فتواهای مقام معظم رهبری در خصوص بهائیان

  • 1394/11/17 - 11:14
مقام معظم رهبری، بهائیان را نجس می‌دانند و در صورت تماس آنها با اشیائی که در معرض استفاده‌ی ما هم قرار دارند، فرموده‌اند: باید مراعات مسأله‌ی طهارت شود. ایشان معاشرت با بهائیان را جایز نمی‌دانند و آنها را دشمن دین و دنیای مسلمانان می‌دانند و فرموده‌اند: همه‌ی مؤمنین باید با حیله‌ها و مفاسد این فرقه‌ی ضاله مقابله کنند

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_  پیروان فرقه‌ی ضاله‌ی بهائیت دارای انحرافات اعتقادی، اخلاقی و... گسترده و فراوانی هستند که همنشینی و هرگونه ارتباط با آنها منجر به سقوط انسان در همان پرتگاهی می‌شود، که بهائیان دچار آن شده‌اند؛ به همین جهت علما و مراجع دین، ما را از هرگونه ارتباط با آنها بر حذر داشته‌اند. در این مقاله به خواست خداوند متعال به فتواهای مقام معظم رهبری در خصوص این فرقه‌ی ضاله می‌پردازیم. با توجه به اینکه در خصوص بهائیان سؤالات متعددی از حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شده است، در ذیل عنوان سؤال و متن جواب ایشان را ذکر می‌کنیم:
1- طهارت و نجاست بهائیان: «همه پيروان فرقه‌ی گمراه بهائيت، محکوم به نجاست هستند.»[1] و در جای دیگر فرموده‌اند: «جمیع افراد فرقه‌ی ضاله‌ی بهائی، محکوم به کفر و نجاست هستند».[2]
2- تماس بهائیان با اشیائی که در معرض استفاده‌ی ما هم قرار دارند: «در صورت تماس آن‌ها با چيزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه‌ی با آن‌ها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت هستند، واجب است.» [3] به عنوان نمونه اگر شخصی ورزشکار باشد و در باشگاه او شخص بهائی هم مشغول ورزش است، چنانچه لباسی را که شخص بهائی پوشیده و در آن عرق کرده و رطوبت بدن او به آن لباس رسیده است، به مسلمان بدهد، بدن شخص مسلمان هم به واسطه‌ی آن رطوبت، نجس می‌شود و باید برای اموری که مشروط به طهارت هستند (مثل نماز و...) بدن خود را با آب بشوید. همچنین اگر دست آنها به شیر آب، صابون و... که عمومی هستند، برخورد کند و رطوبت دست آنها به این اشیاء برسد، باید ابتدا آن اشیاء را تطهیر کرد و سپس از آنها استفاده کرد تا نجاست آنها به دست ما منتقل نشود. همچنین نسبت به ظرف‌هایی که بهائیان از آن غذا می‌خورند یا هرگونه ارتباط دیگری که موجب انتقال رطوبت بدن آنها به انسان شود، شخص مسلمان باید مراعات مسأله‌ی طهارت را داشته باشد.
3- برخورد با بهائیان در مدارس: «رفتار مديران، معلمان و مربيان با دانش‌آموزان بهايى، بايد بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد.»[4] طبق این فتوا، برخورد مسلمانان با بهائیان در هر محیطی، چه در مدارس و چه اماکن دیگر، باید بر اساس اخلاق اسلامی باشد.
4- معاشرت با بهائیان: «از هرگونه معاشرت با اين فرقه‌ی ضالّه مضلّه، اجتناب نماييد.»[5] بنابراین هر چند که باید برخورد ما با بهائیان، بر اساس اخلاق اسلامی باشد، اما این بدان معنا نیست که با آنها معاشرت، رفت و آمد، دوستی و رفاقت داشته باشیم، بلکه چنانچه در محیطی با آنها برخورد کردیم، باید اخلاق اسلامی را رعایت کرد.
5- رفتار ما در برابر اخلاق به ظاهر خوب بهائیان: «بهائیان نجس و دشمن دين و ايمانِ شما هستند، پس جداً از آن‌ها بپرهيزيد.»[6] بهائیان برای اینکه در اقلیت هستند و سعی دارند افراد بیشتری را جذب این فرقه‌ی ضاله کنند، همواره سعی دارند با مظلوم‌نمایی یا نشان دادن چهره‌ی خوب از خود و برخورد به ظاهر شایسته، به اهداف شوم خود دست یابند؛ ولی یک مسلمان همیشه بیدار و با بصیرت است و نگاه به ظاهر نمی‌کند، بلکه به باطن خبیث آنها می‌نگرد که چه نقشه‌ی شومی در سر دارند.
6- وظیفه‌ی شرعی مسلمانان در برابر بهائیان: «همه مؤمنين بايد با حيله‌ها و مفاسد فرقه‌ی گمراه بهائيت، مقابله نموده و از انحراف و پيوستن ديگران به آن‎‌ها جلوگيرى کنند.»[7] بنابراین نباید نسبت به اطراف خود بی‌تفاوت بود، بلکه باید نسبت به خود و دیگران مراقب بود؛ چرا که امکان دارد فرزند یا نزدیکان ما هم روزی در دام این فرقه‌ی ضاله گرفتار شوند.
7- خوردن غذا بر سر سفره‌ی بهائیان: «از غذا و سایر چیزهایی که با رطوبت مسری در تماس با آنها بوده است، باید اجتناب کرد و بر مؤمنین واجب است که با حیله و فسادگری این فرقه‌ی گمراه مقابله کنند.»[8]
به امید روزی که با یاری امام زمان (ارواحنا فداه) و راهنمایی‌های علما و مراجع و بصیرت مؤمنین، بساط این فِرَق ضاله و گمراه، از جوامع اسلامی برچیده شود.

پی‌نوشت:
[1]. مقام معظم رهبری، اجوبة الإستفتائات، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394 ش، ص 72، سؤال 328؛ بنگرید به: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛ با توجه به این فتوا، باید به کتاب استفتائات معظم‌له یا سایت ایشان به نشانی اینترنتی «leader.ir» مراجعه و فتواهای ایشان را در مورد اشیاء نجس، ملاحظه کرد.
[2]. استفتاء کتبی از دفتر مقام معظم رهبری، شماره‌ی نامه 014255، شماره‌ی استفتاء 143595.
[3]. مقام معظم رهبری، اجوبة الإستفتائات، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394 ش، ص 72، سؤال 328.
[4]. همان.
[5]. مقام معظم رهبری، اجوبة الإستفتائات، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394 ش، ص 73، سؤال 330.
[6]. مقام معظم رهبری، اجوبة الإستفتائات، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394 ش، ص 73، سؤال 331.
[7]. مقام معظم رهبری، اجوبة الإستفتائات، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394 ش، ص 72، سؤال 329.
[8]. استفتاء کتبی از دفتر مقام معظم رهبری، شماره‌ی نامه 014255، شماره‌ی استفتاء 143595.

تولیدی

دیدگاه‌ها

سلام. این مطلب در کانال نقد بهائیت و شیخیه به آدرس ذیل منتشر شد. ✡ کانال نقد بهائیت و شیخیه✡ https://telegram.me/joinchat/DImSwD9aTSylaU60Rh8B2A

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.