ساحل عاج

جمهوری ساحل عاج با 322463 کیلومتر مربع مساحت در افریقای غربی بین کشورهای غنا ، لیبریا ، گینه ، مالی و ولتای علیا ( بورکینافاسو ) قرار دارد . بخش مهمی از آن جنگل فرا گرفته است . 4 رودخانه در آن جریان دارد . آب و[412]هوای آن گرم و مرطوب می باشد .
در سال 1891م به عنوان مستعمره فرانسه قلمداد گردید و در سال 1960م به استقلال ست یافت . مرکز حکومت آن شهر آبی جان(8)است که در کنار خلیج گینه قرار دارد . ساحل عاج 24 حوزه و دو ناحیه خودمختار دارد که زیر نظر شوراهای انتخابی اداره می شود . مردم آن از گروههای قومی متفاوتی تشکیل شده اند و گرچه زبان رسمی فرانسه است ولی هرکدام از اقوام آن زبان مخصوص خود را دارد .
در سال 1990 میلادی 12395000 نفر سکنه داشته که نیمی از آنان مسلمان بوده اند . و گرچه مسلمانان در میان اغلب اقوام دیده می شوند اما قوم دیولا تماما مسلمانند . شهر بواکه دومین شهر پرجمعیت ساحل عاج ، نیز مسلمان نشین است .
اولین کسی که کوشید تا نظام اسلامی را در نواحی شمالی ساحل عاج مستقر کند شخصی بنام ساموری توره رهبر مسلمانان بود . فرانسویان وی را تحت فشار سختی قرار داده و در سال 1898م او را به زندان افکندند . بازرگانان مسلمان دیولا از قرن هیجدهم جوامع اسلامی را در شمال ساحل عاج بوجود آوردند و این مناطق مرکز رشد و گسترش اسلام تلقی گردید . مسلمانان در امور سیاسی و اداری دخالت دارند و در تشکیلات اسلامی و فعالیتهای مذهبی فرهنگی با مشکل عمده ای روبرو نمی باشند . بعد از مسلمانان دومین گروه را پیروان آنیمست ( بت پرست ) تشکیل می دهند .
پاورقي:-----------------------------------------------------------------
8 - Abijan