برتری اسلام بر مسیحیت در گفتگوی علامه طباطبایی با هانری کُربن

  • 5 خرداد, 1401 - 13:51
در اسلام از آنجایی که هرجا و هر لحظه می توان با خدا ارتباط برقرار کرد، برتری مشهودی با مسیحیت کاتولیک مشاهده می شود. ضمن اینکه از آنجایی که خداوند دارای اسماء حسنی است، انسان ها می توانند خدا را با شرایط خاص خودشان صدا بزنند، مثلا کسی که نیاز به مغفرت دارند خدا را یا غفور صدا می زند. اما این مطلب در مسیحیت وجود ندارد.
برتری اسلام

دین اسلام از لحاظ پویایی و ارتباط با خدا از ادیان دیگر برتر است.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ تعالیم اسلام آن قدر جامع و زیبا است که دل هر انسان منصف را به خود معطوف می کند. اینکه گفته می شد اسلام برترین دین است صرفا ادعا نیست و اثبات این گزاره هم دور از دسترس نیست. در این نوشتار ابتدا نقلی از علامه طباطبایی( ره) در باب برتری اسلام نسبت به مسیحیت کاتولیک و سپس کل دین مسیح ذکر می کنیم.
پروفسور هانری کربن یکی صاحب نظران مسیحی بود که مکاتبات و مباحثاتی با علامه طباطبایی داشته است. شرح یکی از این دیدارها با علامه چنین است: مسيو هانری کربن استاد شیعه شناسی دانشگاه سوربن؛ قریب یکی دو ماه است که فوت کرده است و مجالس عدیده ای راجع به تحقیق مذهب شیعه با ما داشت.
مرد سليم النفس و منصفی بود. او معتقد بود که در میان تمام مذاهب عالم ، فقط مذهب شیعه است که مذهبی پویا و متحرک و زنده است و بقيه مذاهب بدون استثناء عمر خود را سپری کرده اند و حالت ترقی و تکامل را ندارند.
کلیمیان قائل به امام و ولی زنده ای نیستند و همچنین مسیحیان و زردشتیان، و اتکاء به مبدأ حياتی ندارند و بواسطه عمل به تورات و انجیل و زَند و اوستا، اکتفا نموده و تکامل خود را فقط در این محدوده جستجو می کنند و همچنین تمام فرق اهل تستن که فقط تکامل خود را در سایه قرآن و سنت نبوی می دانند. اما شیعه ، دین حرکت و زندگی است. چون معتقد است که حتما باید امام و رهبر امت زنده باشد و تکامل انسان فقط به وصول به مقام مقدس او حاصل می شود؛ لذا برای این منظور از هیچ حرکت و پویائی و عشق دریغ نمی کند.

علامه می فرماید: «روزی به کربن گفتم: در دین مقدس اسلام تمام زمین ها و مکان ها بدون استثناء محل عبادت است. اگر فردی بخواهد نماز بخواند یا قرآن بخواند یا سجده کند یا دعا کند، در هر جا که هست می تواند این اعمال را انجام دهد؛ و رسول الله فرموده است: جعلت لي الارضُ مسجداً و طهوراً[1] ولی در دین مسیح[ کاتولیک] چنین نیست؛ عبادت فقط باید در کلیسا انجام گیرد و در موقع معين. عبادت در غیر کلیسا باطل است.
بنابراین اگر فردی از مسیحیان در وقتی از اوقات حالی پیدا کرد، مثلا در نیمه شب در خوابگاه منزل خود و خواست خدا را بخواند چه کند؟
او باید صبر کند تا روز یکشنبه، کلیسا را چون باز کنند، بیاید در آنجا و برای دعا در آنجا حضور به هم رساند؟! این معنی قطع رابطه بنده است با خدا.
کربن در پاسخ گفت: بلى، این اشکال در مذهب مسیح [کاتولیک]هست؛ و الحمدلله دین اسلام در تمام ازمنه و امکنه و حالات، رابطه مخلوق را با خالق خود محفوظ داشته است.
و فرمودند: اگر در دین مقدس اسلام انسان حاجت‌مند حالی پیدا کند، طبق همان حال و حاجت، خدا را می خواند؛ چون خدا اسماء حسنائی دارد چون غفور و رحیم و رازق و منتقم و غيرها و انسان طبق خواست و حاجت خود، هر یک از این اسماء را مناسب ببیند؛ خدا را بدان اسم و صفت باد می کند.
مثلا اگر بخواهد خدا او را بیامرزد و از گناهش درگذرد، باید از اسم غفور و غفّار و غافر الذنب استفاده کند.
اما در دین مسیح، خدا اسماء حسنی ندارد؛ فقط لفظ خدا و إله و أب برای اوست، بنابراین اگر شما مثلا حالی پیدا کردید! و خواستید خدا را بخوانید و مناجات کنید و او را با اسماء و صفاتش یاد کنید و با اسم خاصی از او حاجت خود را بطلبید! چه خواهید کرد؟
در پاسخ گفت: من در مناجات های خود، «صحیفه مهدویه» (عليه السلام) را می خوانم.
علامه می فرمودند : کربن کراراً «صحیفه سجادیه» (عليه السلام) را می خواند و گریه می کرد.
مصاحبات علامه طباطبائی با کربن به چهار زبان فارسی و عربی و فرانسه و انگلیسی منتشر شد. اولین دوره آن در فارسی بنام «مکتب تشیع» منتشر و تجدید چاپ شد.[2]

پی نوشت:
[1] بحارالانوار، ج16، ص 313
[2] مهر تابان، سید محمد حسین طهرانی، نشر نور ملکوت قرآن، مشهد، ص 77

 

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.