سوءاستفاده سعودی‌ها از ظرفیت حج و ناتوانی آنان در حفظ جان مسلمانان

  • 1394/07/11 - 14:39
در شرایطی که عربستان سعودی با استفاده از مراسم حج اقدام به تبلیغ فرقه وهابیت در میان مسلمین می‌کند و علمای وهابی را در موسوم حج به این منطقه گسیل می‌کند، تا بتوانند از میان مسلمان تعدادی را به سوی وهابیت جذب کنند؛ و با وجود تمام بهره‌برداری‌ها و سو‌ء استفاده‌هایش از مراسم حج عملاً در بازه‌ای دو دهه‌ای نشان داده که به هیچ وجه توان مدیریت این مراسم مهم ...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ در شرایطی که عربستان سعودی با استفاده از مراسم حج اقدام به تبلیغ فرقه وهابیت در میان مسلمین می‌کند و مفتیان و مبلغان وهابی را در موسوم حج به این منطقه گسیل می‌کند، تا بتوانند از میان مسلمان تعدادی را به سوی وهابیت جذب کنند و با وجود تمام بهره‌برداری‌ها و سو‌ء استفاده‌هایش از مراسم حج عملاً در بازه‌ای دو دهه‌ای نشان داده که به هیچ وجه توان مدیریت این مراسم مهم را که نماد وحدت اسلامی و گردهمایی بزرگ انسانی است، را ندارد و این درحالی است که هرساله در اقصی نقاط جهان مراسم‌هایی در این حجم برگزار می‌شود ولی کمتر دیده شده که این چنین به دلیل بی‌موالاتی مسئولان با جان انسان‌های بی‌گناه که به زحمت خود را از راه‌های دور و نزدیک به مراسم حج می‌رسانند، بی‌توجهی شود.
سعودی‌ها تنها این را از مراسم حج آموخته‌اند که اگر کسی برخلاف رویه‌های وهابیسم رفتار کند توسط «شرطه‌ها» دستگیر شود و یا از امتیاز حج علیه دیگر کشورها بهره بگیرد و به حاجیان کشورهایی چون سوریه و یمن اجازه حضور ندهند.
به نظر می‌رسد که با توجه به مدیریت سعودی‌ها در حج که از یک سو با ممانعت از برگزاری مراسم برائت از مشرکین هویت سیاسی و اجتماعی حج را به دلیل روابط محکمشان با آمریکا و غرب نادیده می‌گیرند و از سوی دیگر عدم از تأمین امنیت جانی برای حجاج ناتوان هستند.
با توجه به آن‌چه گفته شد باید به طور عام مسئولان کشورهای اسلامی با رویکردی منسجم مسئولان سعودی را تحت فشار قرار دهند، تا مدیریت مراسم حج را تغییر دهد و حتی به دیگر کشورهای اسلامی هم اجازه مشارکت در این مراسم را بدهد، که این مسئله نیازمند رایزنی دیپلماسی فرهنگی کشورهای اسلامی است و از سوی دیگر به طور خاص سازمان حج و زیارت کشورمان باید توجه بیشتری کند، تا حج برای حاجیان ایرانی به قتلگاه تبدیل نشود.
"علی الاحمد" مدیر موسسه امور خلیج فارس و تحلیلگر سیاسی سعودی در گفت‌وگویی خبری، به ناتوانی آل‌سعود در اداره امور حرمین شریفین و مناسک حج اشاره کرد و حوادث روی داده در مکه مکرمه را جنایت دانست.
باندبازی در خاندان سعودی
او می‌گوید: در تمام اقدامات عربستان به دلیل عدم وجود ساز و کار مناسب و همچنین فساد دولت، هرج و مرج و فساد فراوانی دیده می‌شود. به خصوص که پروژه‌های بزرگ همواره به افراد بانفوذ سپرده می‌شود و این افراد سعی می‌کنند تا جای ممکن از هزینه‌های خود بکاهند، از این‌رو افرادی را به کار می‌گیرند که نه مهندس هستند و نه تجربه کاری در زمینه مهندسی دارند.
آل سعود ناتوان‌ترین حاکمان در اداره مناسک حج
وی با اشاره به سابقه پژوهش‌های خود در زمینه حوادث روی داده در مناسک حج و حرمین شریفین گفت: اگر تمام شهرهای مذهبی جهان را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که مکه خطرناک‌ترین شهر مقدس جهان است و طی 30 سال گذشته بیش از 7 هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، در این شهر جان باخته‌اند.[1] که این قضیه نشان می‌دهد که حاکمان سعودی، در اداره مناسک حج بسیار ناتوان می‌باشند.

پی‌نوشت:
[1]. منبع: خبرگزاری تسنیم: ۱۳۹۴/۰۶/۲۳؛ شناسه خبر: ۸۵۸۱۷۶

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.