اهل‌بیت، خانواده بهشتی

  • 29 فروردين, 1398 - 10:06
اهل بیت شامل رسول الله، امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین هستند و همسران رسول الله شامل اهل بیت نمی‌شوند. در قرآن و روایت تصریح شده است که اهل بیت خانواده‌ای بهشتی هستند.

خلاصه مقاله
تنها خانواده‌ای که قرآن و سنت به بهشتی بودن آن‌ها تصریح دارد، خانواده رسالت هستند. «رسول خدا، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین» خانواده رسالت یا همان خانواده بهشتی هستند. برخی تصور دارند که اهل بیت، شامل همسران پیامبر نیز می‌شود، ولی عمل پیامبر نشان می‌دهد که اهل بیت شامل همسران ایشان نمی‌شود.

متن مقاله
اهل‌بیت عصمت و طهارت خانواده‌ای بهشتی هستند. در رابطه با هیچ خانواده‌ای در قرآن و سنت نیامده است که آن‌ها بهشتی باشند. قرآن و روایات نشانه بهشتیان و دوزخیان را بیان کرده است، ولی تصریح به بهشتی بودن خانواده‌ای نکرده است. هرچند برخی از صحابه طبق حدیثی که ساخته‌اند، «عشره مبشره»، نزد اهل سنت بهشتی هستند، ولی خانواده بهشتی غیر از اهل‌بیت سراغ نداریم. قرآن در رابطه با اهل‌بیت می‌فرماید: «ُاِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهیراً.[احزاب/33] خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل‌بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد.» چنان‌که در این آیه شریفه مشاهده می‌شود، خداوند تصریح دارد که اهل‌بیت هیچ گناه و خطایی انجام نداده‌اند و قطعاً کسی‌که گناه و خطایی نداشته باشد، بهشتی است. مفسرین شیعه و سنی همگی اتفاق دارند که خمسه مطهره (پیامبر اکرم، امام علی، حضرت فاطمه، امام حسین و امام حسین) از اهل‌بیت هستند.
در روایات اهل سنت نیز همین مطلب آمده است؛ در صحیح مسلم چنین روایت شده است: «قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِی صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ غَدَاةً وَعَلَیهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ، مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ، فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ جَاءَ الْحُسَینُ فَدَخَلَ مَعَهُ، ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا، ثُمَّ جَاءَ عَلِی فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ قَالَ: "إِنَّمَا یرِیدُ اللهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا".[1] عایشه می‌گوید پیامبر از خانه خارج شد در حالی‌که عبایی سیاه رنگ از جنس موی شتر بر سر داشت. در این هنگام امام حسن نزد پیامبر آمد و حضرت او را در زیر عبای خود جای داد. مدتی بعد امام حسین آمد و در زیر عبا قرار گرفت. سپس حضرت فاطمه آمد و پیامبر عبا را بر سر او کشید. سپس امام علی آمد و پیامبر او را نیز در زیر عبا دعوت کرد. وقتی که عبا بر روی پنج نفر قرار گرفت، رسول خدا فرمود: خداوند اراده کرده است که رجس و پلیدی را از شما اهل‌بیت دور کند و شما را طاهر و پاکیزه گرداند.»
خداوند در آیه شریفه 33 احزاب می‌فرماید، خداوند اراده کرده است که رجس و پلیدی را از اهل‌بیت دور کند و آن‌ها را طاهر کند. مفسرین اهل سنت می‌گویند اهل‌بیت، شامل همسران پیامبر نیز می‌شود. پیامبر برای این‌که مراد خداوند را از اهل‌بیت مشخص کند با قرار دادن اهل‌بیت خود در زیر عبا مشخص کرد که اهل‌بیت فقط این 5 نفر هستند. لذا تنها خانواده بهشتی که قرآن و سنت به آن تصریح دارد، اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند که مسلمانان باید از آنان پیروی کنند.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ج4، ص1883.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.