علامه هاشم الحسنی

امام رضا علیه السلام  در 148 یا 153 متولد شده اگر 53 بگیریم معروف 47 ساله می­شود (اگر در 8 سالگی مسلمان شده و در 200 فوت کند) پس چطور در سن پیری در دربانی امام فوت نموده است.
نعمت ا...ولی در مورد معروف کرخی می­گوید:
او ز مولا جواز احسان یافت                    کفر بگذاشت نور ایمان یافت
یافت در خدمت امام مجال                      بوددربان درگهش ده سال[1]
علامه هاشم الحسنی می­نویسد: در تاریخ شخصی به نام معروف بن فیروزان کرخی نیست.[2]
این­ها این اسم را از نام معروف بن خربوذان کرخی که از اصحاب امام صادق  علیه السلام ، کاظم علیه السلام  و رضا  علیه السلام  بوده است، کپی کرده­اند.
بعدها سلطان حسین تابنده که متوجه اشکالات این نظریه شد، سعی کرد تا این معروف را همان معروف بن خربوزان کرخی معرفی نماید. وی می­گوید:
شیخ معروف خدمت حضرت صادق علیه السلام  و کاظم علیه السلام  و رضا علیه السلام  رسیده و از طرف حضرت رضا علیه السلام  مأمور به دعوت ولایتی بوده است.[3]
حال باید حرف کدام یک را باور کرد؟
اشکالات اساسی
معروف کرخی زودتر از امام علیه السلام  از دنیا رفته است؛ یعنی امام رضا علیه السلام  درسال 202 و معروف در سال 200 فوت شده است و چطور می­شود که کسی بعد از امام علیه السلام  قطب باشد و خودش زودتر از امام از دنیا برود.
اگر معروف قطب باشد، چگونه می­توان پذیرفت که  در یک زمان با وجود امام علیه السلام ، قطب دیگری باشد.
اگر برفرض قبول کنیم که معروف بعد از امام رضا علیه السلام  هم بوده است، پس تکلیف امام جواد وهادی و عسگری علیهم السلام  چه می شود؟
برخی در جواب این اشکال می گویند: از این­جا به بعد امامت به دو قسم تقسییم می­شود: امامت طریقت و امامت شریعت؛ یعنی از امام رضا علیه السلام  به بعد، ائمه فقط امام شریعت بوده­اند و کارشان بیان احکام شرعی بوده است و امامت طریقت وعرفان و اخلاق، به معروف و اقطاب بعد از او رسیده است.
___________________________________________
[1] . طرائق الحقائق، طرائق الحقائق، ج 2، ص 458. ذک‍ره‌ طرای‍ق‌ ال‍ح‍ق‍ای‍ق‌[چاپ سنگی]م‍ع‍ص‍وم‍ع‍ل‍ی‌ ش‍اه‌ ن‍ع‍م‍ه‌ ال‍ل‍ه‍ی‌ ال‍ش‍ی‍رازی‌ک‍ات‍ب‌ ع‍ب‍دال‍ج‍واد ال‍ن‍ی‍ش‍اب‍ور م‍ع‍ص‍وم‌ ع‍ل‍ی‍ش‍اه‌، م‍ح‍م‍دم‍ع‍ص‍وم‌ ب‍ن‌ زی‍ن‌ ال‍ع‍اب‍دی‍ن‌، ۱۲۷۰ - ق‌۱۳۴۴ ج 2، ص 458.
[2] . ر.ک: تصوف وتشیع.
[3] . نابغه علم و عرفان، ص 59.