ابوبکر در زمان برپایی سپاه اسامه کجا بود؟

  • 1397/08/14 - 12:31
برخی در صدد این هستند که ثابت کنند ابوبکر در زمان بعثت جیش اسامة در مدینه مانده و نماز جماعت می خوانده تا او را جانشین پیامبر خطاب کنند. اما با کنکاش در روایات خود اهل سنت ثابت می شود که ابوبکر به همراه مهاجرین و انصار به سپاه اسامة پیوسته بود پس با این دلائل ثابت خواهد شد که ابوبکر به هیچ وجه در آن زمان در مدینه نیوده است.

هنگام برپایی جیش اسامه، ابوبکر کجا بود؟
برخی برای اثبات خلافت ابوبکر می‌گویند: در هنگام برپایی جیش اسامه، ابوبکر در مدینه بوده و برای مردم نماز جماعت می‌خوانده و همراه لشکر اسامه نبوده است.

پاسخ:
این ادّعا خلاف مسلّمات تاریخی است، به تحقیق مشخص است، در آن زمان که سپاه اسامه برپا شد پیامبر بیمار بودند و به همگان دستور دادند تا این سپاه را همراهی کنند، و حتی بزرگانی چون ابوبکر و عمر و... را نیز ملزم به همراهی با این سپاه کردند. در کتب اهل‌سنت آمده که همه‌ و همه باید این سپاه را همراهی می‌کردند.
ابن سعد می‌گوید: «احدی از بزرگان سابقین مهاجرین و انصار نبودند، جز آن‌که به این جنگ دعوت شدند، که در میان آنان ابوبکر صدّیق و عمر بن خطاب و ابو عبیده جراح بود...»[1]
ذهبی می‌گوید: «پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اسامه را با لشکری که ابوبکر نیز در آن بود، دستور داد...»[2]
ابن حجر می‌گوید: «و از جمله کسانی که با اسامه فراخوانده شدند، بزرگان مهاجرین و انصار بودند که در میان آن‌ها ابوبکر و عمر و ... بودند.»[3]
در بعضی از روایات حتی آمده است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده: «لعن الله من تخلف بعث الاسامة،[4] لعنت کند خدا کسی را که جا بماند از سپاه اسامه.»
پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به همگان خصوصاً ابوبکر و عمر دستو داد که به این سپاه بپیوندند، با این وجود که در روایات خود اهل‌سنت آمده، و کسانی را که سرپیچی کنند مورد لعن و نفرین قرار داده است. 
پس با این وجود ابوبکر اصلا در مدینه نبوده، مگر این‌که از فرمان پیامبر سرپیچی کرده باشد، حال خلافت ابوبکر از این طریق مورد اثبات نبوده و نیست.

پی‌نوشت:

[1]. الطبقات الکبری،ابن سعد، محمد بن سعد، دارالکتب العلمیة، بیروت، ج 2، ص 146: «فلم یبق أحد من وجوه المهاجرین الأولین و الأنصار إلاّ انتدب فی تلک الغزوة، فیهم أبوبکر الصدّیق و عمر بن الخطاب و أبو عبیدة بن الجراح...».
[2] تاریخ الاسلام، ذهبی، تاریخ معاویه، ص 176: «إنّ النبیّ أمر أسامة علی جیش منهم أبو بکر...».
[3]. فتح الباری، ج 8، ص 152: «و کان ممّن انتدب مع أسامة کبار المهاجرین و الأنصار منهم أبو بکر و  عمر...».
[4]. شرح المواقف، میر سید شریف ایجی، کتابخانه‌ی مدرسه فقاهت، ج 8، ص 376.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.