محبوبترین زنان و مردان نزد پیامبر (ص)

  • 22 فروردين, 1398 - 15:12
رسول خدا چه کسانی را بیش از دیگران دوست داشت؟ پاسخ به این سوال خیلی از مشکلات جهان اسلام را حل خواهد کرد.

خلاصه مقاله
رسول خدا از بین زنان و مردان، دو نفر را بیش از دیگران دوست داشت. ایشان دخترشان، فاطمه و پسر عمویشان، علی را بیش از دیگران دوست داشت. حاکم در کتاب «المستدرک علی الصحیحین» این حدیث را به نقل از عایشه روایت کرده است. این روایت به شرط بخاری و مسلم مورد پذیرش است.

متن مقاله
محبوب‌ترین اشخاص نزد پیامبر، چه کسانی هستند؟ به گواهی کتاب‌های روایی شیعه و سنی، محبوب‌ترین انسان‌ها نزد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، حضرت فاطمه (علیهاالسلام) و حضرت علی (علیه‌السلام) هستند.
شخصی به نام عمیر می‌گوید روزی به همراه عمه‍‎ام به خانه عایشه رفتم. از جناب عایشه پرسیدم در میان انسان‎ها، کدام‌یک نزد پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از همه گرامی‌تر است و رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) او را از همه بیشتر دوست دارد؟ جناب عایشه پاسخ داد: «فاطمه»!
پرسیدم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از بین مردان چه کسی را بیش از دیگران دوست دارند؟ عایشه با اینکه بزرگان صحابه را می شناخت، ولی با این وجود گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از بین مردان، شوهر فاطمه، «علی» را از همگان بیشتر دوست دارد.[1]
از چنین زن و شوهری که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیشتر از همه خلایق دوستشان داشت، اهل‌بیتی به وجود آمدند که سرآمد خوبی‌ها در عالم هستند.

نویسنده: مجتبی محیطی

پی‌نوشت:

[1]. «عن جميع بن عمير، قال: دخلت مع عمتي على عائشة رضي الله عنها فسئلت: أي الناس كان أحب إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ قالت: «فاطمة» قيل: فمن الرجال؟ قالت: «زوجها إن كان ما علمته صواما قواما».» حاكم نيشابورى، محمّد، المستدرك على الصحيحين، تعليق: محمد بن أحمد ذهبى، تحقيق: مصطفى عبدالقادر عطا، دارالكتب العلمية، چاپ اوّل، بيروت، 1411ق، ج3، ص171

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.