سن ام المؤمنين عایشه هنگام ازدواج با پيامبر

  • 1393/09/19 - 10:00
عايشه 4 سال قبل بعثت به دنيا آمد، و هنگام ازدواج با پيامبر اکرم (صلی الله عليه وآله وسلم)، 17 ساله بود و در شوال سال دوم هجری، در 19 سالگی وارد خانه پيامبر شدند، و چون ایشان قبل از پیامبر (صلی الله عليه و آله و سلم)، همسر مطعم بن جبیر بوده اند، مشخص می شود، دروغ عقد ایشان با پیامبر، در شش سالگی، برای اثبات باکره بودنشان بوده، که صحت ندارد.

از دروغ‌هایی که توسط بنی‌امیه ساخته شده است این است که ثابت کنند عایشه در شش سالگی به عقد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) درآمده و در 9 سالگی وارد خانه آن حضرت شده است و این مطلب را دلیل بر برتری عایشه بر دیگر همسران رسول خدا می‌دانند. «تزوّجها رسول الله (صلی الله علیه وسلم) بمکة قبل الهجرة بسنتین. هذا قول أبی عبیدة. وقال غیره: به ثلاث سنین، وهی بنت ست سنین، وقیل: بنت سبع. وابتنی بها بالمدینة، وهی ابنة تسع، لا أعلمهم اختلفوا فی ذلک. تزوّج عائشة بنت أبی بکر الصدیق فی شوّال سنة عشر من النبوة قبل الهجرة به ثلاث سنین، وأعرس بها فی المدینة فی شوال علی رأس ثمانیة عشر شهراً من مهاجره إلی المدینة.[1] پیامبر با عایشه دو سال قبل از هجرت در مکه ازدواج نمودند. این قول ابوعبیده است. بعضی سه سال قبل از هجرت را پذیرفته‌اند، درحالی‌که عایشه شش سال سن داشت و قول دیگری او را در زمان ازدواج هفت ساله می‌داند. و در مدینه به خانه پیامبر داخل شد، در سن نه سالگی. (ابن‌عبدالبر می‌گوید:) من اختلافی در این مورد نمی‌دانم. عایشه دختر ابوبکر در شوال سال ده بعثت پیامبر، سه سال قبل هجرت با پیامبر ازدواج نمود و در شوال سال دوم هجری در مدینه عروسی انجام پذیرفت و به خانه پیامبر آمد.»

اما با مراجعه به اسناد و مدارک و منابع تاریخی اهل سنت، ساختگی بودن این مطلب به اثبات می‌رسد. تاریخ ازدواج رسول خدا با عایشه سه سال بعد از وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده، (در سال سیزدهم بعثت) و در شوال سال دوم هجری عایشه به خانه پیامبر رفته‌اند. از مسائلی که سن دقیق عایشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات می‌رساند، مقایسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبی‌بکر است. طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عایشه بزرگ‌تر بوده و در سال اول هجری ۲۷ سال داشته است. همچنین در سال ۷۳ از دنیا رفته است؛ در حالی که صد ساله بوده است. «ماتت أسماء بنت أبی بکر الصدیق سنة ثلاث وسبعین بعد ابن‌ها عبدالله بن الزبیر بلیال وکانت أخت عائشة لأبیها ... وکان لأسماء یوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة وقبل مبعث النبی صلی الله علیه وسلم بسبع عشرة سنة.[2] اسماء دختر ابوبکر در سال 73 هجری، چند شب پس از قتل فرزندش عبدالله بن زبیر از دنیا رفت، او خواهر پدری عایشه بود... اسماء در زمان وفات 100 ساله بود و 27 سال قبل هجرت و 17 سال (14 سال) قبل بعثت به‌دنیا آمد.» او از عایشه ده سال بزرگ‌تر بوده و بنابراین عایشه در زمان هجرت پیامبر 17 ساله و در سال دوم هجری 18 یا 19 ساله بوده است، نه 9 ساله.

بیهقی نقل می‌کند که اسماء، ده سال از عایشه بزرگ‌تر بوده است؛ ذهبی و ابن عساکر نیز همین مطلب را نقل می‌کنند: «ان أسماء بنت أبی بکر کانت أکبر من عائشة به عشر سنین.[3] اسماء دختر ابوبکر از خواهرش عایشه ده سال بزرگ‌تر بود.» «کانت أسماء أکبر من عائشة به عشر.[4] اسماء از عایشه ده سال بزرگ‌تر بود.» این مطلب به این دلیل آمده است که برای فضیلت عایشه، او را تنها همسر باکره پیامبر ذکر کنند، و به همین جهت سن او را کم جلوه داده، که اگر کسی پس از بررسی تاریخ به این نتیجه رسید، که عایشه قبل از پیامبر همسر مطعم بن جبیر بوده، آن را با عقل، و یا با باکره نبودن عایشه ناسازگار بدانند، در صورتی که اگر او را در زمان ازدواج 17 ساله دانسته و قبل آن هم همسر مطعم بن جبیر باشد، ایشان همسر باکره پیامبر نمی‌باشند، بلکه تنها همسر باکره پیامبر حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) می‌باشند. برای تحقیق در مورد ازدواج ننمودن حضرت خدیجه قبل از پیامبر می‌توان به کتاب بنت النبی ام ربائبه نوشته سید جعفر مرتضی عاملی مراجعه نمود.[5]

پی‌نوشت:

[1]. ابن عبدالبر، الاستیعاب، ج 4، ص 1881، دارالجیل، بیروت، الطبعة الاولی، 1412 هـ/ 1992 م.
عزالدین ابن الأثیر، أسدالغابة، ج 5، ص 502، دارالکتب العربی، بیروت، الطبعة الاولی.
ابن حجر العسقلانی، الاصابة، ج 8، ص 222، دارالکتب العلمیة، بیروت، الطبعة الاولی، 1415 هـ.
[2]. الطبرانی، المعجم الکبیر، ج 24، ص 77، دار إحیاء التراث العربی. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج 69، ص 9، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع، بیروت، 1415 هـ.. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
عزالدین ابن الأثیر، أسدالغابة، ج7، ص8، دارالکتب العلمیة، بیروت. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[3]. أحمد بن الحسین البیهقی، السنن الکبری، ج6، ص336، دارالکتب العلمیة. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[4]. شمس الدین الذهبی، سیر أعلام النبلاء، ج 2، ص 289، مؤسسة الرسالة، بیروت، الطبعة التاسعة، 1413 هـ/ 1993. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج 69، ص 8، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع، بیروت، 1415 هـ.. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[5]. بنگرید به «ازدواج عایشه از دیدگاه ابن سعد»

مهدی منصورسمائی

تولیدی

دیدگاه‌ها

خداییش حرف نداشت دمتون گرم، دمتون گرم عالی جوابشونو دادید

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.