شروع سال با معنویت و اهداف متعالی

  • 27 اسفند, 1397 - 22:56
مردم مسلمان ایران در سفره هفت سین خود قرآن را نیز به عنوان تبرک و با هدف استعانت از آن دارند و لحظات تحویل سال، خواندن دعای «یا مقلب القلوب و الابصار ... حوّل حالنا الی أحسن الحال» را زمزمه می‌کنند.

سرآغاز و شروع هر کاری در زندگی انسان، معمولاً به هدف نتیجه دادن و انجام موفق آن کار است و کمتر کسی را می‌توان یافت که از کاری که در پیش رو دارد، هدفی را دنبال نکند و یا حداقل این‌که دوست نداشته باشد در انجام آن موفق باشد.
سال نو معمولاً در همه کشورها همراه با برگزاری مراسمات جشن و برگرفته از آداب و سنن همان دیار انجام می‌شود که از جمله رسوم خوب آن، دعا کردن برای موفقیت و زندگی خوب در سال جدید است.
در ایران اسلامی نیز نوروز در میان مردم همراه با انواع رسومات مانند دید و بازدید، صله ارحام، گشت و گذار و ... همراه با شادکامی و طراوت برگزار می‌شود. برپایی سفره هفت سین از جمله رسومات مردم ایران بوده و بسیار دیده شده که حتی اگر ایرانیان در خارج از کشور باشند نیز، سفره هفت سین را ولو برای لحظاتی پهن می‌کنند و هفت شیء و یا خوراکی را بر روی آن قرار می‌دهند. مردم مسلمان ایران در سفره هفت سین خود قرآن را نیز به عنوان تبرک و با هدف استعانت از آن دارند و لحظات تحویل سال، خواندن دعای «یا مقلب القلوب و الابصار ... حوّل حالنا الی أحسن الحال» را زمزمه می‌کنند.
بنابراین گرایش به معنویت و اعتقاد به آن، در بین مسلمانان وجود داشته و در برهه‌های مختلف نیز در زندگی ایشان نمایان است. حضور در اماکن متبرکه مانند حرم امامان، خاصه حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام)، از جمله سنت‌های پسندیده قشر زیادی از مردمی است که مشتاقانه سعی می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب شروع سال جدید را در این مکان معنوی و یا سایر اماکن متبرکه و حرم امام‌زادگان مانند حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها)، حرم شاه چراغ در شیراز و یا نقاط مختلف دیگر سپری کنند.
گرچه دشمنان دین‌ستیز و کوته‌فکران وهابی حضور در چنین اماکنی را منع و تحریم می‌کنند[1] اما ایشان کوچک‌تر از آنند که بتوانند در اعتقادات عظیم و معقول مسلمانان آگاه، خدشه وارد کنند و ایشان را از مسیر صحیح استعانت از اولیاءالله باز دارند.
ضمن تبریک سال نو، شروع زندگی با طراوت و همراه با معنویتی را برای همه ایرانیان و پیروان حقیقت از خداوند بزرگ مسئلت می‌کنیم.

پی‌نوشت:

[1]. «جایز بودن زیارت قبور در کتاب صحیح مسلم و ردّ گفتار وهابیت»

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.