چند سؤال از فریقین جهت رسیدن به حقیقت!

  • 1 اسفند, 1399 - 19:40
شیعه و سنی با ادله، دیدگاه و عقیده‌ی خود را در مورد جانشینی پیامبر، به طرف مقابل اثبات کنند، و از آیات و روایات استدلال می‌آورند و نظر خود را حق می‌دانند؛ سؤالاتی وجود دارد که جواب به آنها، موضع فرقه‌ها را مشخص می‌کند؛ باید بدون تعصب به این سؤالات پاسخ داد، که حق و حقیقت، روشن و آشکار شود.

تاریخ فریقین می‌نویسد که بعد از رحلت پیامبر اکرم و تصاحب خلافت از سوی برخی از صحابه، این اختلاف دائماً در میان مسلمانان وجود داشته است که بالاخره، خلافت و جانشینی به حق پیامبر اکرم، حق و حقوق چه کسی یا چه کسانی بوده است؟
شیعه و اهل سنت با ادله و براهین زیادی تلاش می‌کنند، دیدگاه و عقیده‌ی خود را به طرف مقابل اثبات کنند، لذا در مباحث اعتقادی، از آیات و روایات و ... استدلال می‌آورند و نظر خود را حق می‌دانند و طرف مقابل را محکوم؛ شیعیان از دو جنبه‌ی نقلی و عقلی، حضرت علی (علیه‌السلام) را سزاوار خلافت و وصایت می‌دانند و در ضمن آن، سؤالات متعددی را با اقتباس از منابع معتبر ایشان مطرح می‌کنند که اهل سنت باید به آن جواب دهند.
- آیا اهل سنت، باور دارند که پیامبر اکرم، علی (علیه‌السلام) را به جانشینی خود، در موارد متعدد، تعیین کرده است یا هیچ اشاره‌ای به این مطلب نشده است؟
- آیا ابوبکر و عمر در روز غدیرخم، هنگامی‌که به حضرت علی (علیه‌السلام) تبریک گفتند، چه نیتی داشتند؟
- حدیث انذار، حدیث غدیر و برخی روایات خاص، دلیل بر تاکید پیامبر اکرم بر خلافت و امامت حضرت علی (علیه‌السلام) بعد از شخص پیامبر نبوده است؟
- آیا مگر طبق نقل تاریخ، به‌ویژه در کتب اهل سنت در روز غدیرخم، صحابه پیامبر اکرم، 80، 90، 110، 120 هزار نفر نبوده‌اند؟
- آیا اهل سنت معتقدند که در روز سقیفه بنی ساعده، حضرت علی (علیه‌السلام) در خانه‌ی همسر پیامبر، مشغول تجهیز و تکفین بدن مبارک رسول خدا شده یا نه؟ دیگر صحابه کجا بودند؟
- آیا اهل سنت طبق نقل برخی از علمای خود، باور دارند که صحابه درب خانه‌ی دختر پیامبر اکرم را آتش زدند؟
- آیا اهل سنت معتقدند که صحابه فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را کتک زدند و او را میان درب و دیوار منزل قرار دادند و با فشار درب و لگد زدن به آن، فرزندش محسن را که شش ماهه حامله بود، سقط کردند؟ اگر این قضیه راست باشد، موضعشان در مورد این صحابه چه خواهد شد؟
- آیا اهل سنت معتقدند که علی (علیه‌السلام) پس از شهادت همسرش فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) با ابوبکر بیعت کرد؟ این بیعت بالاجبار و به زور بوده یا اختیاری؟!
- آیا اهل سنت معتقدند که فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) از ابوبکر و عمر راضی بود؟ جریان خشم و غضب فاطمه (سلام‌الله‌علیها) طبق نقل کتب علمای اهل سنت، و ناراضی از دنیا رفتن ایشان چه بوده است؟
- عبارت «منّا امیر و منکم امیر» در روز سقیفه بنی‌ساعده چه می‌تواند باشد؟ مگر دو خلیفه و امیر در یک زمان می‌توانند خلیفه باشند؟
- تعداد هواداران خلفاء و پیروان حضرت علی (علیه‌السلام) بعد  از رحلت پیامبر اکرم چند تن بوده است؟
- آیا حضرت علی (علیه‌السلام) طبق آموخته‌های پیامبر اکرم، از اسرار غیب و آینده‌ی خود اطلاع داشت؟
- آیا ابوبکر و عمر بن خطاب و عثمان، انسان‌هایی ترسو بودند که تاریخ اهل سنت، فرار آنان را از جنگ‌های مختلف بیان می‌کند؟
- آیا اهل سنت، ایمان و نیروی جسمی حضرت علی (علیه‌السلام) را بر عمر بیشتر می‌دانند و یا بالعکس؟
- آیا امکان دارد که امت پیامبر اکرم، به‌عنوان بهترین امت، برای کتمان نصی روشن با یکدیگر هم‌دست شوند؟
- آیا اهل سنت اعتقاد دارند که حضرت علی (علیه‌السلام) خلفا را پند و نصیحت می‌کرد و آنان را در امر حکومت‌داری یاری می‌کرد؟ این سخن خلفا که می‌گفتند: «لولا علی لهلک عمر» «لولا علی لهلک ابوبکر» ...، یعنی چه؟
- اهل سنت برای عدم پذیرش خلافت، توسط حضرت علی (علیه‌السلام) پس از مرگ عثمان، چه توجیهی دارند؟ در حالی‌که در مناسبت‌های مختلف، حضرت آن را حق مسلّم خود می‌دانست؟!
- به چه دلیل، حضرت علی (علیه‌السلام) در برکناری معاویه از حکومت شامات، اصرار و پافشاری و سخت‌گیری می‌کرد؟
- به چه دلیل حضرت علی (علیه‌السلام) هدایا و کالای خاص و زنان اسیر را از ابوبکر می‌ستاند؟ و آن هنگام که خود به خلافت رسید و با دشمنان می‌جنگید، چرا زنان آنان را به اسارت نمی‌گرفت و اموالشان را تصاحب نمی‌کرد؟ آیا آن‌ها مسلمان بودند یا کافر؟
جواب دقیق و حقیقی به این سؤالات و سؤالات مشابه، موضع فرقه‌ها را مشخص می‌کند و آنان را به یکی از روش‌های شیعه و سنی سوق می‌دهد؛ باید بدون تعصب به این سؤالات پاسخ داد، که حق و حقیقت، روشن و آشکار شود.
فاعتبروا یا اولی الابصار

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.