همسانی عجیب داعش با عقائد محمد بن عبدالوهاب

  • 1395/03/29 - 15:38
در واقع داعش و وهابیت ترویج دهنده تفکر اسلام تکفیری ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب هستند. خصوصا هنگامی که به عمل‌کرد این دو گروه نگاه می‌کنیم، این واقعیت روشن‌تر می‌شود. این دو گروه اشتراکات فراوانی دارند. از جمله اشتراکات می‌توان به قتل و خون‌ریزی مردم توسط این دو گروه، تکفیر مسلمین و کمک آل سعود به این دو فرقه اشاره کرد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ داعش یا همان (دولت اسلامی عراق و شام) از خطرناک‌ترین گروهک‌های تکفیری-سلفی است که در عراق و سوریه با پشتیبانی نیروهای آمریکایی - صهیونیستی و دلارهای عربستان سعودی به قتل و خون‌ریزی مردم می‌پردازد. این گروهک تکفیری فعالیت خود را از سال 2006 میلادی شروع کرده است و تاکنون انسان‌های بی‌گناه زیادی از زن، بچه و مردم غیر نظامی کشور عراق و سوریه را به خاک و خون کشیده است.
در واقع داعش و وهابیت، ترویج دهنده تفکر اسلام تکفیری ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب هستند. خصوصاً هنگامی‌که به عمل‌کرد این دو گروه نگاه می‌کنیم، این واقعیت روشن‌تر می‌شود.

شباهات عملکرد داعش با وهابیت:
1- یکی از شباهت‌های عجیب وهابیت و داعش، قتل و خون‌ریزی مردم بی‌گناه سنی و شیعه است. فقط به‌عنوان مثال به یک مورد اشاره می‌شود. هنگامی‌که وهابی‌ها در سال 1217هجری قمری به طائف حمله کردند، به صغیر و کبیر رحم نکردند. طفل شیرخوار را بر روی سینه مادرش سر بریدند. جمعی را که مشغول فرا گرفتن قرآن بودند، کشتند، و حتی گروهی را که در مسجد مشغول نماز خواندن بودند، به‌قتل رساندند، و کتاب‌ها را به آتش کشیدند. قرآن مجید و نسخه‌هائی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر کتب حدیث و فقه را در کوچه افکندند و آن‌ها را پایمال کردند.[1]
داعش نیز با الگوگیری از وهابیت، دقیقاً همین رفتارها را تکرار می‌کند. به ایزدی[2]، سنی، علوی، مسیحی و شیعه رحم نکرده و همه را به خاک و خون می‌کشد. به‌عنوان مثال، اخیراً یک داعشی به‌خاطر مخالفت پدر و مادرش، سر آن‌ها را از تن جدا کرد.[3]
2- تکفیر و مشرک خواندن دیگر مذاهب اسلامی نیز، از اشتراکات فرقه وهابیت و داعش است. همان‌گونه که وهابیت و محمد بن عبدالوهاب، دیگر مذاهب را تکفیر  و کشتن آنان را مباح اعلام می‌کرد، گروهک تروریستی داعش نیز با تکفیر دیگر مذاهب اسلامی، قتل و خون‌ریزی مردم بی‌گناه را جایز می‌داند. به‎عنوان مثال، هنگامی‌که محمد بن عبدالوهاب دعوت خویش را ظاهر کرد، گفت: «خدا را شاهد می‌گیرم، که من پیرو این کتاب هستم و هر چه در آن هست، حق است. در این هنگام علی بن ربیعه که از قوم تمیم بود، از او پرسید: اگر کسی این کتاب را نپذیرد، چه‌کار کنیم؟ او در جواب گفت: کار را با شمشیر حل می‌کنیم».
به‎همین دلیل «محمد صلاح زاید» دبیر کل حزب «النصر» مصر، طی اظهاراتی شدیدترین حملات و انتقادات را متوجه اندیشه وهابیت کرد و گفت: «تروریسمی که امروز، ما در منطقه خاورمیانه، به‌ویژه در مصر و عراق شاهد آن هستیم، ثمره اندیشه انحرافی وهابیت است؛ زیرا این فرقه، مغز جوانان را نابود کرده است.»[4]
3- از دیگر شباهات وهابیت و داعش، می‌توان به کمک حاکمان سعودی به آن‌ها اشاره کرد، زیرا هر دو فرقه با کمک آل سعود، گسترش پیدا کردند. محمد بن عبدالوهاب، تفکر وهابیت را با کمک و همکاری محمد بن سعود (سرسلسله خاندان سعودی) گسترش داد[5] و امروز نیز گروهک سلفی داعش با پشتیبانی حکام سعودی به کشتار مردم پرداخته و در صدد احیای خلافت اسلامی هستند.
این شباهات نمی‌تواند، به‌صورت اتفاقی باشد، بلکه دلیل و شاهدی است که، داعش و وهابیت زاییده یک تفکر است، که هر کدام در برهه‌ای از زمان، به قدرت رسیده و موجبات قتل و کشتار مردم را فراهم کرده‌اند.

پی‌نوشت:

[1]. کارنامه سیاه وهابیت درتاریخ.
[2]. خبرگزاری مشرق، کد خبر: ۳۳۳۱۸۰، تاریخ انتشار: 14/مرداد/1393.
[3]. خبرگزاری مشرق، کد خبر: ۵۸۹۸۴۷، تاریخ انتشار: 26/ خرداد/ 1395.
[4]. داعش زاییده وهابیت و آمریکا.
[5]. ایدئولوژی آل سعود.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.