گروه‌های تکفیری و جنگ‌های مذهبی، ویرانی‌های اقتصادی

  • 1394/11/21 - 13:34
ازجمله آثار مخرب گروه‌های تکفیری در کشورهای اسلامی ایجاد جنگ‌های مذهبی بین مسلمانان کشورهای مختلف و به جان هم انداختن در مسائل مختلف مذهبی و ویرانی سرزمین‌های اسلامی و عقب‌افتادگی علمی و اقتصادی هست. این مشکلات به‌گونه‌ای است که باید سالیان متمادی بگذرد تا بتوان با سرمایه‌های کلان مقداری از آن را جبران کرد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ ازجمله آثار مخرب گروه‌های تکفیری در کشورهای اسلامی ایجاد جنگ‌های مذهبی بین مسلمانان کشورهای مختلف و به جان هم انداختن در مسائل مختلف مذهبی و ویرانی سرزمین‌های اسلامی و عقب‌افتادگی علمی و اقتصادی هست. این مشکلات به‌گونه‌ای است که باید سالیان متمادی بگذرد تا بتوان با سرمایه‌های کلان مقداری از آن را جبران کرد.
جنگ مذهبی و تفرقه
گروه‌های تکفیری به اسم مبارزه با جاهلیت و مبارزه با دشمنان اسلام، گاه دیده می‌شود که اهل سنت را برای مبارزه با دیگر طوایف مسلمانان ازجمله شیعه فرا می‌خوانند و از آن‌ها جهت مقابله با خطر شیعه تقاضای اتحاد دارند که در نتیجه به اهداف دشمن که همان جنگ مذهبی است کمک بیشتری کنند. دراین بین، جوانان خام و مغرور و جاهل به حقیقت مسئله به دام آنان افتاده و درواقع به برادرکشی که استکبار مدنظرش است اقدام می‌کنند.
ترور شخصیت‌های مذهبی علوی و شیعی در سوریه توسط گروه‌های سلفی جهادی، راه را برای رودررو قرار دادن اهل سنت و شیعه و درنتیجه آن تبدیل جنگ سیاسی به جنگ مذهبی را مهیا می‌کند.[1] تخریب اماکن مذهبی شیعه و توهین به مقدسات شیعه توسط گروه داعش و نشان ندادن واکنش شایسته توسط علمای اهل سنت باعث دامن زدن به این مسئله خواهد شد.[2]
ویرانی‌های سرزمینی و عقب‌افتادگی علمی و اقتصادی
اولین شرط پیشرفت یک جامعه، وجود امنیت و آرامش است. اگر در جامعه و کشوری امنیت برقرار نباشد، نه‌تنها سرمایه‌گذاران خارجی در آن کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه سرمایه‌گذاران داخلی نیز به دلیل عدم امنیت جانی و مالی آن سرزمین را ترک می‌کنند. مهم‌تر از آن، سرمایه واقعی آن جامعه که متفکرین و دانشمندان عرصه‌های مختلف است، از آن جامعه به دیگر جوامع که دارای آسایش است کوچ خواهند کرد تا بتوانند آن نبوغ فکری و دانش خود را به عرصه ظهور برسانند. اکنون‌که جوامع اسلامی به بلای خانمان‌سوز تکفیری‌ها مبتلا شده است و دیگر جای امنی برای هیچ طیفی از افراد مذکور وجود ندارد چگونه می‌توان توقع پیشرفت جوامع اسلامی را داشت. از آن‌طرف بمب‌گذاری در ساختمان‌های اداری، زیربناهای تجاری و راهبردی که ساخت هرکدام از آن نیاز به زمان مدید و بودجه‌های کلان است از دیگر اثرات مخرب این گروه‌ها است.[3]

پی‌نوشت:
[1]. هانی زاده، حسن (تحلیل گر مسائل سیاسی)، جنگ مذهبی در انتظار خاورمیانه، پایگاه خبر آنلاین.
[2]. کریسچن ساینس مانیتور (هیئت سردبیری)، پیشگیری از جنگ مذهبی در خاورمیانه، (6 ژوئیه 2014)، سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اداره کل رسانه های خارجی.
[3]. رجوع شود به مقاله «بررسی نقش آمریکا در حمایت از گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق» در سایت پژوهش های کاربردی معاونت برون مرزی صدا و سیما.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.