بایدها و نبایدهای عزاداری اباعبدالله در کلام امام خمینی

  • 24 مهر, 1398 - 17:16
پندهای عاشورایی امام خمینی از این قبیل است: «خطبا تلاش کنند که مردم را به مسائل اسلامی، در همه‌ی ابعاد آن سوق دهند، از روضه «تشریح حوادث عاشورا» دست برندارند که ما با روضه زنده هستیم.» «مردم را مهیا کنید برای فداکاری.» «تا می‌توانید روضه بخوانید و زیاد هم بخوانید. انمه می‌توانستند سازش کنند ولی خودشان را فدای اسلام کردند و با ستمکاران سازش نکردند.» «سنتهای غلط عزاداری باید کنار گذاشته شود.»

امام خمینی کسی بود که در اقتدا به سرور و سالار شهیدان، خود اسوه‌ی کامل و مجاهدی نستوه بود و عارفی که در بلندای قلّه انسانیت قرار داشت؛ او مردی بود که در شب سیاه ظلم و ستم، پیشتاز در عرصه مبارزه همه‌جانبه علیه مستکبران ایران زمین و ستمکاران عالم قرار داشت و شعار پیروزی خون بر شمشیر را در عصر کنونی سر داد و با همراهی پابرهنگان و مستضعفان جهان، با فریاد «هیهات من الذله» که نسل اندر نسل، با اشک و خون و صداقت در سینه‌ها نگه داشته شده بود تا به او و امثالش برسد را زنده کرد و حکومت ستمشاهی پهلوی که خود نوعی حکومت طاغوت فرعونی زمان بود را سرنگون ساخت. او کسی بود که یادش همیشه در خاطره‌ها زنده می‌ماند و سخنان دلنشین او درباره‌ی نهضت حسینی، مانند این گفتارش که فرمود: «ما هر چه داریم از محرم و عاشورا داریم» دلدادگان کوی حسینی را آگاه می‌سازد و راه پیروزی را برای آیندگان ترسیم می‌کند.
برخی از پندهای عاشورایی و آگاهی‌های حسین گونه ایشان از این قبیل است:
در توصیه به عزاداران حسینی می‌فرمود: «خطبا تلاش کنند که مردم را به مسائل اسلامی، در همه‌ی ابعاد آن سوق دهند، از روضه «تشریح حوادث عاشورا» دست برندارند که ما با روضه زنده هستیم.»[1] و نیز می‌فرمود: «... مردم را مهیا کنید برای فداکاری، همان‌طور که سیدالشهداء این کار را در حادثه عاشورا انجام دادند.»[2] و نیز فرمود: «تا می‌توانید روضه بخوانید و زیاد هم بخوانید... مرثیه و اشعار بخوانید و فضائل اهل بیت پیامبر را بگویید تا مردم مهیا شوند، در صحنه باشند، انمه معصومین (علیهم‌السلام) تمام عمرشان را صرف ترویج اسلام کردند و می‌توانستند سازش کنند و همه چیز برای آن‌ها مهیا بود، اما خودشان را فدای اسلام کردند و با ستمکاران سازش نکردند.»[3] و نیز فرمود: «... در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام حسین بن علی (علیهماالسلام) بپا می‌شود، باید بگوییم، ما و هیچ‌یک از دین‌داران نمی‌گوییم که به این اسم، هر کس هر کاری که می‌کند خوبست...»[4] هم‌چنین فرمود: «... عزاداری باید به قوت خودش باقی بماند و چیزهای ناروا که دست اشخاص بی‌اطلاع از مسائل اسلام بوده و به صورت سنت غلط درآمده، کنار گذاشته شود...»[5]

پی‌نوشت:

[1]. صحیفه نور، امام خمینی، انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی، تهران، ایران، ج21 ص173.
[2]. همان، ج13 ص158.
[3]. همان، ج15 ص204.
[4]. همان، ج15 ص205.
[5]. کشف الاسرار، امام خمینی، کتابفروشی علمیه اسلامیه، تهران، ایران، ص173.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.