دستگیری دو عضو دستگاه کلیسا در واتیکان

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ دو تن از اعضای داخلی واتیکان که مظنون به دست‌داشتن در افشای برخی اسناد در دوره پاپ بندیکت شانزدهم بودند،‌ بازداشت شدند. این چندمین بار است که پرونده یادشده خبرساز می‌شود و ظاهراً هنوز به دنبال قربانی می‌گردد. لوسیو والجو بالدا، کارمند باسابقه واتیکان با 54 سال سن که کشیش کلیسای Opus Dei هم هست و فرانچسکو چاوکو متخصص ایتالیایی در حوزه روابط عمومی چند روز پیش دستگیر شدند. این نفر دوم که 33 سال سن دارد،‌ لقب «لابی‌گر پاپ» را یدک می‌کشد ولی رسماً عضو کمیسیون تخصصی اصلاحات اقتصادی قلمرو واتیکان بوده است. پاپ فرانسیس برای اصلاحات اداری در واتیکان، کمیسیون تشکیل داده است به این امید که در آینده، دیگر اتهام ناکارآمدی و اختلاس به آن وارد نشود.
واتیکان در بیانیه خود،‌ جرم این دو نفر را «خیانت پنهان» به اعتماد پاپ فرانسیس دوم عنوان کرده است. دستگیری این دو نفر به انتشار دو کتاب در هفته اخیر برمی‌گردد که اطلاعات محرمانه‌ای در آنها علنی شده است. نویسنده یکی از این دو کتاب،‌ جیانلوییجی نوزی Gianluigi Nuzzi نویسنده‌ای ایتالیایی و متولد میلان است که پیش‌تر در سال 2012 میلادی کتاب «حضرت پاپ: نامه‌های محرمانه بندیکت شانزدهم  His «Holiness: The Secret Papers of Benedict XVI یا Sua Santita به زبان ایتالیایی را از سلسله افشاگری‌های «واتیلیکس Vatileaks» منتشر کرده بود. آن سری افشاگری‌ها که نامش تداعی‌کننده Wikileaks سایت منتشرکننده اسناد سیاسی و امنیتی است،‌ مشتمل بر اسناد محرمانه و نامه‌های خصوصی پاپ و اعضای واتیکان بود که فشار برای استعفای بندیکت شانزدهم، پاپ پیشین را بیشتر کرد، اتفاقی که بالاخره در اوایل سال 2013 میلادی رخ داد. حالا هم برخی ناظران بر این باورند که جنجال جدید بر سر آن اسناد و دستگیری این دو عضو واتیکان،‌ ممکن است موجب واکنش جبهه مخالف اصلاحات فرانسیس دوم در واتیکان شود.
هر دو نویسنده تأکید کرده‌اند که اثر خود را با وجود مخالفت واتیکان و تهدیدش به اینکه موضوع را به صورت قانونی پیگیری خواهد کرد، منتشر می‌کنند. سرویراستار انتشارات ایتالیایی Chiarelettere که کتب Nuzzi را منتشر می‌کند از اثر جدید او با نام «تاجران در معبد» حمایت کرده و گفته است: «این سومین کتابی است که وی پیرامون واتیکان می‌نویسد و او همیشه آثارش را بر پایه اسناد غیرقابل خدشه می‌نویسد. اکنون نیز او در مورد قدرت در ادارات واتیکان نوشته است و حقایقی را بیان کرده که نه تنها اثر بدی ندارد، بلکه به اصلاحاتی که بارها پاپ فرانسیس در مورد آنها سخن گفته است،کمک می‌کند.»

کد ویدئو برای استفاده در وبلاگ یا سایت شما:

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.