ردّ سخن محمد بن عبدالوهاب در مورد ازدواج موقت

  • 17 شهريور, 1398 - 16:28
ابن عبدالوهاب می‌نویسد: «از کارهای شیعه، جواز متعه است، بلکه آن را بهتر از هفتاد ازدواج دائم می‌دانند، درحالیکه پیامبر آن را حرام کرد؛ بنابراین هر که متعه کند، بر خود باب زنا را گشوده است.» جواب: تمام مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که متعه ابتدا مشروع بوده، برخی صحابه و تابعین حلیت آن را معتقد بودند و علت مشروعیت آن را آیه 24 سوره نساء می‌دانند.

خلاصه مقاله
محمد بن عبدالوهاب می‌نویسد: «از کارهای شیعه، اباحه و جواز ازدواج متعه است، بلکه آن را بهتر از هفتاد ازدواج دائمی می‌دانند، درحالیکه پیامبر آن را حرام کرد؛ بنابراین هر که متعه کند، بر خود باب زنا را گشوده است.»
جواب: تمام مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که متعه حلال بوده، اما اختلاف هست که آیا منسوخ شده یا نه؟ برخی صحابه و تابعین حلال بودن آن را معتقد بودند و انجامش می‌دادند؛ اکثر عالمان اهل‌سنت، آیه 24 سوره نساء را علت مشروعیت اولیه متعه می‌دانند، آنها که دلیل نسخ را آیه 6 سوره مؤمنون می‌دانند، با آیه مکی، آیه مدنی را نسخ کرده‌اند.

متن مقاله
متعه، ازدواج موقت، یکی از موضوعات اختلافی در میان شیعه و اهل‌سنت است، متأسفانه دشمنان و مغرضان نسبت به مذهب شیعه، این مسئله را برای تشویش چهره‌ی شیعیان امامیه و علیه آنان به‌کار برده‌اند و در برابر مسلمانان دیگر مذاهب اسلامی، آنان را متهم به خلاف شرع می‌کنند. لذا فرافکنی کرده که با اعتقاد به حلال بودن متعه، زنا را بر خود حلال کرده‌اند. پس اگر مخالفان بدون تعصب بنگرند، درک خواهند کرد که شیعه، ادله‌ی قاطع و محکم بر اعتقاد به حلال بودن متعه دارند و مطلقا با قرآن و سنت نبوی مخالف نیستند.
بنیان‌گذار فرقه وهابیت، محمد بن عبدالوهاب، در کتاب خود ذیل فصل نکاح متعه می‌نویسد: «از دیگر کارهای شیعه، اباحه و جواز ازدواج متعه است، بلکه آن را بهتر از هفتاد ازدواج دائمی می‌دانند، ... بخاری و مسلم و دیگران روایت کرده‌اند که سلمه بن اکوع می‌گوید نخست پیامبر ازدواج متعه را روا دانست، اما بعداً حرام کرد؛ ... ابن عمر می‌گوید رسول خدا ما را از متعه نهی کرد؛ ... طبرانی از ابوهریره آورده که متعه، ازدواج و طلاق و عدّه و ارث را از بین می‌برد؛ ... ابن‌عباس می‌گوید در آغاز اسلام متعه بود تا وقتی که آیه «حرمت علیکم» نازل شد و استثنا شد: «... إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ[مومنون/6] ... مگر آمیزش جنسی با همسران و کنیزانشان.» طبرانی و بیهقی روایت را نقل کرده، نتیجه این‌که متعه حلال بود، اما سپس نسخ و تحریم ابدی شد؛ هر که متعه کند، بر خود باب زنا را گشوده است.»[1]
در جواب او باید گفته شود که، اولاً: تمام مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که متعه حلال بوده، اما اختلاف هست که آیا منسوخ شده یا نه؟ که اهل‌سنت معتقدند منسوخ شده و شیعه به عدم نسخ آن اذعان دارد.
ثانیاً: اکثر مفسران و علمای فرق و مذاهب اسلامی، متعه را به دلیل این آیه مباح می‌دانند که خداوند می‌فرماید: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ.[نساء/24] در حالی پاکدامن باشید و از زنا خودداری کنید و زنانی را که متعه می‌کنید، واجب است مهریه آن‌ها را بپردازید.» لذا صحابه و تابعین حلال بودن آن را می‌دانستند و انجامش می‌دادند، مثل ابن عباس، ابی بن کعب، سعید بن جبیر، مجاهد، قتاده، سدی و...[2]
ثالثاً: اکثر عالمان اهل‌سنت، متعه را به دلیل آیه 24 سوره نساء مباح می‌دانستند، مثل طبری، قرطبی، رازی، سیوطی، ابن کثیر، ابن حبان، شوکانی...[3]
رابعاً: اهل‌سنتی که مانند فخر رازی، منکر مشروعیت ابتدایی متعه نیستند و آن را مباح و حلال می‌دانند و فقط دلیل بر جایز نبودن آن را منسوخ بودن می‌دانند[4] سخنشان درست نیست، چرا که آیه شریفه: «... إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ.[مومنون/6] ... آنان که دامان خود را حفظ می‌کنند، تنها آمیزش جنسی با همسران و کنیزانشان دارند.» مکی است و آیه متعه در سوره نساء، مدنی است، لذا مکی هیچ وقت مدنی را نسخ نمی‌کند، چون بر آن مقدم است.
در نتیجه می‌بینیم که اجماع علمای فریقین بر مباح بودن متعه، دلالت دارد و آن مقداری هم که مورد اختلاف میان شیعه و اهل سنت است، نسخ و عدم نسخ است که نظر شیعه طبق ادله‌ی خودشان، مقدم بر نظر اهل‌سنت است.
فاعتبروا یا اولی الابصار

