بَعْدُ أَلاَ أَيُّهَا النَّاسُ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ يُوشِكُ أَنْ يَأْتِىَ رَسُولُ رَبِّى فَأُجِيبَ وَأَنَا تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَوَّلُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ فِيهِ الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِكِتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِكُوا بِهِ ». فَحَثَّ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فِيهِ ثُمَّ قَالَ « وَأَهْلُ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى أُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ فِى أَهْلِ بَيْتِى».مسلم نیسابوری، صحیح مسلم، دارالجیل بیروت، ج7، ص122
[3]. فرائد السمطین، امام الحرمین الجوینی، طبع المحمودی، ج 1، ص 74.
مناقب علی بن أبی طالب خوارزمی، ص 80؛ به نقل از خلاصه عبقات الأنوار، سید حامد النقوی، مؤسسة البعثة، تهران، ج 7، ص 303.
تاریخ مدینه دمشق، إبن عساکر، دار الفکر، بیروت، ج 42، ص 228.
برای اطلاع بیشتر مراجعه شود به مقاله « مکان و زمان نزول آیه اکمال در روایات اهلسنت».
نویسنده: مجتبی محیطی
افزودن نظر جدید