آیا با وجود ابوبکر، کسی حق امامت ندارد؟!

  • 1 آبان, 1399 - 20:48
روایت ساختگی در فضیلت ابوبکر آمده است که «سزاوار نیست برای قومی که ابوبکر در میان آن‌هاست، شخص دیگری امامت آنان را به عهده بگیرد.» یکی از راویان این روایت «عیسی بن میمون» است که عالمان اهل سنت اورا مورد جرح قرار داده و منکرالحدیث دانسته و روایت کردن از او را جایز نمی‌دانند.

از جمله تهمت‌هایی که به ساحت مقدس پیامبر اسلام زده‌اند و آن را به عنوان حدیث صحیح در میان احادیث دیگر قرار دادند، روایتی مشهور نزد اهل سنت است که طبق این روایت، جلال، مقام و منزلت، و شأن ابوبکر به عنوان امام و پیشوا در میان امت اسلامی ذکر شده و بر آن احتجاج می‌کنند. مثلاً ترمذی این روایت را در کتاب صحیح خود ذکر و آن را تصدیق کرده است. این روایت چنین است: «لاینبغی لقوم فیهم ابوبکر ان یومهّم غیره.[1] سزاوار نیست برای قومی که ابوبکر در میان آن‌هاست، شخص دیگری امامت آنان را به عهده بگیرد.»
این روایت توسط بزرگان اهل سنت مورد خدشه و اشکال قرار گرفته و ساقط شده است؛ مثلاً بخاری در سلسله سند این روایت شخصی به نام «عیسی بن میمون» را مورد قدح و جرح قرار داده و او را منکر الحدیث می‌داند و روایت کردن از او را جایز نمی‌داند.[2] در نتیجه از نگاه بخاری، این حدیث باطل و غیر قابل قبول است، و ذهبی، نقّاد احادیث صحیح از غیر صحیح هم این شخص را منکرالحدیث دانسته و در کتاب خود به آن تصریح کرده است.[3] افراد دیگری از عالمان اهل سنت، مثل یحیی بن معین، نسایی، ابن حبان و ... متفق القولند که عیسی بن میمون جاعل حدیث بوده و احادیث دروغین زیادی ساخته است.[4]
جالب‌تر از آن این حکایت است که توسط ذهبی، ابن ابی‌حاتم، عسقلانی، ابن‌عدی و... در کتب خود نقل کرده‌اند که: «عبدالرحمان بن مهدی، بر عیسی بن میمون خرده گرفت و بر او پرخاش و تندی کرد و به او گفت این چه احادیثی است که به دروغ از قاسم بن محمد از عایشه همسر پیامبر نقل می‌کنی؟ و عیسی بن میمون هم در جواب وی گفت: دیگر چنین کاری نخواهم کرد.»[5] پس مشخص شد که اگر چنین احادیثی واقعیت داشت، عیسی بن میمون جواب عبدالرحمان بن مهدی را این‌گونه نمی‌داد، بلکه برای دفاع از خود، سعی در اثبات نقل خود می‌کرد و کلام او را ردّ می‌کرد.
در نتیجه تو خود از این مجمل کلام مفصل خوان.

پی‌نوشت:

[1]. جامع الصحیح، ترمذی، دار المغرب الاسلامی، بیروت، لبنان، ج6 ص51 رقم3673.
[2]. تاریخ الکبیر، بخاری، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج6 ص401 رقم2781.
[3]. میزان الاعتدال، ذهبی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج3 ص288 رقم 3452.
[4]. الضعفا و المتروکین، نسایی، موسسه الکتب الثقافه، بیروت، لبنان، ص177 رقم 424.
تاریخ، یحیی بن معین، دارالقلم، بیروت، لبنان، ج2 ص71 رقم 3292.
المجروحین، ابن حبّان، دار المعرفه، بیروت، لبنان، ج2 ص118.
[5]. الجرح و التعدیل، ابن ابی حاتم، دار المعرفه، بیروت، لبنان، ج6 ص287 رقم 1595.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.