امنیت و عدالت در آرمان‌شهر مهدوی (عج)

  • 1395/02/29 - 09:06
با توجه به روایات، یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌‌های حکومت مهدوی، گسترش عدل در سرتاسر عالم هستی است و گسترش امنیت و عدالت به اندازه‌ای است، که در روایات این‌گونه تعبیر شده است، که اگر بانویی به تنهایی از عراق به سوریه مسافرت کند، بدون هیچ‌گونه گزندی از ناحیه انسان‌ها یا حیوانات در کمال آرامش این مسیر را می‌پیماید.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ با قیام و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دین الهی فراگیر خواهد شد و اسلام بر همه ادیان دیگر فائق می‌شود، به گونه‌ای که در دولت کریمه مهدوی همه آدمیان فقط یک دین دارند و آن اسلام است. قرآن دراین‌باره می‌فرماید: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ.[توبه/33] او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد، تا آن را بر همه آيين‏‌ها غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند!»
بله! او خواهد آمد و دین خدا را گسترش خواهد داد و با آمدنش این آیه را تفسیر خواهد کرد «وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً.[مائده/3] و اسلام را به‌عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم‏».
در دولت مهدوی است که خداوند به دین اسلام راضی می‌شود، زیرا همه احکام اسلامی رعایت و مراعات شده و طبق دستورات الهی عمل می‌شود.
در دولت موحدانه مهدوی، توحید و یکتاپرستی سراسر هستی را فرا می‌گیرد و بساط شرک برچیده می‌شود. «فَلَا يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مَعْبُودٌ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ صَنَمٍ إِلَّا وَقَعَتْ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَق‏.[1] هیچ معبودی غیر از خداوند یکتا در زمین باقی نخواهد ماند و همه اصنام و بت‌ها نابود خواهند شد». به این ترتیب حق، حاکمیت مطلق پیدا کرده و بر همه هستی فراگیر خواهد شد، به گونه‌ای که هیچ معاند لجوج و منکر عنودی باقی نخواهد ماند، مگر این‌که یا تسلیم می‌شود یا با زبان شمشیر با او سخن گفته خواهد شد.[2]
امام صادق می‌فرماید: «رَفَعَ التَّقِيَّةَ عِنْدَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَيَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ.[3] در آن روز بدون هیچ‌گونه تقیه و پرده‌پوشی از دشمنان الهی انتقام گرفته خواهد شد». و عدل و داد، گسترش پیدا خواهد کرد، چنان‌چه وجود پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.[4] اگر از عمر دنیا فقط یک روز باقی‌مانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولانی خواهد کرد، تا این‌که مردی از فرزندان من قیام کند و جهان را پر از عدل و داد کند، چنان‌که پر از ظلم و گناه شده باشد».
با توجه به روایات، یکی از اساسی‌ترین شاخصه‌‌های حکومت مهدوی، گسترش عدل در سرتاسر عالم هستی است، و گسترش امنیت و عدالت به‌اندازه‌ای است که در روایات این‌گونه تعبیر شده است، که اگر بانویی به‌تنهایی از عراق به سوریه مسافرت کند، بدون هیچ‌گونه گزندی از ناحیه انسان‌ها یا حیوانات در کمال آرامش این مسیر را می‌پیماید.[5]

پی‌نوشت:

[1]. اربلی، كشف الغمة في معرفة الأئمة، نشر بنی هاشمی، تبریز، 1381ق، ج2، ص535
[2]. جوادی آملی، عبدالله، امام مهدی موجود موعود، اسراء، قم، 1390، ص256
[3]. مجلسی محمد باقر، بحارالانوار، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق، ج12، ص207
[4]. طوسی محمد بن حسن، الغیبه، دار المعارف الإسلامية، قم، 1411ق، ص425
[5]. «وَ اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِمُ حَتَّى تَمْشِيَ الْمَرْأَةُ بَيْنَ الْعِرَاقِ وَ الشَّام‏...». ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، تحف العقول، جامعه مدرسین، قم، 1404ق، ص115

نویسنده: مجتبی محیطی

برچسب‌ها: 
تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.