گفتار و کردار نیک در اسلام و زرتشت (1)

  • 1393/05/02 - 02:20
در دین زرتشت شعار گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک مهمترین و اصولی ترین شعار است. این شعار به عبارتی عامل فخر و برتری این آیین خوانده می شود. حال چطور یک شعار باعث برتری، و نشان دادن علمی بودن یک روش است، خود جای سوال دارد که در فرصتی مناسب به آن خواهیم پرداخت. در این نوشتار سعی بر بررسی کوتاه قسمتی از این شعار با توجه به منابع اصلی زرتشت...

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب- انسان ها و به صورت خاص پیروان ادیان و آیین ها، هماره به سبب نشان دادن برتری و والاتر بودن روش خود، به مقولات و مبانی و اصولی تمسک کرده اند. به همین جهت استدلال ها و ادعاهای خود را در قالب مباحث عقلی و نقلی بیان می کنند. با این روش به نوعی برتری خود را دیکته کرده و نشان دهنده دین و آیینی برگرفته از عقل کامل و با پشتوانه ای از نقل مستحکم برای پیروان آنان است تا در برابر دیگر مدعیان و انواع مدلهای دیگر استواری و صلابت دینی داشته باشند. در دین زرتشت شعار گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک مهمترین و اصولی ترین شعار است. این شعار به عبارتی عامل فخر و برتری این آیین خوانده می شود. حال چطور یک شعار باعث برتری، و نشان دادن علمی بودن یک روش است، خود جای سوال دارد که در فرصتی مناسب به آن خواهیم پرداخت.
در این نوشتار سعی بر بررسی کوتاه قسمتی از این شعار با توجه به منابع اصلی زرتشت و قرآن است. گفتار و کردار نیک در هر دو روش و منش مورد توجه است با این تفاوت که شعار اصلی اسلام و قرآن گفتار نیک نیست و یکی از اصول اخلاقی این دین است. در واقع اگر بنا باشد دین اسلام را به درختی تشبیه کنیم، ریشه و تنه ی آن را خدامحوری و اصول اعتقادی بسیار روشن و مستدل تشکیل می دهد و شاخ و برگ های آن حوزه مباحث اخلاقی مانند گفتار نیک است.
اما در شعار اصلی زرتشتیان اول به گفتار نیک برخورد می کنیم و با این وجود، به بیان و مقایسه این مورد خواهیم پرداخت. در روایات پهلوی مطلبی با عنوان مرگ ارزان بیان شده که در ذیل این بحث آمده است: کسی که از دینی که به آن مقر است به دین دیگر رود، مرگ ارزان است! زیرا دین بهی را رها کرده و دین بدتر را گیرد... اما استدلال این مرگ ارزانی بسیار عجیب است، در ادامه آورده است: چرا که آن دینی که از راه ارث به او رسیده است دین بهی (بهتر و والاتر) است و برای آن گناهی بر او نیست و اما دین امروز، او بدان گناهکار است!!![1]
اما قرآن کریم، اسلام را دین برتر و بهتر می داند و برای آن دلیل می آورد. از طرفی به هیچ عنوان ماندن بر دین پدران و قدمای نسل خویش را بدون تحقیق و بررسی علمی توصیه نمی کند. در این زمینه آیات فراوانی وجود دارد که فقط به چند نمونه اشاره می کنیم و برای رجوع بیشتر به ارائه آدرس آن بسنده می کنیم:
« قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُروا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبينَ »
« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ »
« وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ »
« إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ »[2]
مطلب مورد اشاره بعدی این است که این شعار متاسفانه در متون زرتشتی فقط به صورت شعار محض مطرح شده و ما کمتر از نوع و روش پیاده کردن آن مطلبی را مشاهده خواهیم کرد. در واقع ظرفی خالی که درونش هیچ چیزی وجود ندارد و صحبتی زیبا که برای چگونگی آن توضیحی داده نشده است. اگر این افتخار است و شعاری از روی علم و همراه با عصر و زمان و نشان دهنده بائر به دین و پیامبری زرتشت جای تعجب است؛ که چرا افراد بسیاری که در کتاب هایشان از این جملات زیبا دارند پیامبر نباشند و دینشان برای بشر  الگو نباشد!! یعنی هر کس شعاری زیبا سر دهد یا هر جا شعار زیبایی وجود داشت بدون بررسی می توان به سراینده آن اعتماد کرد؟ اما در اسلام و قرآن، با اینکه این بحث؛ جزء مطالب بنیادی نیست و به عبارتی رو بناست نه زیر بنا، اما بسیار از آن سخن به میان آمده است و تاکید فراوان در گفتار نیک و ریزتزین جزئیات آن و حتی نوع و چگونگی سخن، و با چه گروه هایی چگونه سخن گفتن، تفصیلا بیان شده است.
نوع و مدل گفتار قرآنی که در بردارنده صفات بارز اخلاقی است را در آیات فراوانی می توان مشاهده کرد[3].
قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُها أَذىً وَ اللَّهُ غَنِيٌّ حَليمٌ [4]
وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني‏ مِنَ الْمُسْلِمينَ [5]