پی‌نوشت:

[1]. رساله فی الرد علی الرافضه، محمد بن عبدالوهاب، دار الآثار، صنعاء، یمن، ص34.
[2]. تفسیر طبری، طبری، دار المعرفه، بیروت، لبنان، ج5 ص9.
تفسیر کبیر، فخر رازی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان، ج10 ص52.
[3]. کتب تفسیری اهل سنت، ذیل آیه 24 سوره نساء.
[4]. تفسیر کبیر، فخر رازی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان، ج10 ص51.

تولیدی

التعليقات

فقط یه مورد دروغتو میگم : در مورد ثالثا گفتی اکثر علما از جمله طبری متعه را جایز میدونند ، در حالی که اینجا کاملا دروغ گفتی طبری در کتاب تفسیرش در تفسیر این آیه دو قول را آورده و در آخر نظر خودشو گفته که از متعه نهی شده و آن را حرام دانسته ، اعتقادت اینه مشکلی نداره ولی به دیگران دروغ نبند.

سلام- شمایی که میگید( فقط یه مورد دروغتو میگم) فقط یه چیزی شنیدید بدون اینکه یه نگاه به کتاب طبری داشته باشید. راستی طبری را با طای دسته دار مینویسند یا با تای دو نقطه؟؟؟؟؟؟؟؟ اولاً: دو قول نیست ذیل این آیه بلکه 18 قول ذیل آیه اومده که هر قول چندین حدیث را متذکر شده، ثانیاً: آن قسمتی که درباره متعه وارد شده در متن مقاله(فما استمتعتم به منهنّ...) 6 قول هستش نه دو قول احمق جان!!!؟ ثالثاً: جهت اطلاع این هم آدرس دقیق از کتاب (جامع البیان عن تاویل القرآن تفسیر طبری ج5-6 چاپ دار احیاء التراث العربی، بیروت، لبنان ص17-18-19-20) وقت کردی یه نگاه بنداز. رابعاً: چرا به علمای خودتون نسبت دروغ می‌بندی؟ کجا گفته نظر من اینه که متعه حرامه؟؟؟؟؟؟ فقط به صورت کلی شنیدی یا براتون گفتند که علمای اهل سنت میگن... میگن متعه حرامه تو و امثال تو هم طوطی وار تکرار میکنید. سادساً: از باب نمونه متن حدیث وارده در کتاب طبری: حدثنا محمد بن الحسین قال ثنا احمد بن مفضل... عن السدی (فما استمتعتم به منهنّ... فهذه المتعه الرجل ینکح المرأه بشرط الی أجل مسمی...). این أجل مسمی یعنی چی؟ - حدثنی محمد بن عمرو قال ثنا ابو عاصم، عن عیی، عن ابن ابی نجیح، عن مجاهد، فما استمتعتم به منهنّ قال: یعنی نکاح المتعه). متعه در این عبارت یعنی چی؟ عبارت تزوّج الازواج و نکاح و... نیاورده بلکه المتعه آورده - سابعاً: این سخن حضرت علی(علیه السلام) در تفسیر طبری ذیل این عنوان ص19 که آمده: حدثنا محمد بن المثنی قال ثنا محمد بن جعفر قال... سألته عن هذه الآیه... فما استمتعتم به منهنّ أمنسوخه هی؟ قال. لا قال الحکم قال علی رضی الله عنه: لولا أن عمر رضی الله عنه عن المتعه ما زنی الا شقیّ. حضرت علی(علیه السلام) چی میخاد بگه؟؟؟؟؟ تاسعاً: جهت اطلاع شما یادت باشه این صفحات وارده درباره‌ی ازدواج دائم نمیگه چرا که کلماتی به مانند( یستبرئن أرحامهنّ- استمتاعکم بهنّ من مقام و فراق- انقضی الآجل المدۀ - لیس بینهما میراث - من حطّ و براءه- و ... و ... و ... میگه. راستی نکاح مسیار در مرام شما چیه برو بپرس تا برات بگن. جهت اطلاع مسیار همون متعه هستش که بزرگای فعلی شما قهار در این کارند، چرا؟ چون برای خودشون حلال میدونند و برای شما و امثال شما که میرسند حرام. در ضمن دفعه بعدی خواستی گرد و خاک کنی با مطالعه بیا تا مفتضح نشی جان برادر، نه ببخشید خواهر. خدا عقل بده به بعضییا.

إضافة تعليق جديد

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Fill in the blank.