مراسم بزرگداشت مواليد پيامبران ريشه قرآني دارد

با توجه به نكته ياد شده به خوبي روشن مي باشد كه نسبت به مراسم بزرگداشت پيامبر گرامي و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام عمومات و اطلاقاتي در كتاب و سنّت وجود دارد كه مشروعيّت آن ها را ثابت مي كند.
1. از مصاديق تكريم پيامبر أعظم صلي الله عليه و آله :
خداوند تعالي مي فرمايد:
«فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ»(1)؛ آنان كه به پيامبر ايمان آورده و به تكريم او پرداخته واو را ياري مي نمايند واز نوري كه همراه وي فرو فرستاده شده پيروي كنند، آنان همان رستگارانند.
از جمله «وَعَزَّرُوهُ» جواز تكريم و تعظيم به صورت كلّي استفاده مي شود و مراسم جشن و سرور به مناسبت ولادت رسول اكرم صلي الله عليه و آله از مصاديق اين تكريم به حساب مي آيد.
2. پاداش رسالت:
خداوند متعال مي فرمايد:
«قُل لاَّآ أَسْـءَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَي»(2)؛ اي پيامبر بگو: من هيچ پاداشي از شما بر رسالتم درخواست نمي كنم جز دوست داشتن نزديكانم [اهل بيتم].
خداوند، در اين آيه شريفه، محبّت و مودّت به اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله را پاداش رسالت قرار داده است كه ما هر نوع تكريم از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام چه مراسم جشن و سرور به مناسبت ميلاد آنان باشد و چه مراسم عزاداري در شهادت آنان باشد، همه و همه را در راستاي اظهار ارادت به پيشگاه اهل بيت عليهم السلام و لبيك به نداي حق، در اداي پاداش رسالت مي دانيم.
3. هم طراز جشن نزول مائده:
نكته جالب توجه داستان مراسم عيد ساليانه بني اسرائيل به مناسبت نزول مائده آسماني است، كه خداوند مي فرمايد:
«اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنْ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدا لاَِوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيرُ الرَّازِقِينَ»(3)؛ حضرت عيسي گفت: پروردگارا، از آسمان، مائده و خواني بر ما بفرست تا عيدي براي اوّل و آخر ما و نشانه اي از جانب تو باشد.
وقتي نزول مائده و نعمت زودگذر، شايسته عيد و جشن ساليانه باشد چرا روز ولادت و بعثت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله كه حيات جاودانه به بشريّت اهداء نمود(4)، استحقاق جشن و سرور و شادي نباشد؟
پاورقي ها: --------------------------------------------------------------------------
(1) اعراف (7) آيه 157.
(2) شوري (42) آيه 23.
(3) مائده (5) آيه 114.
(4) خداوند متعال در باره فائده و ثمره رسالت پيامبر گرامي مي فرمايد: «يَـآأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ». (أنفال (8) آيه 24) اي كساني ايمان آورده ايد، دعوت خدا و پيامبر را اجابت كنيد هنگامي كه شما را به سوي چيزي مي خواند كه شما را حيات مي بخشد.