جانشینی علی(ع) در کتب اهل سنت

  • 2 آبان, 1397 - 12:51
در طول تاریخ اسلام بین شیعه و اهل سنت بر سر جانشینی پیامبر اکرم همیشه اختلاف نظر بوده و بزرگان دو مذهب با شواهد و استدلالات مختلف سعی کردند با ادله واضح، طرف مقابل خود را به پذیرش قول حق وادار کنند؛ اما آنچه مهم است استنادات شیعه از کتب اهل سنت است که جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد.

بین شیعه و اهل سنت بر سر خلافت و جانشینی بعد از پیامبر اکرم همیشه اختلاف بوده و آن‌چه حائز اهمیت است شواهد و استنادات شیعه از کتب اهل سنت است که جای تأمل را برای مخالفین باز نگه داشته است؛ در روز غدیر خم، پیامبر حدیث مشهور: «من کنت مولاه فعلی مولاه.[1] هر کس که من مولای اویم این علی مولای اوست.» را بیان فرمودند، کلمه مولی به معنای پیشوا و رهبر و امام است نه معانی دیگری که برخی گفته‌اند، چرا که با موقعیت مکانی و زمانی و با سیاق عبارت و... هیچ سنخیتی ندارد؛ اما باز برای روشن شدن اذهان، شواهد دیگری را از کتب اهل سنت در جانشینی امیرالمؤمنین، با الفاظ و کلمات صریح و آشکار بیان می‌داریم:

- طبری در کتاب خود می‌نویسد، پیامبر در قضیه یوم الانذار این‌طور فرمودند: «... پس دست بر گردن من گذاشت سپس فرمود: این علی برادر و وصی و جانشین من در میان شماست.»[2] لذا در این حدیث لفظ وصی و خلیفه را مشاهده می‌کنیم.
- مقدسی در کتاب خود می‌نویسد، پیامبر فرمود: «هر پیامبری وصی و وارثی دارد و به‌درستی‌که وصی و وارث من علی است.»[3] لذا در این حدیث هم لفظ وصی و وارث را مشاهده می‌کنیم.
- خوارزمی در کتاب خود می‌نویسد، که پیامبر فرمود: «تو امام هر زن و مرد مومن هستی، تو پیشوا و سرپرست هر زن و مرد مومن بعد از من هستی.»[4]
- ابن کثیر دمشقی در کتاب خود می‌نویسد، که پیامبر فرمود: «... سپس فرمود خدا ولیّ و سرپرست من است و من ولی و سرپرست هر مؤمنی هستم، سپس دست علی (علیه‌السلام) را گرفت، پس فرمود: هر کس من مولای اویم، پس این علی ولی و سرپرست اوست...»[5] ذیل این روایت طولانی ابن کثیر به نقل از استاد خود ذهبی گفته است: «... هذا حدیث صحیح.[6] این حدیث صحیح است.» و یا حاکم نیشابوری در کتاب خود می‌نویسد: «هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین و لم یخرجاه.[7] این روایت شرایط صحت نزد بخاری و مسلم را دارد، اما این دو نفر آن را روایت نکرده‌اند.» پس باز مشاهده می‌کنیم که الفاظی مانند مولاه و ولیّ در آن آمده است.
در نتیجه بزرگانی چون غزالی، ابن حجر، سمهودی، سبط بن جوزی، گنجی شافعی، مقریزی، و.... این‌گونه کلمات را که در کتب خودشان آورده‌اند و به معنای پیشوا، جانشین، سرپرست، خلیفه، اولی بالتصرف و.... که همان نظر شیعه است را پذیرفته‌اند و ذکر کرده‌اند.
تو خود از این مجمل کلام مفصل خوان

پی‌نوشت:

[1]. معجم الکبیر، طبرانی، مکتبه ابن تیمیه، قاهره، مصر، ج5 ص195.
[2]. «... فأخذ برقبتی ثم قال: انّ هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم...» تاریخ طبری، طبری، دارالکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج1 ص542.
[3]. «لکل نبیّ وصی و وارث، و انّ علیّاً وصییّ و وارثی.» ذخیره الحفاظ، مقدسی، دارالسلف، ریاض، عربستان، ج4 س1956 حدیث4494.
[4]. «.. انت امام کل مومن و مومنه، ولیّ کل مومن و مومنه بعدی.» المناقب، خوارزمی، موسسه النصر الاسلامی، قم، ایران، ص61.
[5]. «... ثم قال الله مولای و انا ولیّ کل مومن ثم أخذ بید علیّ فقال: من کنت مولاه فهذا ولیّه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه.» البدایه و النهایه، ابن کثیر دمشقی، مکتبه المعارف، بیروت، لبنان، ج5 ص205.
[6]. همان، ج5 ص209.
[7]. مستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، ج3 ص118 حدیث4576.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.