ارتباط دراویش با منافقین و گروهگ نهضت آزادی

  • 29 بهمن, 1397 - 22:08
اکثر مردم ایران براین باور هستند که اولین کسی که وعده آب و برق مجانی به مردم داده، حضرت امام خمینی (ره) است. درحالی‌که این عباس امیر انتظام دوست بسیار نزدیک نورعلی تابنده بود که این وعده را داد و آتشی برافروخت، که حتی بعد از سال‌ها هنوز هم منافقین و سلطنت طلب‌ها و حتی دارویش مخالف نظام در ایران، آن را مستمسکی برای حمله به این نظام قرار می‌دهند.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ آذر ۱۳۵۸ عباس امیر انتظام به اتهام همکاری با سازمان جاسوسی سیا و ارتباط پنهانی با آمریکا از سوی دادستانی کل انقلاب بازداشت شد. دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تأکید داشتند که اسناد و مدارک زیادی دال بر ارتباط‌های سری امیر انتظام با آمریکایی‌ها در اختیار دارند. عباس امیر انتظام که گمان نمی‌کرد اسنادی علیه او کشف شده باشد، نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور وقت بنی‌صدر (دیگر رابط سیا) به تاریخ ۴/۳ /۱۳۵۹ می‌نویسد و بدین‌وسیله از عدم اعمال نفوذ آمریکا برای استخلاص او توسط عواملش گله می‌کند. انتظام در زمان سخنگویی خود در دولت موقت، با بیان جمله‌ای آتشی برافروخت که امروز دستاویز ضدانقلاب و افراد ناآگاه گردیده است.

سه‌شنبه 8 اسفند 57، روزنامه کیهان در گزارشی از فشار شدید مالی بر مردم خبر می‌دهد و می‌نویسد: پرداخت یکجای بهای آب و برق و تلفن به همراه دیگر مشکلات، فشار مالی زیادی بر مردم خواهد گذاشت. همچنین از قول سخنگوی دولت موقت، آقای عباس امیر انتظام اعلام می‌کند: آب و برق مجانی می‌شود. البته با قید «برای کم درآمدها»![1] نکته قابل توجه این‌که دکتر نورعلی تابنده قطب فرقه دراویش سلطان علیشاهی پس از انقلاب در کابینه دولت موقت مدتی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری و همچنین رفیق نزدیک امیر انتظام بوده و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند. بعد از مطرح کردن این مطلب در اینستاگرام، با یکی از دراویش به بحث پرداختیم. او گفت: من متوجه چند تا مطلب نمی‌شوم. اینکه آب و برق مجانی می‌شود حرف امام (ره) بوده که حالا شما مدعی هستید که این حرف از سوی عباس امیر انتظام مطرح شده است. بعدش اینکه این قضیه چه ربطی به ما دراویش دارد؟ حالا حرف هرکسی می‌خواهد باشد.

من: در مورد ارتباط این قضیه با صوفیه همین بس که تمام حرف و حدیث‌هایی که امروزه و این سال‌ها دراین‌باره درباره‌اش صحبت می‌شود جنجالی است که عباس امیر انتظام رفیق شفیق قطب به پا کرده است. قطبی که با جاسوس سیا رفت‌وآمد داشته و از حمایت خاص او برخوردار بوده است و اینکه چه چیزهایی بینشان بوده شاید هیچ‌وقت مشخص نشود. جواب دوم اینکه شما ادعا می‌کنید که این حضرت امام (ره) بودند که اولین بار، وعده آب و برق مجانی را دادند. اما این شایعه‌ای است که می‌گوید امام خمینی (ره) در بدو ورودشان به ایران در 12 بهمن سال 1357 در بهشت زهرا به مردم وعده «آب و برق مجانی» دادند. اما در جواب، باید بگویم که اولین بار این عباس امیر انتظام بود که در 8 اسفند 57 در روزنامه‌ها (کیهان) از طرح لایحه‌ای تحت این عنوان خبر داد. [2]

صوفی: یعنی شما منکر صحبت امام دراین‌باره هستید؟

من: نه مدعی این نیستم، ولی متن چاپ‌شده سخنرانی‌های امام خمینی (ره) در 12 بهمن ماه 57 (که 14 بهمن منتشر شد) نشان می‌دهد، رهبر کبیر انقلاب، اصلاً در بهشت زهرا (س) درباره آب و برق مجانی صحبتی نکردند.

صوفی: پس صحبت امام مربوط به چه زمانی هست؟

من: جواب اینکه: فایل صوتی امام (ره) درباره آب و برق مجانی که خیلی معروف شده، درواقع سانسور و منقطع شده است. چون اصل سخنان امام (ره) در مدرسه فیضیه، پاسخی است به اظهارات سخنگوی دولت موقت، عباس امیر انتظام. ایشان در این فرمایشات به مردم یادآور می‌شوند که به وعده دولت موقت، مبنی بر مجانی شدن آب و برق رایگان دل‌خوش نکنند، چراکه آن چیزی که برای مردم اصل است، رسیدن به انسانیت و کمالات معنوی است. [3] ولی حضرت امام (ره) دو جای دیگر نیز در این مورد سخنرانی کردند که در هر دو مورد به اختصاص، رایگان بودن این منابع تنها برای مستمندان اشاره کردند. اگر کل مجموعه آثار حضرت امام (ره) را جستجو کنیم، به غیر از این سه مورد، هیچ اشاره‌ای دیگری به مسئله رایگان بودن قیمت آب و برق نشده است. از طرفی در هر سه بار هم با قیدهایی مثل: قشر مستمند و فقیر و بی‌بضاعت همراه بوده است. هر سه بار هم فقط در یک مقطع زمانی کوتاه، یعنی سه روز پشت سرهم (9 تا 11 اسفند 1357) ضمن یک پیام، یک سخنرانی و در پاسخ کوتاه و مختصر به یک خبرنگار بوده است. همه این فتنه‌ها و حاشیه‌هایی که سال‌ها بر سر این مسئله ایجادشده نتیجه صحبت‌های عباس امیر انتظام دوست صمیمی آقای نورعلی تابنده قطب فرقه صوفیه سلطان علیشاهی است. اما مسئله این است که چرا همه این حاشیه‌ها و انتقادها متوجه شخص امام (ره) است و هیچ‌گاه دولت موقت و سخنگوی آن، موردحمله و هجمه مغرضان قرار نمی‌گیرند؟

پی‌نوشت:
[1]. روزنامه کیهان، 8/ 12/ 1357، به شماره 10648
[2]. همان
[3]. صحیفه امام، ج 6، ص 27

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.