حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) افضل است یا حضرت عیسی(ع)؟

  • 25 فروردين, 1398 - 18:44
فریقین معتقدند در آخرالزمان، حضرت عیسی پشت سر حضرت مهدی نماز می‌خواند؛ سؤال این است که حضرت مهدی افضل است یا حضرت عیسی؟! چنان‌چه امام مهدی بداند که حضرت عیسی از او افضل باشد، برای امام جایز نیست که بر حضرت عیسی مقدم باشد، بنابراین مشخص می‌شود که حضرت مهدی افضل است.

خلاصه مقاله
فریقین معتقدند در آخرالزمان، حضرت عیسی هم از آسمان‌ها فرود آمده، و در کنار حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) قرار می‌گیرد، و حضرت عیسی (علیه‌السلام) پشت سر مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نماز می‌خواند؛ سؤال این است که حضرت مهدی افضل است یا حضرت عیسی؟!
جواب این است که حضرت مهدی و عیسی (علیهماالسلام) دو پیشوا هستند، یکی از آنان امام و دیگری پیغمبر است؛ هیچ‌کدام از آنان، از ملامت در راه خدا خوف ندارند، و از جمیع گناهان معصوم هستند؛ چنان‌چه امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بداند که عیسی (علیه‌السلام) از او افضل باشد، برای امام جایز نیست که بر حضرت عیسی مقدم باشد، بنابراین از تبعیت حضرت عیسی از مهدی موعود، مشخص می‌شود که حضرت مهدی افضل است.

متن مقاله
علمای فریقین طبق برخی از روایات معتقدند که در آخرالزمان، حضرت عیسی هم از آسمان‌ها فرود آمده، نزول می‌کند و در کنار حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) قرار می‌گیرد. آن‌چه که از روایات نبوی نقل شده این است که پیامبر فرمودند: «کیف انتم اذا انزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم.[1] شما مردم چه حالی خواهید داشت، آن زمانی که عیسی بن مریم در میان شما نزول کند، در حالی‌که امام و پیشوای شما از خودتان خواهد بود؟» و این بدان معناست که کسی‌که عیسی بن مریم پشت سر او حرکت می‌کند و تابع ایشان در تمام زمینه‌هاست، حتی نماز را هم به آن امام اقتداء می‌کند، شخصی نیست مگر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و این‌که پیامبر اکرم فرمودند: «منّا الذی یصلّی عیسی بن مریم خلفه.[2] (مهدی این امت) از ما کسی است که عیسی بن مریم پشت سر او نماز خواهد خواند.»
لذا اگر کسی سؤال و یا شبهه کند و بگوید صحت این اخبار و روایات کثیره که حضرت عیسی (علیه‌السلام) پشت سر مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نماز می‌خواند، در جلوی ایشان به جهاد می‌پردازد، دجّال را در جلوی مهدی منتظر به قتل می‌رساند و ... معروف و مشهور است و طریق و صحت این‌گونه روایات نزد شیعه و اهل سنت ثابت است و با ثبوت اجماع بر موضوع مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) و صحت آن، در این وقت، کدام‌یک از امام و مأموم (حضرت مهدی و حضرت عیسی)، افضل خواهند بود؟
در جواب این اشکال این‌طور باید گفت که، اولاً: حضرت مهدی و عیسی (علیهماالسلام) دو پیشوا هستند که یکی از آنان امام و دیگری پیغمبر است، ولو این‌که در حال اجتماع، یکی از آنان که امام باشد، پیشوای دیگری که پیغمبر است، قرار گیرد.
ثانیاً: این‌که هیچ‌کدام از آنان، از ملامت در راه خدا خوف ندارند، به‌اضافه‌ی این‌که آن دو از جمیع گناهان معصوم هستند، از قبیل: سازش با دشمنان، ریاء و نفاق و...
ثالثاً: هیچ‌کدام از آن دو، دیگری را به کاری که خارج از حکم شریعت و مخالف منظور خدا و رسول باشد، دعوت نخواهند کرد. وقتی موضوع از این قرار باشد، پس امام (که حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باشد) از مأموم (که حضرت عیسی (علیه‌السلام) باشد) افضل است. زیرا شریعت رسول خاتم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) این‌طور دستور داده است.
رابعاً: وقتی امام و پیشوا، حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است و در بین این امت، نائب رسول خداست، برای حضرت عیسی (علیه‌السلام) جایز نیست بر پیامبر خدا پیشوا باشد، همین‌طور هم برای آن حضرت (عیسی) جایز نیست که بر نائب رسول خدا که حضرت مهدی منتظر باشد، مقدم شود. به دلیل قول پیامبر اکرم که فرمودند: «پیشوای مردم کسی است که قرآن خدا را بهتر می‌خواند.» حال فرض بر این‌که اگر از این لحاظ هم مساوی و یکسان باشند، آن کسی‌که اعلم باشد، مقدم است و اگر باز مساوی و یکسان باشند، آن کسی‌که داناتر است و چنان‌چه از این نظر هم مساوی باشند، آن کسی‌که از لحاظ هجرت بر همه مقدم باشد و چنان‌چه از این لحاظ هم مساوی بودند، آن کسی‌که از نظر صورت زیباتر باشد. و چنان‌چه که امام مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) بداند که عیسی (علیه‌السلام) از او افضل باشد، برای امام جایز نیست که در احکام شریعت بر حضرت عیسی مقدم باشد، چرا که خدا امام را از ارتکاب هر مکروهی پاک و منزه فرموده، همین‌طور اگر عیسی (علیه‌السلام) بداند که حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) از او افضل است، برای او جایز نیست که مقتدای مهدی منتظر شود، زیرا که خداوند عیسی (علیه‌السلام) را از مرتکب شدن در ریاء و نفاق و... پاک و منزه کرده، بلکه وقتی برای حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) محقق شود که از عیسی (علیه‌السلام) اعلم است، برای او جایز است که خود را بر عیسی (علیه‌السلام) مقدم بدارد و همین‌طور برای عیسی (علیه‌السلام) معلوم است که مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) از او اعلم است و لذا آن حضرت را مقدم می‌دارد و به او اقتداء خواهد کرد.[3]
خامساً: خداوند در قرآن امر امامت را مقدم بر امر رسالت قرار داده و می‌فرماید: «... قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً ...[بقره/124]... گفت من تو را پیشوای مردم قرار دادم...» پس از این‌که مدتی پیامبر بود، خداوند او را به مقام امامت برگزید.

پی‌نوشت:

[1]. صحیح بخاری، بخاری، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان، ج4 ص143، 205. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[2]. کنزالعمال، متقی هندی، دار الکتب الاسلامیه، بیروت، لبنان، ج7 ص187. جهت مشاهده تصویر کتاب کلیک کنید.
[3]. المهدی امام دوازدهم، مرحوم آیت الله سید صدرالدین صدر، کتابفروشی اسلامیه، تهران، ایران، ص113-116.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.