قتل عام مسلمانان به دست مسیحیان در زنگبار

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ زنگبار (Zanzibar)، از جزایر مهم تانزانیا و پایتخت منطقه نیمه خودمختار این سرزمین است که در ۱۹۶۳ با تانگانیکا متحد شد و جمهوری فدرال تانزانیا تأسیس شد. ۹۸ درصد جمعیت این جزیره را مسلمانان تشکیل می‌دهند. پیشینهٔ تشیع به این جزیره به قرن دهم میلادی و مهاجرت شیرازی‌ها از ایران برمی‌گردد، علاوه بر شیعیان بومی، گروهی از شیعیان خوجه اثناعشری، نیز در زنگبار زندگی می‌کنند.
در قرن دهم میلادی گروهی از ایرانیان از شیراز وارد جزیره زنگبار شدند که با سکونت خود تأثیر عمیقی بر تاریخ و فرهنگ زنگبار گذاشتند. در قرن ۱۵ میلادی پرتغالی‌ها بر این جزیره و مناطقی از شرق آفریقا مسلط شدند، در ۱۶۹۷ م اعراب عمانی پرتغالی‌ها را از این جزیره بیرون کردند و در ۱۸۴۰ پایتخت سلاطین عمانی از مسقط به زنگبار منتقل شد. حاکمیت اعراب عمانی از اواخر قرن نوزدهم با ورود انگلیس و آلمان جنبه تشریفاتی پیدا کرد و پس از جنگ جهانی اول زنگبار رسماً تحت قیومیت انگلستان درآمد. در ۱۹۶۳ م انگلستان استقلال این جزیره را به رسمیت شناخت ولی از واگذاری حکومت به سیاهان خودداری کرد و مجدداً اعراب حاکمیت این جزیره را در دست گرفتند. این امر ناخشنودی سیاهان را در پی داشت آنان با کودتای ۱۹۶۴ حکومت را در دست گرفتند. مردم زنگبار از این کودتا به انقلاب ۱۹۶۴ یاد می‌کنند[1].
رئیس این شورشیان اوکلو (Okello) مدعی شد که صدایی از او به عنوان یک مسیحی خواسته است تا مردم زنگبار را از عرب‌های مسلمان نجات دهد!
(He maintained that he heard a voice commanding him, as a Christian, to free the Zanzibari people from the Arabs)[2]
این شورش منجر به کشتار هشت تا 17 هزار نفر شد. هزاران مسلمان عرب و هندی در خلال این جریان قتل عام شدند. ویدیوی زیر مستندی از قتل عام وحشتناک مسلمانان در زنگبار است.
پی‌نوشت:
[1]. ویکی‌پدیا فارسی، مدخل «زنگبار».
[2]. ویکی‌یدیا انگلیسی، مدخل «Zanzibar Revolution».

کد ویدئو برای استفاده در وبلاگ یا سایت شما:

دیدگاه‌ها

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.