گامبیا

گامبیا[405]
گامبیا با 10689 کیلومتر مربع وسعت ، از کوچکترین کشورهای افریقائی به شمار می رود . گسترش آن در جهت طول جغرافیائی است و 320 کیلومتر طول دارد . گامبیا همچون باریکه ای در طول شرقی - غربی در داخل سنگال قرار دارد و از طریق باریکه ای در غرب با اقیانوس اطلس هم مرز است .
رود گامبیا که 1127 کیلومتر طول دارد با آبرفت هایی نواحی حاصلخیزی برای گامبیا بوجود آورده است . موقع استوایی و قرار گرفتن در مجاورت اقیانوس اطلس موجب گرم و مرطوب شدن آب و هوای گامبیا گردیده است . این سرزمین 848000 نفر سکنه دارد و گروههای نژادی آن عبارتند از ماندینگو ( 40% ) فولا ( 13% ) ولوف ( 12% ) جولا ( 7% ) بیراهوئی ( 7% ) زبان مورد استفاده انگلیسی است که با خط لاتین نوشته می شود . 98% مردم پیرو آئین اسلام می باشند .
اولین بار گامبیا را فنیقی ها شناختند و در قرون پنجم و ششم میلادی بخش بزگی از گامبیا و سنگال جزو امپراطور غانا ( غنا ) به حساب می آمد . بعدها امپراطوری مزبور منقرض و بجای آن مملکت سونگای بوجود آمد که زمامداران آن به اسلام گرویدند و با تمام قوا به نشر اسلام پرداختند .
در سال 1455م پرتقالی ها به رهبری کاپیتان هنری به اشغال آن پرداخته و پس از آن در سال 1765م استعمار بریتانیا بر گامبیا مسلط شد . در سال 1963م گامبیا استقلال خود را بدست آورد . در سال 1981م کنفدراسیونی از سنگال و گامبیا بنام سنگامبی تشکیل شد و قرار شد رئیس جمهور سنگال به عنوان رئیس و رئیس جمهور گامبیا به عنوان نایب رییس آن انتخاب شوند ولی دو کشور حاکمیت خود را حفظ کنند .
مرکز حکومت آن بانجول است و از 6 بخش و یک پایتخت تشکیل شده است .
85% مردم از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می نمایند و بادام زمینی 90% صادرات آن را تشکیل می دهد . متاسفانه 70% منابع مالی این کشور از طریق کمکهای خارجی بخصوص انگلستان و کشورهای عربی تامین[406]می شود . واحد پول آن دالازی است که به صد بوتوت(14)تقسیم می شود . (15)
پاورقي:-----------------------------------------------------------------
14 - butut
15 - آشنائی با کشورهای افریقای غربی و مرکزی ، مهتاب تبریزی و شروین طهماسبی ، ص 44 .