رویکرد اخلاقی اسلام در جهاد

  • 1392/12/24 - 11:49
در منطق اجتهاد که فتوا را تولید می‌کند واژه‌ای داریم که ادبیات اصلی و اساسی اجتهاد ما را تشکیل می‌دهد و آن واژه «اصل» است، وقتی گفته می‌شود اصل بر چیزی است یعنی در یک وضعیت نزدیک به صد درصد باید به سمت آن برویم و استثناهایی نیز وجود دارد.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب _ به نقل از خبرگزاری رسا _ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در دیدار کمیته عدالت و صلح جهانی اسقفهای کاتولیک مسیحی ایالات متحده با شماری از اندیشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه در محل جامعه مدرسین، با بیان این که گفت وگو همواره یک راهکار تاثیرگذار در نزدیک تر کردن افکار بوده است، گفت: در نگاه به اسلام نوعی ظلم شده و بخش قابل توجهی از آن ناشی از افراطیگریهایی است که در جهان اسلام رخ داده و آنها اسلام را به گونه ای دیگر معرفی کردهاند.

وی با بیان این که تفکر منطقی اسلام در چارچوب ضوابط است، گفت: اسلام یک تاثیر در نوسازی فکر دارد، اشکالی که ما به افراطیگری داریم این است که ضابطه مند فکر نمیکنند و در نتیجه در یک رفتار خشن قرار گرفتهاند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تاکید کرد: ما در منطق اجتهاد که فتوا را تولید میکند واژه ای داریم که ادبیات اصلی و اساسی اجتهاد ما را تشکیل میدهد و آن واژه «اصل» است، وقتی گفته میشود اصل بر چیزی است یعنی در یک وضعیت نزدیک به صد درصد باید به سمت آن برویم و استثناهایی نیز وجود دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در منطق شیعه اصل صلح است یعنی به صورت حداکثری باید به دنبال صلح بود، اگر اصل جنگ بود باید صلح را در یک وضع حداقلی قرار میدادیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: جنگ در اسلام برای دفاع است و همین جنگ هم باید چهره اخلاقی داشته باشد و شاید هیچ دینی به اندازه اسلام نمیخواهد جنگ اخلاقی باشد و تا جایی که امکان دارد باید از کشتن پرهیز شود و اگر چارهای نبود نباید زجر کش کرد.

وی در پایان اظهار داشت: چارچوبهای فکری شیعه مبتنی بر یک سلسله اصول است.

 

منبع: خبرگزاری رسا_کد خبر :200220

بازنشر

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.