تمدید و تکرار عزاداری

  • 1394/02/01 - 20:10
علامه امینی در پاسخ به یکی از بزرگان وهابیت که با ایشان به مناظره نشسته بود، فرمودند: «ما تجربه تلخی از شما داریم؛ در واقعه‌ای بس مهم همچون واقعه «غدیر خم» با آن که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) 120 هزار صحابی را در «غدیر خم» جمع کرد و ساعتی برایشان خطبه خواند و در آن امیرمومنان (علیه السلام) را به جانشینی خود منصوب کرد و آن‌چه تا قیام قیامت...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ همان‌گونه که می‌دانیم، یکی از ایرادات وهابیت به شیعیان، برپایی مراسم عزادری مستمر و به راه انداختن دسته‌های عزاداری و برپایی موکب‌ها و پرچم‌های ماتم در ایام عاشورای حسینی می‌باشد. این شور و شوق حسینی در به راه انداختن چنین مراسمی در هر سال چنان با شکوه و عظمت برگزار می‌شود که گویی این حادثه در همین زمان واقع شده و این مصیبت عظمی بر شیعیان وارد گردیده است. اما وهابیت با بیان این‌که «سیدنا حسین رضی الله عنه کشته شده و به بهشت رفت، حال چرا شما شیعیان همه ساله این مراسم را تمدید و تکرار می‌کنید؟» بر شیعیان خورده می‌گیرند.

علامه امینی در پاسخ به یکی از بزرگان وهابیت که با ایشان به مناظره نشسته بود، فرمودند: «ما تجربه تلخی از شما داریم؛ در واقعه‌ای بس مهم همچون واقعه «غدیر خم» با آن که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) 120 هزار صحابی را در «غدیر خم» جمع کرد و ساعتی برایشان خطبه خواند و در آن امیرمومنان (علیه السلام) را به جانشینی خود منصوب کرد و آن‌چه تا قیام قیامت برای امّت اسلام لازم بود را گوشزد فرمود، ولی بسیاری از شما اصل داستان را منکر شده و گفتید چه غدیری؟ چه خلافتی؟! چه وصایتی؟! اصلا در غدیر هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ خبری نبوده و برخی از شما از روی ناچاری گفتید: بله پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که در غدیر خم فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» این جمله هم به معنای دوستی و محبت علی (علیه السلام) بود نه وصایت و خلافت؛ و اساسا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نه در غدیر و نه در غیر غدیر جانشین و خلیفه‌ای برای پس از خود بر نگزیده است و این شد که پس از آن، هزاران دروغ دیگر برای توجیه این دروغ خود گفتید.»[1]

علامه امینی همچنین افزود: «به یقین اگر در موضوع شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و جنایات یزید و یزیدیان در کربلا هم کوتاه می‌آمدیم و همه ساله با این شور و گداز به کوچه‌ها و خیابان‌ها نمی‌ریختیم، و با سر و صدا به نوحه و عزاداری نمی‌پرداختیم، در این واقعه بزرگ تاریخی نیز می‌گفتید: این حرف‌ها کدام است؟! چه جنایتی؟! چه شهادتی؟! چه اسارتی؟! سیدنا حسین رضی الله عنه به همراه خانواده خود برای رفتن به پیک‌نیک و تفریح در حال گذر از سرزمینی به نام کربلا بوده که به بیماری سختی همچون «وبا» مبتلا گردیده و پس از تحمل چند روز سخت، در همان سرزمین جان به جان آفرین تسلیم کرده و از دنیا رفته است –خدایش رحمت کند- و سیدنا یزید –رضی الله عنه- هم که از این ماجرا بی‌خبر بوده، با شنیدن این خبر به شدت متاثر و اندوهگین شد و پس از برگزاری مجلس ترحیم، خانواده‌اش را با احترام به شهرها و منازلشان باز گرداند و ماجرا به خوبی و خوشی پایان یافت! خیر! این‌جا دیگر نمی‌گذاریم همان تجربه تلخ تکرار گردد، به همین رو، ما همه ساله در محرم و صفر خصوصا تاسوعا و عاشورای حسینی با شور و گدازِ هر چه تمام‌تر و با سوزناک‌ترین نمایه‌های عزا و سوگواری به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌ریزیم و به سر و سینه می‌زنیم تا علاوه بر پاداش معنوی، به دنیا اعلام کنیم در این روز، حادثه‌ای بس بزرگ اتفاق افتاده و دیگر اجازه نخواهیم داد عاشورا تکرار گردد».[2]

در همین راستا بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (رحمة الله علیه) نیز برای بزرگداشتِ هرچه با شکوه‌ترِ «عزاداری سیدالشهداء» با تاکید بر همین موضوع به کسانی که به برگزاری آرام و بدون سر و صدا مردم را دعوت می‌کنند هشدار داده و فرموده: «... سید الشهدا را این گریه‌ها حفظ کرده؛ و مکتبش را این مصیبت‌ها و داد و قال‌ها حفظ کرده؛ این سینه زنی‌ها و دسته‌جات و عرض کنم این‌ها حفظ کرده. اگر فقط مقدّسی بود و توی اتاق و توی خانه می‌نشست برای خودش و هی زیارت عاشورا را می‌خواند و تسبیح می‌گرداند، نمانده بود چیزی؛ هیاهو می‌خواهد. هر مکتبی هیاهو می‌خواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبی تا پایش سینه‌زن نباشد، تا پایش گریه‌کن نباشد، تا پایش توی سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی‌شود؛ این‌ها اشتباه می‌کنند؛ بچه‌اند این‌ها».[3]‌

پی‌نوشت‌:

[1]. سید مجتبی عصیری، شبهات عزاداری، قم بوستان کتاب، ج1، ص34-36
[2]. همان
[3]. امام خمینی، صحیفه نور، ج8، ص526

تولیدی

دیدگاه‌ها

عزیز دلم الان واقعا به نظر شما جواب شبهه داده شد؟

سلام دوست عزیز در پاسخ به این شبهه جواب های متعددی قابل بیان است که از جمله آن‌ها می‌توان به جواز عزاداری با استناد به فعل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره کرد که در این زمینه می‌توان مقالات دیگر دوستان در این زمینه را مورد نظر قرار داد. بعد از بیان آن ادله میتوان این جواب‌های علامه و... را نیز بجا دانست که اگر شیعه در این زمینه هم بخواهد دست روی دست گذاشته و کاری انجام ندهد ممکن است همان پیامدهای بالا را در پی داشته باشد. موفق باشید.

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.