حضرت مهدی برتر از ابوبکر و عمر

  • 3 ارديبهشت, 1398 - 15:11
ابن‌سیرین تابعی، حضرت مهدی را برتر از ابوبکر و عمر، بلکه برتر از برخی انبیاء می‌داند؛ شاید منظور ابن‌سیرین، تبعیت حضرت عیسی (علیه‌السلام) از حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و اقتدای به ایشان در نماز، در هنگام ظهور باشد.

محمد بن سیرین بصری، متوفای 110 هجری، از مشاهیر علم و ادب و از تابعین و مورد احترام اهل سنت است، در صحاح سته اهل سنت از ابن سیرین به عنوان فقیهی صاحب رأی، یاد شده و علمای رجال وی را موثق می‌دانند؛ پدر او برده انس بن مالک بود. وی در تعبیر خواب بسیار شهرت داشت و مردم برای تعبیر خواب‌های خود به او رجوع می‌کردند، که داستان‌هایی از او در این مورد نقل شده است.
در کتاب عقد الدرر، مقدسی شافعی به نقل از ابن‌سيرين چنین می‌نویسد: «به ابن سیرین گفته شد، حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) برتر است یا ابوبکر و عمر؟ گفت: مهدی برتر از آن دو است، بلكه ایشان معادل یک پیامبر است.»[1]
در نقل دیگری از او درباره فتنه آمده است: « در هنگام فتنه در خانه‌های خود بنشینید، تا این‌که بشنوید کسی بهتر از ابوبکر و عمر بر مردم حاکم شده است؛ از او سؤال کردند بهتر از ابوبکر و عمر؟ گفت: بلکه او بر برخی از انبیاء هم برتری دارد.»[2]
شاید منظور ابن‌سیرین، تبعیت حضرت عیسی (علیه‌السلام) از حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و اقتدای به ایشان در نماز، در هنگام ظهور باشد.
محقق کتاب عقد الدرر، این نقل را از ابن سیرین صحیح خوانده و نظر خود او دانسته است.

پی‌نوشت:

[1]. عقد الدرر فی اخبار المنتظر، مقدسی شافعی، ص222. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[2]. همان.

تنظیم و تدوین

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.