توحش وهابیت از نگاه وهابیت

  • 1394/11/18 - 20:07
از اولین روزهای پیدایش وهابیت این فرقه ضاله برای به جلو بردن اهداف خود دست به قتل مردم مسلمان و غارت اموال آن‌ها زده است. به‌گونه‌ای که اگر شخصی از بیرون به این مسئله نگاهی بیندازد به شک و تردید می‌افتد که این وقایع برای مغول‌ها بوده است یا مسلمانان! از‌جمله کتبی که از خود وهابیت به این مسئله پرداخته است کتاب تاریخ ابن غنام است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ از اولین روزهای پیدایش وهابیت این فرقه ضاله برای به جلو بردن اهداف خود دست به قتل مردم مسلمان و غارت اموال آن‌ها زده است. به‌گونه‌ای که اگر شخصی از بیرون به این مسئله نگاهی بیندازد به شک و تردید می‌افتد که این وقایع برای مغول‌ها بوده است یا مسلمانان! از‌جمله کتبی که از خود وهابیت به این مسئله پرداخته است کتاب تاریخ ابن غنام است.
در این مقاله قصد داریم که جنایات وهابیت را از زبان خودشان که در تاریخ ابن غنام[1] به آن پرداخته‌شده است خدمت خوانندگان محترم تقدیم کنیم.
وهابیت و در رأس آن محمد بن عبدالوهاب در سال 1159 قمری جنگی را با دهام بن دوّاس (حاکم ریاض) به راه انداخت که در این جنگ افراد زیادی از دو طرف کشته شدند. البته در کتاب مذکور بیان شده است که تنها یک جنگ نبوده است بلکه چندین جنگ توسط وهابیت انجام‌شده است. حادثه و جنگ بطحاء در ریاض به دست عبدالعزیز از دیگر جنگ‌های این فرقه علیه مسلمانان بوده است. غزوه بلده الزلفی به ریاست عبد العزیز در سال 1165 ق و تصرف حریملا در سال 1168 ق، جنگ با اهل ثادق و اهل جلاجل با ریاست عبدالعزیز از دیگر موارد خشونت‌طلبی وهابیت است. در سال 1180 ق جنگ صحن در خارج از ثرمداء، سال 1181 ق جنگ در مطیر، سال 1182 ق حمله به زلفی، سال 1187 ق عبدالعزیز با اهل ریاض، در این سال جنگی مابین امیر عبدالعزیز و دهام صورت گرفت که منجر به کشته شدن 4000 نفر از طرفین گردید. سال 1191 ق در این سال سعود با اهل خرج در بیرون از خرج در منطقه‌ای به نام سهباء درگیر شدند و از هر دو طرف عده‌ای کشته شدند. از دیگر موارد توحش وهابیت حمله به نجف اشرف می‌باشد که در این حمله هزاران شیعه را به خاک و خون کشیدند.[2] این موارد تنها قطره‌ای بی‌کران از جنایات بی‌شمار وهابیت است.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این روحیه توحشی که اکنون در وهابیت است و به اسم دین دست به تکفیر و کشتار مسلمانان می‌زنند، ریشه در همان زمان‌های اولیه ایجاد این فرقه ضاله است که در این زمان توسط وهابیت به شیوه‌های مختلف و تحت مجموعه‌ی جهاد با بدعت‌ها و شرک انجام می‌پذیرد و ادامه دارد.[3]

پی‌نوشت:
[1]. ابن غنام از مدافعان جدي محمد بن عبدالوهاب به شمار می‌آید. برخي دليل اهميت کتاب وي را در تاريخ وهابيت هم‌عصر بودنِ مؤلف با محمد بن عبدالوهاب، شاگردی‌اش نزد او و شاهد بودنِ مؤلف در چگونگيِ گسترش وهابيت برشمرده‌اند.(رجوع شود به؛ مسعود ندوي، محمد بن عبدالوهاب مصلح مظلوم ومفترى عليه، إدارة الثقافة والنشر بالجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، رياض، 1404 ق).
[2]. ابن غنام، حسین ابن ابی بکر، روضة الافکار و الافهام لمرتاد حال الامام و تعداد غزوات ذوي الاسلام (تاریخ ابن غنام)، بیروت، دار‌الشروق، چاپ چهارم، 1415 ق، ص 93-204
[3]. برای آشنایی بیشتر با جنایات این فرقه ضاله علاوه بر تاریخ ابن غنام رجوع شود به تاریخ ابن بشر نوشته ابن بشر، عثمان بن عبدالله، عربستان، داره الملک عبدالعزیز، چاپ چهارم، 1402 ق.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.