در آیین زرتشت نگاه منفی به سالمندان و معلولان باعث تناقض گفتار و کردار آنان در متون و شعار است. در اوستا جایی  عنوان "ارمشت‌‌گاه" بیان شده است. محلی مخصوص افرادی كه درگیر چرخه‌ی تولید نیستند و چندان ارزش اجتماعی ندارند. شاید آنچه در فیلم‌های راجع به سرخپوست‌ها و نیز در فیلم‌های ژاپنی دیده شده است. كسی كه دیگر پیر و از كار افتاده شده باید به گوشه‌ای برود و مثلا از گرسنگی بمیرد كه در واقع نوعی خودكشی داوطلبانه است. این مسئله؛ مثل زنده به گور كردن دختران در اعراب است كه ریشه‌ی اقتصادی دارد و نان‌خور را كم می‌كند. اینجا هم نوعی نان‌خور كم‌كردن داوطلبانه است. این نگاه منفی نسبت به از كارافتادگان و شكستگان در این فرهنگ دیده می‌شود. "ارمشت‌گاه" جایی است كه فرد بدترین لباس‌ها و بدترین‌ وضع‌ را دارد. حتی برای برخی از آنها محرومیت‌های غذایی هم وجود دارد مثلا از برخی نذورات نمی‌توانند استفاده كنند و از این دست محرومیت‌ها.
"نارساتن" اصطلاحی است كه آقای دوستخواه برای افراد معلول ترجمه كرده است. مثلا اگر كسی اندام بدی دارد، گوژپشت است و یا صورت زشتی دارد، مثلا دماغش شكل بدی دارد، یا دندان‌هایش ریخته و ...، با نفرت از او یاد می‌شود. گویی اینها گناهی كرده‌اند و یا در آنها شرارتی وجود دارد و داغ‌ خورده‌های اهریمن هستند.
آیا این روش و برخورد با گفتار نیک و کردار نیک تناسب دارد!؟
حال اینکه دین مبین اسلام برای سالمندان و از کار افتادگان احترام بسیار قائل شده و بر مهربانی و نرم خویی با این افراد بسیار تاکید می کند. وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ.[6]

مطلب و نکته ی بعد که نشان دهنده فاصله بسیار زیاد شعار زرتشتیان با عمل و احکامشان است این است که زن؛ موضوع مزد، هديه و فديه قرار می گیرد! اين نكته‌اي است كه در اوستا نيز مانند ريگ‌ودا و اوپانيشاد، وجود دارد. در اين جا هم با زن به عنوان يك شيء و نه شخص برخورد مي‌شود. زن كالايي است كه مي‌تواند موضوع غرامت، هديه، مزد و ... قرار گيرد. مثلاً «اگر كسي سگ آبي را بكشد(كه مجازاتش بسيار سنگين و شامل ده هزار ضربه تازيانه و ده‌هزار ضربه‌ي چوب‌دستي است ... ) او بايد ده‌هزار مار بكشد، ده‌هزار سنگ‌پشت بكشد، ده‌هزار مور دانه كش بكشد، ده‌هزار كرم‌خاكي بكشد و او بايد پرهيزگارانه دختر دوشيزه‌‌ي مرد ناديده‌اي چون تاوان به روان سگ آبي، به اشون‌مردي بدهد.»[7]  يعني يكي از مجازات‌ها فديه دادن يك دختر باكره است!!! اسلام هم در متون قرآنی خود و هم در سیره نبی مکرم و اهل بیت(علیهم السلام) نه تنها این چنین چیزی را بر نمی تابد بلکه به مقابله با چنین رویکردی می پردازد.

