جمهوری غنا ( ساحل طلا )

غنا در غرب قاره افریقا در کنار اقیانوس اطلس قرار دارد و وسعت آن به 238533 کیلومتر مربع بالغ می گردد . این کشور با 535 کیلومتر ساحل و قرار گرفتن خلیج گینه در جنوب آن ، از موقع جغرافیائی مناسبی برخوردار است . (9)[413]دماغه معروف « تری پوینتیس » هم در جنوب آن قرار دارد .
اسلام در قرن پنجم هجری توسط عبدالله بن یاسین و ابوبکر لمتونی باین سرزمین نفوذ نمود و امپراطوری بت پرستی آن را مضمحل کرد و با این برنامه غنا از تمدن پویای اسلامی بهره مند شد . در قرن هشتم هجری نیز بازرگانان دیولا در نشر اسلام در این سرزمین نقش عمده ای را عهده دار بودند و در نتیجه تلاشها بی وقفه این افراد ، دولتهای اسلامی همچون داگومبا ، مامپورسی گنجاووالا در این کشور بوجود آمد ، هنگامی که در شام تیره ای ، استعمارگر پیرو یعنی انگلستان برای غارت غنا ، باین سرزمین پا نهاد . شهرهایی چون باوکی ، تامالی ، سالوگاوکتی از مراکز مهم اسلامی به شمار می رفتند و در حال حاضر هم کثریت سکنه نواحی شمالی مسلمان هستند . با وجود آنکه 30% سکنه 14 میلیونی غنا موحدند ، متاسفانه در امور سیاسی ، نظامی و اداری نفوذ ناچیزی دارند . اقلیت پروتستان مذهب و نیز گروههای کاتولیک در راس امورند ، 40% مردم غنا ، بت پرستند و از مذهب آنیمست پیروی می کنند . مسلمانان 250 مسجد دارند و فقه اکثریت آنان مالکی است و فرقه قادریه در این کشوربین مسلمین نفوذ قابل توجهی دارند .
وقتی انگلستان استعمار را در این منطقه آغاز کرد اسم غنا را که از دولت مقتدر غانا گرفته شده بود به ساحل طلا تبدیل نمود و لذا این مستعمره را در اولین قدم از هویت تاریخی خود جدا کرد . تا بی ریشه اش سازد و ثانیا لقبی به آن داد که غرتگرای خود را به اثبات برساند و ساحل طلا بودن یعنی محل چپاول طلا . قبل از انگلستان مدتی پرتقال در این کشور به غارت پرداخت و بین سکنه بومی آن که اغلب افریقائی بودند بذر تفرقه پاشید و مدتی به تجارت برده و طلا در آن مشغول بود . (10)
غنا در سال 1957م در حالی که عضو کشورهای متشرک المنافع بود ، استقلال خود را بدست آورد و در سال 1960م قوام نکرومه نظام آن را جمهوری اعلام نمود . قوام نکرومه در آثار خود و بویژه کتاب « افریقا باید متحد شود » به[414]حیله های استعمارگران در غنا اشارات فراوانی دارد . (11)
کشورغنا با آنکه بزرگترین تولید کننده نارگیل در مقیاس جهانی است و مهمترین معادنش طلاست و دومین تولید کننده الماس در جهان به شمار می رود . از کشورهای فقیر جهان محسوب می شود و مردمان آن در محرومیتی شدید و خانمان سوز قرار دارند . متاسفانه 50% ذخائر طلای آن را هنوز پیمانکاران غربی به خود اختصاص می دهند . (12)
پاورقي:-----------------------------------------------------------------
9 - نصف النهار گرینویچ از بخش های شرقی آن می گذرد و لذا غنا هم در نیمکره شرقی قرار دارد و هم در نیم کره غربی . 10 - آشنائی با کشورهای افریقای غربی ، صفحات 107 تا 110 . 11 - آفریقا باید متحد شود - قوام نکرومه مترجم دکتر محمد توکل - تهران مروارید . 12 - دو برگ سبز ، یادداشت های سفر به کانادا و افریقا ، سید محمد اصغری ، تهران مؤسسه کیهان ص 109 .