پاسخ وهابیان در جمع بین روایات تخریب قبور و عدم آن چیست؟!

  • 29 فروردين, 1400 - 17:09
وهابیت با توجه به روایاتی که نقل می‌کند معتقد است قبوری که بنایی داشته و مسطح نباشد، باید تخریب شود؛ از آنان باید پرسید که با روایات مخالف که قبور پیامبر و خلفا و شهدا را مرتفع توصیف کرده‌اند چه می‌کنند و این روایات را چگونه جمع می‌کنند.

طی دو قرن اخیر، گروهی به نام فرقه وهابیت ظهور کردند که با عقاید افراطی و خشک خود، چالش‌های شدیدی را در دین اسلام و در میان مسلمانان مختلف جهان به‌وجود آورده‌اند. این عقاید و افکار باطل آنان که به ظاهر اسلامی است، دست‌آویزی برای دشمنان و مخالفان دین اسلام گردیده است، تا با اختلاف در میان مسلمانان به اهداف شوم خود برسند، در نتیجه، مفتیان جاهل ایشان با برداشت‌های سطحی از آیات و روایات، فتواهایی را صادر کرده‌اند که منتهی به قتل و غارت، کشتار و تخریب و ... در میان مذاهب مختلف شده است. این عالم‌‌نماها کسانی هستند که خود را پیشرو در دین اسلام دانسته، تا دیگر مسلمانان جهان با تبعیت از ایشان، علاوه بر این‌که به «سلف صالح» خود برگردند، تنها منجی رستگاری در میان فرق و مذاهب مختلف اسلامی باشند.
لذا با ارائه برخی از روایات مانند: «نهی النبی صلی الله علیه و سلم ان تجصّص القبور و ان یکتب علیها و ان توطأ.[1] پیامبر اکرم، گچ‌کاری قبور، نوشتن بر آن‌ها و ساخت بنا بر فراز آن‌ها و یا قدم گذاردن به روی آن‌ها را نهی کردند.» و یا این روایت که آمده: «عن ابی الهیّاج الاسدی قال، قال لی علی بن ابیطالب ألا ابعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله صلی الله علیه و سلم ان لاتدع تمثالاً الا طمسته ولاقبراً مشرفاً الا سوّیته[2]... امیر مومنان، علی (علیه‌السلام) به من فرمود: آیا تو را برای کاری که پیامبر اکرم مرا برای انجام آن مامور ساخت، اعزام نکنم؟ پیامبر به من امر فرمود: هیچ تمثالی را بر جای نگذار و همه‌ی آن‌ها را از بین ببر، هر قبری را که از زمین بر آمده باشد را با زمین مسطح کن.» پس تمامی قبور و بارگاه‌های موجود بر روی آن را تخریب کرده و می‌کنند و این در حالی است که باید از اینان پرسید، پس با این روایات مخالف، چگونه برخورد می‌کنید از جمله:
ابوداود در کتاب خود  از قاسم روایت کرده است که: «دخلت علی عایشه فقلت یا امّه اکشفی لی عن قبر النبی صلی الله علیه و سلم و صاحبیه رضی الله عنهما، فکشفت لی عن ثلاثه قبور لامشرعفه ولاطئه.[3] ... عایشه را ملاقات کردم و به او گفتم ای مادر! قبر رسول خدا را به من نشان بده، او نیز سه قبر را که نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه و چسبیده به زمین بود را به من نشان داد.» و یا این روایت از ابن جریر از شعبی که نقل کرده‌اند: «کل قبور الشهداء مسنّمه.[4] تمامی قبور شهداء، بلند و کوهانی شکل بوده است.»
در نتیجه با این روایات که در کتب معتبر نقل شده، روایات تخریب قبور و عدم آن را چگونه جمع می‌کنند؟! والله العالم

پی‌نوشت:

[1]. سنن، ابی داود، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان، ج3 ص368 حدیث1052.
[2]. صحیح مسلم، مسلم نیشابوری، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان، کتاب جنائز باب 31، ج2 ص666 حدیث969.
[3]. سنن، ابی داود، دارالفکر، بیروت، لبنان، ج3 ص215.
[4]. کنزالعمال، متقی هندی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج15 ص311 حدیث42932.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.