پی نوشت ها:

[1]. روایات پهلوی، فصل 7، بند 2
[2]. آل عمران/137. انفال/22. توبه/23
[3]. نساء/9-8-63، فصلت/23، اسراء/28-23، طه/44، احزاب/70و...
[4]. بقره/263
[5]. فصلت/33
[6]. بقره/83
[7]. ونديداد، فرگرد 14، بند 1 تا 18، ص 817 تا ص 823

تولیدی

دیدگاه‌ها

دوست عزیز مطالب جالبی رو اشاره کردین لازم است که نظر شما رو به چند نکته جلب کنم ۱_ اولا وندیداد هیچگونه مرجعیتی برای دین زرتشت ندارد و موارد آن نیز از اعتبار آن دین نمیکاهد، چون وندیداد شامل ادبیاتی است که مرتبط با پیش از زرتشت است و بهتر است برای تحلیل به خود گاتها که سرودهای پاک آن وخشور میباشد تکیه کنیم و گاتها را نیز تنها گاتها شناس میتواند تعبیر کند همانگونه که کتاب حافظ را تنهاحافظ شناس میتواند تعبیر کند ۲_ اگر به زمان ظهور آن حضرت بنگریم که بیش از سه هزار سال میباشد و همیشه در طی ۱۵ قرن گذشته غرضورزان ایرانی نما، همچنان برای اثبات حقانیت خود تنها از ابزار تحریف و انتقاد از دیکران بهره میجستند بنابر این نمیتوان به تمامی نقدها نیز استناد نمود. زرتشت تا سن ۲۰ سالگی کلیه علوم روز خود را فرا گرفت و به مدت ۱۰ سال به تحقیق و مطالعه پرداخت و در سن ۳۰ سالگی خداوند او را به پیامبری برگزید و به وی برای اصلاح بشریت ماموریت داد، اولین سخن این وخشور در بین مردم چنین بود: ای مردم سخنان مرا با گوش هوش بشنوید و قبل از آنکه روز واپسین فرا رسد هر مرد و زن خود راه خود را برکزینید. در این بند بوضوح بحث برابری زن و مرد در این آیین و اختیار برگزیدن و مسیولیت اعمال را مشخص میکند. وخشور ایرانی همیشه از برابری زن و مرد سخن میگویدکه قوانین ارث و برابری آن میتواند شاهدی بر آن باشد. شاهد و گواهی دیگر بر نتایج گفتار آن وخشور را میتوان کورش کبیر دانست که منشور او بنام منشور حقوق بشر نام گرفته و این مورد در مکانی بدوراز هرگونه کینه ورزی انجام پذیرفته و این تاثیر اندیشه وخشور ایرانی است که بیش از ۳۷۰۰ سال پیش و قبل از تمامی پیامبران سامی، پیام اور راستی بوده است و بقول جناب آیت الله خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران تولد زرتشت در ایران مایه فخر و مباهات است. دوست عزیز اگر بنای بحث و مطالب بر تحریفات و کذب نگری باشد، موارد فراوان بر له و علیه وجود دارد، پس سعی کن به دیگران احترام بگذاری اگر خودت را لایق احترام میدانی. با سپاس

سپاس از پاسخ ارزنده تان بنده نیز خود را یک ایرانی زرتشتی مسلمان می دانم و طرح اینگونه داوری های دروغ که در این مزخرفکده بیان می شود جز جنگ و خشونت به چیز دیگری نمی انجامد.

