اساتید الهیات: پولس، ضد مسیح بود.

پایگاه جامع فرق،‌ ادیان و مذاهب_ گفته‌های پولس تفاوت آشکاری با گفته‌های عیسی مسیح دارد. یکی از مهم‌ترین گفته‌های عیسی مسیح در عهد جدید، متی 5: 17-19 است. در این بخش عیسی هدف از آمدنش را بیان می‌کند: «گمان‌ مبرید كه‌ آمده‌ام‌ تا تورات‌ یا صُحُف‌ انبیا را باطل‌ سازم. نیامده‌ام‌ تا باطل‌ نمایم‌ بلكه‌ تا تمام‌ كنم زیرا هر آینه‌ به‌ شما می‌گویم، تا آسمان‌ و زمین‌ زایل‌ نشود، همزه‌ یا نقطه‌ای از تورات‌ هرگز زایل‌ نخواهد شد تا همه‌ واقع‌ شود. پس‌ هر كه‌ یكی از این‌ احكام‌ کوچک‌ترین‌ را بشكند و به‌ مردم‌ چنین‌ تعلیم‌ دهد، در ملكوت‌ آسمان‌ كمترین‌ شمرده‌ شود. اما هر كه‌ به عمل‌ آورد و تعلیم‌ نماید، او در ملكوت‌ آسمان‌ بزرگ‌ خوانده‌ خواهد شد».
تورات پنج کتاب ابتدای کتاب مقدس است که مسیحیان آن را عهد عتیق می‌نامند. کتاب عبری عهد قدیم و گفته‌های عیسی از پایه‌های یهودیت سخن می‌گویند. عیسی مسیح می‌گوید نیامده‌ام تا یهودیت را باطل سازم بلکه آمده‌ام تا آن را کامل کنم. عیسی مسیح یک مصلح بود که آمده بود تا یهودیت را به مسیر اصلی آن بازگرداند. او آمد تا بگوید که شما یهودیان عدالت در تورات را رعایت نمی‌کنید. عیسی مسیح نمی‌گوید که شما کلمات تورات را تغییر داده‌اید، بلکه می‌گوید شما هدف از شریعت را به نفع خود تغییر داده‌اید. عیسی مسیح می‌گوید: «وای‌ بر شما ای‌ کاتبان‌ و فریسیان‌ ریاکار که‌ نعناع‌ و شبت‌ و زیره‌ را عشر می‌دهید و اعظم احکام‌ شریعت، یعنی‌ عدالت‌ و رحمت‌ و ایمان‌ را ترک‌ کرده‌اید! می‌بایست‌ آن‌ها را بجا آورده، این‌ها را نیز ترک‌ نکرده‌ باشید. ای‌ رهنمایان‌ کور که‌ پشه‌ را صافی‌ می‌کنید و شتر را فرو می‌برید. وای‌ بر شما ای‌ کاتبان‌ و فریسیان‌ ریاکار، از آن‌ رو که‌ بیرون‌ پیاله‌ و بشقاب‌ را پاک‌ می‌نمایید و درون‌ آن‌ها مملّو از جبر و ظلم‌ است. ای‌ فریسی‌ کور، اوّل‌ درون‌ پیاله‌ و بشقاب‌ را طاهر ساز تا بیرونش‌ نیز طاهر شود!» (انجیل متی: 23: 23-27).
عیسی به عنوان یک مصلح ظهور کرد و به یارانش گفت که برای چه آمده است. اما پولس کاملاً خلاف عیسی مسیح صحبت می‌کند. او اعتقاد ندارد که عیسی از طرف خداست از این رو برخلاف سیره عیسی به خارج از اسرائیل و به سمت غیر یهودیان می‌رود. او در ابتدا موفق نبود چون غیر یهودیان مسائل حلال و حرام یهودی را رعایت نمی‌کردند و حاضر به ختنه شدن نمی‌شدند.
در قرن اول میلادی اکثر مسیحیان یهودی بودند اما برای اینکه پولس بتواند غیر یهودیان را دعوت به مسیحیت کند، گفت که شما در خون عیسی مسیح نجات یافته‌اید در نتیجه آداب حلال و حرام یهودی را برداشت و ختان را واجب نشمرد و رفتن به کنیسه را لازم ندانست. بنابراین موجب به وجود آمدن دو دستگی در مسیحیت شد: مسیحیان یهودی و مسیحیان غیر یهودی؛ و این مسیحیان غیر یهودی به آداب یهودی پایبند نبودند. آفرین به پولس! پس عیسی مسیح یک چیزی را می‌گفت و تبلیغ می‌کرد و پولس چیز دیگری را. عیسی بر شریعت موسی تاکید داشت و پولس بر آزادی از شریعت موسی و لعنت شریعت به خاطر خون عیسی تأکید داشت. برای مطالعه بیشتر راجع به «نقش پولس در مسیحیت»‌ کلیک کنید ....

کد ویدئو برای استفاده در وبلاگ یا سایت شما:

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.