ضرورت و اهداف بحث در مورد عصمت ملائکه

  • 1392/08/17 - 04:40

با توجه به اینکه کتاب الامامة و النص نوشته فیصل النور به تهاجم علیه اندیشه علمای شیعه پرداخته و با آوردن چند حدیث سعی در اثبات اختلاف بین علمای علوم مختلف شیعه و اختلاف آن‌ها با قرآن نموده است بر شیعیان لازم است که از عقاید شیعه و گفتار علما دفاع کنند و بر اثبات وحدت بین کلام علما بکوشند. لذا این تحقیق به اثبات عصمت ملائکه پرداخته است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ چندی پیش کتاب امامة و النص نوشته فیصل نور از چاپ خارج شد؛ این کتاب سعی در اثبات تناقض گویی بین کلام علمای شیعه با سنت نبوی و کلام وحی، قرآن مجید را دارد، غافل از آن که با قرار دادن دو مطلب در کنار هم و برداشت دوگانگی از آن، تناقض ثابت نمی‌شود. به خصوص که وقتی این دو کلام متعلق به ائمه و علمای شیعه و قرآن و سنت نبوی باشد که همه نور واحد هستند، اول چیزی که در تناقض‌های ادعا شده نزد صاحبان اندیشه آشکار می‌شود توهم و پندار غلط بیننده تناقض است.
در طول تاریخ نیز وجود این تاریکی اندیشه سبب شد تا حقانیت امیرالمومنین علیه السلام برای گروهی در هاله‌ای از ابهام و تردید فرو رود و در تناقضی آشکار پی به حقانیت یکی به صورت مطلق و محض نبرند و حق را دوگانه بپندارند و برای حق دوگانی قایل شوند همانطور که تاکنون چنین هستند.
در این نوشتار سعی شده است از عصمت ملائکه دفاع شود، به همین دلیل در ابتدای این تحقیق، تعاریف واژه عصمت مورد بررسی قرار گرفته و پس از آوردن نظرات علما در مورد عصمت و ملائکه و کاربرد آن در قرآن، چیستی عصمت ملائكه مورد بررسی قرار گرفته است و ازخود کلام و استدلال‌های علمای متکلم و فقیه و فیلسوف و عارف شیعه دلایلی برای عصمت ملائکه آورده شده است.[۱]
ضرورت و اهداف بحث
با توجه به اینکه کتاب الامامة و النص نوشته فیصل النور به تهاجم علیه اندیشه علمای شیعه پرداخته و با آوردن چند حدیث سعی در اثبات اختلاف بین علمای علوم مختلف شیعه و اختلاف آن‌ها با قرآن نموده است بر شیعیان لازم است که از عقاید شیعه و گفتار علما دفاع کنند و بر اثبات وحدت بین کلام علما بکوشند.
لذا این تحقیق به اثبات عصمت ملائکه پرداخته است و برای تحقق این مطلب همانطور که گذشت در ابتدای این نوشتار، واژه‌های عصمت و ملائکه مورد بررسی قرار گرفت و به صورت جداگانه مباحث عصمت و ملائکه بررسی شد. درفصل عصمتِ ملائکه به تعریف عصمت بسنده شده چون مسئله عصمت توسط دیگر دوستان در جواب مخالفین به صورت مفصل بررسی شده بود در مورد ملائکه، مباحثی چون اعمال و كرام الكاتبين و نزول ملائكه و شياطين بر نيكان و بدان‏، سر تسعه عشر در احادیث و قرآن با نگاه امر بین الامرین، کلام امام صادق (علیه السلام) در مورد حدیث «إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ»، ويژگی‌های فرشتگان از نظر آيات و روايات، كيفيّت‌ تأثير دعا و عمل‌ ملائكه‌ در استجابت‌ دعا با نگاه امر بین الامرین و در آخر ملائکه و انسان از دیدگاه فلسفه مورد بررسی قرار گرفته است.
در پایان عصمت ملائکه مورد بررسی قرار گرفته است و به چند شبهه پیرامون عصمت ملائکه پاسخ داده شده تا حقیقت ان شاء الله بر اهل انصاف پوشیده نماند.

پی‌نوشت:
[۱]. برای مطالعه بیشتر به مقالات مقصر در جنگ جمل کیست،علی یا عایشه؟ و اگر در زمان جنگ صفین یا جمل بودید،کدام طرف را انتخاب می کردید؟ و تکثرگرایی و پلورالیسم در اندیشه قائلین به تصویب و تکثر گرایی با جمع بین خلفای سه گانه و رابطه تکثرگرایی و عدم عقلانیت پذیری اهل سنت مراجعه فرمائید و برای دیدن فهرست مقاله  کلیک کنید تا به آدرس شیعه به عصمت ملایکه معتقد است بروید.

تهیه و تنظیم: *حجه الاسلام محمد صادق محسن زاده*

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.