طواف ارواح ائمه حول عرش در شب جمعه...

  • 1393/10/27 - 10:57
از جمله شبهات مسموم وهابیت نسبت به شیعه، این است که ادعا می‎شود شیعه معتقد است ارواح امامانشان هر شب جمعه به عرش الهی رفته و در آن‌جا طواف كرده و هر علمی را كه خواسته‌ باشند، به طور مستقیم از سوی خداوند متعال و وحی دریافت می‌كنند. بنابراین شیعه خود را از وحی و احكامی كه به این وسیله بر رسول خدا نازل شده بی‌نیاز می‌داند (؟!) در پاسخ به این شبهه...

پایگاه جامع فرق،‌ ادیان و مذاهب_ از جمله شبهات مسموم وهابیت نسبت به شیعه، این است که ادعا می‎شود شیعه معتقد است ارواح امامانشان هر شب جمعه به عرش الهی رفته و در آن‌جا طواف كرده و هر علمی را كه خواسته‌ باشند، به طور مستقیم از سوی خداوند متعال و وحی دریافت می‌كنند. بنابراین شیعه خود را از وحی و احكامی كه به این وسیله بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نازل شده بی‌نیاز می‌داند! در پاسخ به این شبهه باید چند نکته را مدّ نظر داشت:

اینکه ارواح ائمه و انبیاء (علیهم السلام) شب جمعه در عرش الهی به طواف و نماز و... می‌پردازند، مورد تأیید روایات شیعه است، چنانکه شیخ کلینی در کتاب گرانقدر اصول کافی بابی را با عنوان «بَابٌ فِی أَنَّ الْأَئِمَّةَ (علیهم السلام) یزْدَادُونَ فِی لَیلَةِ الْجُمُعَة،[1] بابی درباره افزوده شدن علم ائمه (علیهم السلام) در شب جمعه» تدوین نموده است. اما این مطلب هیچ گاه در قاموس شیعه به معنای بی‌نیازی شیعه از وحی نبوده بلکه اگر کسی اندک آشنایی با فقه و عقاید شیعه، در طول تاریخ داشته باشد،‌ خواهد دید که قرآن و سنت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) دو منبع اصلی معارف شیعه هستند. بله شیعه بهترین راه وصول به سنت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) را احادیث اهل بیت ایشان (علیهم السلام) می‌داند چرا که ایشان از اشتباه در نقل سنت نبوی مصون بوده، بلکه همه کردارشان نیز مطابق سنت نبوی است. بلکه به اعتراف اهل سنّت، امام علی (علیه السلام) داناترین صحابه به سنّت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بود. او که از کودکی در دامان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) پرورش یافت و آنچنان از شهر علم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) بهره‎مند گردید که باب مدینه علم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)[2] و داناترین مردم به سنّت[3] ‌لقب یافت. و این اهل بیت (علیهم السلام) هستند که به دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله)، ‌همه مسلمین باید در کنار قرآن، ‌به ایشان متمسّک شوند تا از ضلالت و گمراهی ابدی، نجات یابند.[4]

به علاوه، هیچ کس ادعا نکرده که این علومی که شب‌های جمعه به ائمه(علیهم السلام) داده می‌شود، در حیطه سنن و احکام است، تا شیعه دیگر خود را بی‌نیاز از وحی و سنت نبوی بداند، بلکه قطعاً اخبار از اسرار عالم هستی و وقایع آینده بوده است، چنانکه در تفسیر حدیث مناجات خداوند با امام علی (علیه السلام)، طيبي گفته است: «كان ذلك أسراراً إلهية وأموراً غيبية جعله من خزانتها.[5] در اين نجوا اسرار الاهی و امور غيبی وجود داشته است كه خداوند آن‌ها را از خزانه بيكران خود بر او عرضه داشته است.» این در حالیست که علمای اهل سنّت، عروج روح به عرش خداوند و سجود در عرش را برای هر مؤمنی ممکن می‎دانند. ابن قیم جوزیه در كتاب «الروح» می‌نویسد: «وقد تظاهرت الآثار عن الصحابة أن روح المؤمن تسجد بین یدی العرش فی وفاة النوم ووفاة الموت.[6] روایات متعددی از صحابه وارد شده است مبنی بر این كه روح مؤمن به هنگام خواب و نیز پس از مرگ در عرش خداوند سر فرو آورده، سجده می‌كند.»

همچنین بیهقی در «الشعب» با سند خود از عبد الله بن عمر بن عاص روایت كرده است که: «إن الأرواح یعرج بها فی منامها وتؤمر بالسجود عند العرش، فمن كان طاهراً سجد تحت العرش ومن كان لیس بطاهر سجد بعیداً عن العرش.[7] ارواح در خواب به عرش عروج می‌كنند و در آن‌جا به آنها امر می‌شود تا سجده كنند؛ آن‌گاه كسی كه از روحی طیب و طاهر برخوردار باشد زیر عرش سجده می‌كند و روحی كه از چنین پاكیزگی برخوردار نباشد، در نقطه‌ای دور‌تر سجده می‌كند.»

پی‌نوشت:

[1]. الکلینی،‌ الکافی: ج1 ص253، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
[2]. حاکم نیشابوری، المستدرك على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۳۷، بیروت :دار الكتب العلمیة، ۱۴۱۱هـ/۱۹۹۰م، الطبعة الأولى. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :«أنا مدینة العلم وعلی بابها فمن أراد المدینة فلیأت الباب.» یعنی: « من شهر علم هستم و علی درِ آن است. کسی که می‌‌خواهد داخل این شهر شود باید از در آن وارد شود.»
[3]. بخاری، التاریخ الكبیر: ج ۲ ص ۲۵۵، بیروت: دار الفكر. بخاری از عایشه نقل می‌کند: «علی أعلم الناس بالسنة.» یعنی: «علی، آگاه‌ترین مردم به سنت است.»
[4]. بنگرید به مقاله «شیعه و سنّت پیامبر»، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «وأنا تارک فیکم ثقلین: أولهما کتاب الله... ثم قال: و أهل بیتی...» یعنی: «همانا من دو چیز ارزشمند و گرانبها را در میان شما می‎گذارم: اولین آن‌ها کتاب خدا است... سپس فرمود: و دیگری اهل بیت من...»
[5]. المباركفوري، تحفة الأحوذي: ج10 ص158.
[6]. ابن القیم الجوزیة، الروح: ج1 ص188، بیروت: دار الكتب العلمیة.
[7]. بیهقی، شعب الإیمان: ج3 ص29، بیروت: دار الكتب العلمیة.

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.