رد حدیث «وزارت ابوبکر و عمر برای پیامبر در دنیا و آخرت» توسط علمای اهل سنت

  • 3 دى, 1399 - 19:20
یکی از احادیث و فضایل ساختگی برای شیخین، این حدیث است که نقل کرده‌اند پیامبر فرمود: پیامبر کتف ابوبکر و عمر را گرفت و فرمود: شما دو نفر وزیر من در دنیا و آخرت هستید؛ این حدیث توسط علمای اهل سنت مورد نقد سندی قرار گرفته و آن را از روایات ساختگی و جعلی می‌دانند.

تاریخ اسلام پر است از ناهنجاری و کارشکنی، و دسیسه‌های منافقانی مانند معاویه بن ابوسفیان؛ کسانی‌که جزء (طلقاء) یعنی آزادشدگان بودند و پیامبر اسلام به آن‌ها ترحم کردند؛ لذا در ظاهر مسلمان شدند، اما در باطن مترصد فرصتی بودند تا خشم و نفرت خود را برای نابودی اسلام به‌کار ببندند، در نتیجه آن هنگام که معاویه از طرف خلفای غاصب به حکومت شامات منسوب شد، بعد از شهادت حضرت علی (علیه‌السلام) اقدامات زیادی را بر علیه دین اسلام و اصحاب رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) انجام داد، که از جمله‌ی آن اقدامات شوم و پلید، جعل احادیث ساختگی و دروغین بود تا در میان مسلمانان اختلاف و انحراف عدیده‌ای را به‌وجود آورد، که ظاهراً تا حدود زیادی هم موفق بوده است، چرا که اگر به کتب فریقین مراجعه کنیم، در لابلای آن احادیث فراوانی را می‌بینیم که هم سنداً و هم دلالتاً مشکل اساسی دارد که توسط علمای محدّث از اهل سنت مورد خدشه و اشکال قرار گرفته است.
از جمله‌ی آن احادیث دروغین، این حدیث ساختگی است که به قول انس بن مالک از رسول خدا نقل می‌کنند که فرمود: «الحدیث الخامس... آخی النبی بین کتفی ابی‌بکر و عمر، فقال لهما: أنتما وزرائی فی الدنیا و انتما وزرائی فی الاخره ...[1] ... پیامبر دو کتف ابوبکر و عمر بن خطاب را کنار هم‌دیگر قرار داده و به آن دو فرمودند: شما دو نفر وزیران من در دنیا و آخرت هستید...»
در ردّ این حدیث ساختگی و دروغین، ابن جوزی در کتاب خود، در باب فضائل شیخین، بعد از نقل حدیث مذکور این‌چنین می‌نویسد: «... هذا حدیث موضوع و وضعه زکریا بن ترید...[2] ... این حدیثی است ساختگی که زکریا بن ترید آن را جعل کرده است و ابوحاتم درباره‌ی او گفته است که کار او دروغ بستن بوده، ... بردن نام او جایز نیست، مگر برای این‌که بخواهیم قدح و طعن و عیبی در او وارد کنیم.» و همچنین ذهبی درباره‌ی این شخص در کتاب خود می‌نویسد: « زکریا بن ترید بن محمد بن اشعث بن قیس کندی، شخصی کذّاب و دروغ‌گو بوده؛ او مدعی بوده که از مالک، ثوری و دیگران حدیث شنیده و گمان می‌کرده که 130 سال عمر کرده، در حالی‌که این گزارش را بعد از سال 260 هجری نقل کرده...»[3] و نیز سیوطی که خود این حدیث را در کتاب خود نقل کرده، می‌نویسد: «... -هذا الحدیث- موضوع، آفته زکریا. قال ابن حبان: کان یضع الحدیث ...[4] ... این حدیث ساختگی است و آفت آن، زکریا است که ابن حبّان جایز نمی‌داند که منقولات او گفته شود و برای دیگران نقل گردد.» البته این حدیث با کمی اختلاف در متن، در برخی از کتب دیگر علمای اهل سنت آمده است که پیامبر فرمودند: «هیچ پیامبری نیست، مگر آن‌که دو وزیر در آسمان [جبرئیل و میکائیل] و دو وزیر در زمین [ابوبکر و عمر بن خطاب] دارند ...»[5] که این حدیث هم به نوعی، مورد خدشه و اشکال است.
تو خود از این مجمل کلام مفصل خوان

پی‌نوشت:

[1]. اللالی المصنوعه، سیوطی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج1 ص281.
[2]. الموضوعات، ابن جوزی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج1 ص242. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[3]. میزان الاعتدال، ذهبی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج3 ص107 رقم2877.
[4]. اللالی المصنوعه، سیوطی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج1 ص281. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[5]. سنن، ترمذی، دار الفکر، بیروت، لبنان، ج6 ص56 رقم3680. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.

تولیدی

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.