1- وندیداد هزاران سال به عنوان آموزه های اهورامزدا و زرتشت محسوب میشد. وقتی میگید وندیداد مال اهورامزدا و زرتشت نیست یعنی چی ؟ یعنی اینکه هزاران سال شریعت زرتشتی گری بر دروغ بنا شده بود ! گاتها هم مال زرتشت نیست ! شما برید کل نظرات اوستاشناسها رو بخونید حتی یه دلیل برای اینکه گاتها مال زرتشت باشه وجود نداره. هرکدوم هم گفته مال زرتشته فقط تونسته بر قدیمی بودن گاتاها دلیل بیاره ! نه اینکه گاتاها مال زرتشت باشه ! بعضیها هم فقط به حرفهای موبدان اعتماد کردن و بس! 2- زرتشت به اصرار سنت زرتشتی مال 2600 سال پیش بود ! نه 3 هزار و اندی ! زرتشت تا 20 سالگی کدوم علوم رو یاد گرفت ؟؟؟؟ زرتشت مال عصر سنگ بود ! یعنی هنوز محیط اجتماعی اون به عصر مفرغ هم وارد نشده بود ! یعنی یه جامعه کاملاً بدوی و بیابونی و ساده و دور از تمدن. سند : مری بویس، زرتشتیان, باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه ع. بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۹۱. ص۱۷ و ژاله آموزگار، احمد تفضلی، اسطوره‌ زندگی زرتشت، تهران: نشر چشمه، ۱۳۷۵. ص 23

درباره قضیه زن هم اینکه زن و مرد میتونن به کمال برسن به این معنی که نیست که هر دو شون مساوی باشت ! ببین تو گاتها اومده که شوهر مالک و صاحب (خداوند) زن هست. سندش تو این لینک : http://www.adyannet.com/news/12828 این هم هست که اصلاً در دین زرتشتی زن از نسل اهریمن حساب میشه : http://www.adyannet.com/ar/node/10892 زن خوب هم زنی هست که مطیع شوهرش باشه : http://www.adyannet.com/news/12949 بماند که تو فقه زرتشتی تو دهن زن ادرار گاو و خاکستر میریختن تا پاکش کنن. بماند که وقتی که زن دشتان (در روزهای پریودی) چطوری باهاش تحقیرآمیز رفتار میکردن و میکنن. سخنان مقام معظم رهبری و اعوان و انصار هم در عقیده من تغییری ایجاد نمیکنه. ارث هم تو دین زرتشتی بین مرد و زن مساوی نیست آقا !!!

دوست عزیز تعصب ناشی از جهالت محض است و ظاهرا بحث با موجود غریبی مثل شما هیچ فاییده ای ندارد؛ زرتشت متعلق به 1786 سال پیش از میلاد مسیح بوده و نمیتوان ادیشه های این مرد راستین را که هزاران سال و یا شاید میلیونها سال جلوتر از اندیشه های زمان خود بوده که الان جهان برخی از آنها را به قلم تحلیل در آورده است .روشن است برخی موبدان عوام و عوامتر از آنها عربهای ایرانی نمایی شبیه به شما قادر به تحلیل ان نمیباشن و در ضمن حتی اگر به گفته شما زرتشت متعلق به دوران سنگ هم باشد ولی جهالت آنها کمتر از ملتی بود که از گوشت سوسمار تغذیه میکردند و دختران خود را زنده بگور میکردند, دوست عزیز جسارت را از حد گذرانده ای که سخنان مقام معظم رهبری که دنیا و جهان اسلام همیشه صحه بر سخنان آن بزرگوار میگذارد را زیر سوال میبری؛ خواهشا از نوشتن اراجیف پرهیز کن و فقط کمی نیز از جهالت خود بکاه و با دیدی درست به همه چیز بنگر

من مقاله و تمام مطالب ذوستان رو خوندم بنظرم هر دو به اشتباه وارد بحث شدند. بهتره بجای جوابهای ناپسند اگر دلیلی بوده ارائه بشه اینکه در دین زرتشت حرف از گفتار و کردا نیک هست ولی عمل به اون نیست بنظرم درسته. از برتری دادن ایرانی ها و قرار گرفتن بهشت اخرالزمان در ایران و ... اینا نشون میده یک نوع نژاد پرستی ذر این دین بوده که در اسلام نیست و خیلی چیزهای دیگه.

ایرانی زرتشتی مسلمان چه مدلی است!!!!! مثل اینکه بگی ژاپنی بودایی مسیحی !!! معلوم هنوز دین رو خوب نشناخته اید و الا ادم دو سه دینه نمیشه جناب سارینا

همینکه شما دینی را مسخره کرده اید دچار گناه شدید. هدف همه ادیان خداپرستی است. و همه ما انسان هستیم. پس به عقاید انسانها احترام بگذاریم. بدرود

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.