محبت به اهل بیت با عروسی گرفتن در شب عاشورا نمی‌سازد!

  • 15 آبان, 1397 - 09:57
همه مسلمانان محبت اهل بیت را در دل دارند. وهابیت نیز ادعای محبت اهل بیت را دارند، ولی برخی از رفتارهای آنها مثل عروسی گرفتن در شب عاشورا، با محبت اهل بیت سازگاری ندارد.

خلاصه مقاله
همه مسلمانان بر اساس آیات و روایات نبوی، محبت اهل بیت را یکی از اصول اساسی دین می‌دانند. همه مسلمانان به اهل بیت احترام می‌گذارند، حتی وهابیت نیز می‌گویند که ما برای اهل بیت احترام قائل هستیم. ولی برخی از رفتارها از سوی وهابیت به گونه‌ای است که نه تنها محبت اهل بیت از آن استفاده نمی‌شود، بلکه دشمنی با اهل بیت از آن برداشت می‌شود. مثل عروسی گرفتن شیخ عبدالعزیز آل شیخ، مفتی اعظم عربستان، برای پسرش در شب عاشورا.

متن مقاله
شیعه: ما شیعیان به حکم آیه قرآن که فرمود: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی.[شوری/23] بگو: از شما هیچ پاداشی جز مودّت نزدیکانم را نمی‌خواهم.» محبت اهل بیت را در همه کارها و رفتارها شرط می‌دانیم و به همین جهت از آنان تبعیت می‌کنیم.
وهابی: ما نیز اهل بیت را دوست داریم و محبت اهل بیت اختصاصی به شما شیعیان ندارد.

شیعه: من هم می‌دانم که اهل‌سنت نیز اهل‌بیت را دوست دارند. برخی از سخنان آنان را شنیده و خوانده‌ام. مثلاً این جمله زمخشری در کتاب کشاف را بارها و بارها مطالعه کرده و از آن لذت برده‌ام. زمخشری یک عالم سنی است؛ وی در ذیل همین آیه‌ای که برایت خواندم. آیه 23 سوره شوری می‌نویسد: «چون این آیه نازل شد اصحاب عرض کردند: ای رسول خدا! خویشاوندان تو که مودت آن‌ها بر ما واجب است کیانند؟ فرمود: علی و فاطمه و دو فرزند آن دو، این سخن را سه بار تکرار فرمود!»[1] سپس در ادامه با استناد به حدیث دیگری از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌نویسد: «رسول خدا فرمود: هر کس با محبت آل محمد بمیرد، شهید از دنیا رفته. آگاه باشید هر کس بامحبت آل محمد از دنیا رود، بخشوده است. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، با توبه از دنیا رفته. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، مؤمن و با ایمان کامل از دنیا رفته. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، فرشته مرگ او را بشارت به بهشت می‌دهد، و سپس منکر و نکیر (فرشتگان مأمور سؤال در برزخ) به او بشارت دهند. آگاه باشید، هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، او را با احترام به سوی بهشت می‌برند آن چنان‌که عروس به خانه داماد. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، در قبر او دو در به سوی بهشت گشوده می‌شود. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود قبر او را زیارت‌گاه فرشتگان رحمت قرار می‌دهد. آگاه باشید هر کس با محبت آل محمد از دنیا رود، بر سنت و جماعت اسلام از دنیا رفته. آگاه باشید هر کس با عداوت آل محمد از دنیا رود، روز قیامت در حالی وارد عرصه محشر می‌شود که در پیشانی او نوشته شده: «مأیوس از رحمت خدا!» آگاه باشید هر کس با بغض آل محمد از دنیا برود کافر از دنیا رفته. آگاه باشید هر کس با عداوت آل محمد از دنیا برود، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.»[2] بنابراین من محبت اهل سنت نسبت به اهل بیت را قبول دارم، ولی در محبت وهابیت نسبت به اهل بیت شک دارم.
وهابی: به چه جهت شک داری، مگر ما محب اهل بیت نیستیم.

شیعه: کسی‌که محبت کسی را در دل دارد، در شادی آنان شاد و در ناراحتی آنان ناراحت وغمگین است. ولی مفتی اعظم شما، شیخ عبدالعزیز آل شیخ در شب عاشورا برای فرزندش مراسم عروسی برگزار کرد.[3] در حالی‌که شب عاشورا شب ماتم و عزای اهل بیت است. شبی است که امام حسین فرزند رسول الله به شهادت رسیده است و سر مبارکش از تن جدا شده است. آیا می‌تواند کسی مدعی محبت اهل بیت باشد و در شب عزای آنان شادی کند!؟
وهابی: دلیلی به ما نرسیده است که نباید در شب عاشورا مراسم عروسی گرفت، اگر دلیلی داشتیم به آن عمل می‌کردیم.

شیعه: شما عاشق و محب اهل بیت نیستید، چون عشق و محبت به دنبال دلیل نیست. بلکه هر عاقلی نیز در شب عزای نزدیکانش شادی را روا نمی‌داند، چه رسد به عزای سالار شهیدان حسین که پیامبر در رابطه با او فرمود: سید جوانان بهشت.[4]

پی‌نوشت:

[1]. زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل،  دار الکتاب العربی، بیروت، 1407 ق، ج 4، ص 220.
[2]. «قال رسول اللّه صلی اللّه علیه و سلم: «من مات علی حب آل محمد مات شهیدا، ألا و من مات علی حب آل محمد مات مغفورا له، ألا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا، ألا و من مات علی حب آل محمد مات مؤمنا مستکمل الإیمان، ألا و من مات علی حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنة، ثم منکر و نکیر، ألا و من مات علی حب آل محمد یزف إلی الجنة کما تزف العروس إلی بیت زوجها، ألا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان إلی الجنة، ألا و من مات علی حب آل محمد جعل اللّه قبره مزار ملائکة الرحمة، ألا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنة و الجماعة، ألا و من مات علی بغض آل محمد جاء یوم القیامة مکتوب  بین عینیه: آیس من رحمة اللّه، ألا و من مات علی بغض آل محمد مات کافرا، ألا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحة الجنة»؛ زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، دار الکتاب العربی، بیروت، 1407 ق، ج 4، ص 220،221.
[3]. شیعه نیوز، برگزاری جشن سالگرد ازدواج پسر مفتی اعظم سعودی در روز عاشورا، تاریخ انتشار:27/آبان/1392، کدخبر: ۶۳۸۸۳.
[4]. مسند احمد، احمد بن حنبل، دارالکتب العلمیه، بیروت، ج3، ص3.

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.