تصوف پناهگاه سرخوردگان!

  • 24 تير, 1397 - 09:34
تصوفی که روزگاری مأمن زهاد و ریاضت‌کشان مسلمان بود، رفته‌رفته مامنی برای سرخوردگان از دنیا، علم، و عمل تبدیل شد و آنانی که به دنیا رغبت نشان نمی‌دادند، گرفتار دنیا شده و برخی از عالمان علم خود را رها کرده و برخی از عاملان، عمل خود را کنار گذارده و روش ملامتی را پی‌گرفتند. ایشان همان کسانی هستند که انحراف تصوف را سرعت بخشیدند.

مطلب اجمالی

یکی از چیزهایی که همیشه در تاریخ تصوف، سبب نکوهش صوفیان می‌شد این بود که آنان علم را به یک سو افکنده بودند و تکیه بر تقوی و دانش را در طریقت کافری می‌شمردند. اینان دلگیر از قیل و قال مدرسه، بر سر آن بودند تا یک‌چند نیز خدمت معشوق کنند و به جای نشستن در مدرسه، از در میخانه گشایش طلبند و طاق و رواق مدرسه و قال و قیل علم را در راه ساقی مه‌رو و جام مِی وانهند. البته آنچه صوفیان را بر آن وا می‌داشت تا دفتر دانش خود را در گرو صهبا گذارند و به مِی بشویند و رونق‌افزای میکده باشند، همان حدیث عشق بود که حرف و صوت مستغنی است. به این معنی تصوف درواقع پناهگاه سرخوردگان بود. سرخوردگان از دنیا و سرخوردگان از علم. همچنانکه کسانی چون ابراهیم ادهم و شبلی و شقیق بلخی و احمد ژنده پیل، از حکومت و بی بند و باری، به تصوف پناه آوردند. کسانی چون ابوعلی ثقفی و ابوعبدالله ترمذی و ابوسعید ابوالخیر و ابوحامد غزالی، با اینکه ابتدا اهل علم بوده‌اند، اما سرخورده از علم و بحث و قیل و قال مدرسه به خانقاه پناه آورند. بعضی از این صوفیان، همچون محمد غزالی، در فقه و حدیث و کلام و فلسفه، سرآمد دوران خود بوده‌اند. اما جز اینها که به مدرسه پشت کرده و به خانقاه روی آورده بودند، از مشایخ صوفیه کسانی بوده‌اند که حتی سواد خواندن و نوشتن نیز نداشتند و این را هم عیب نمی‌شمرده‌اند. ابوعلی سیاه، از مشایخ قرن چهارم و شیخ برکه از این گروه بوده‌اند. صلاح الدین زرکوب، از مشایخ مولویه و خیلفه مولوی نیز نه تنها خواندن و نوشتن نمی‌دانست، بلکه حتی به موجب روایات مناقب، به لفظ درست هم سخن نمی‌گفت.»[1]

بنابراین تصوفی که برای آن مقاماتی قائل بودند در بین سرخوردگان به نحوی منحرف گشت. یکی با بی‌سوادی، یکی دیگر با نزدیک شدن به خم و می و دیگری با اتخاذ روش ملامتی به انحراف راه و روش صوفی کمک کرد.

پی‌نوشت:
[1]. یوسف‌پور محمدکاظم، نقد صوفی، روزنه، تهران، 1380، ص 310

تولیدی

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.