آتش به احترام قرآن نسوزاند

  • 1392/12/04 - 09:29
قرآن کتابی است که در مقابل عظمت و بزرگی آن، همه هستی سر تعظیم فرود می‌آورند و تسلیم محض می‌شوند چنانکه در سوره حشر می‌خوانیم که خداوند می‌فرماید: اگر این قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم هر آینه می‌دیدی که از شدت خشوع متلاشی می‌شد. یعنی هیچ چیزی در مقابل قرآن نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد از این رو امیر بیان حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در تعریف و وصف قرآن می‌فرماید: آگاه باشید! همانا این قرآن پند دهنده‌ای است که نمی‌فریبد، و هدایت کننده‌ای است که گمراه نمی‌سازد، و سخن‌گویی است که هرگز دروغ نمی‌گوید.

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب - مرحوم آیت الله اراکی(ره) می‌فرمودند: مرحوم آخوند ملامحمدکبیر، قطعه زمینی در اطراف سلطان آباد اراک داشتند که درآن، زراعت می‌کرد و نان‌ سال اهل وعیال خود را از آن زمین بدست می‌آورد. یک وقت که حاصل زمین خرمن کرده بود و در دشت، خرمن‌های دیگری نیز وجود داشت، کسی عمداً یا سهواً آتش روشن می‌کند، باد می‌وزد و آتش به خرمن‌ها می‌افتد و خرمن‌ها  یکی پس از دیگری می‌سوزد.

شخصی‌‌ نزد آخوند کبیرمی‌رود و می‌گوید: چرا نشسته‌ای! نزدیک است خرمن شما آتش بگیرد. آخوند کبیر تا این سخن را می‌شنود عبا و عمامه‌اش را می‌پوشد و قرآن به دست بر سر خرمن می‌رود و رو به آتش می‌ایستد و خطاب به آن می‌گوید: ای آتش! این نان اهل و عیال من است، تو را به این قرآن قسم می‌دهم این خرمن را نسوزانی. در حالی که تمام خرمن‌های دیگرخاکستر شده بود این یک خرمن سالم ماند! هرکس می‌آمد و می‌دید، انگشت حیرت به دندان می‌گزید و متحیر می‌شد که چطور این خرمن سالم مانده است. [1]

آری قرآن کتابی است که در مقابل عظمت و بزرگی آن، همه هستی سر تعظیم فرود می‌آورند و تسلیم محض می‌شوند چنانکه در سوره حشر می‌خوانیم که خداوند می‌فرماید: اگر این قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم هر آینه می‌دیدی که از شدت خشوع متلاشی می‌شد. [۲] 

یعنی هیچ چیزی در مقابل قرآن نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد از این رو امیر بیان حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در تعریف و وصف قرآن می‌فرماید: آگاه باشید! همانا این قرآن پند دهنده‌ای است که نمی‌فریبد، و هدایت کننده‌ای است که گمراه نمی‌سازد، و سخن‌گویی است که هرگز دروغ نمی‌گوید. کسی با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست،  در هدایت او افزود و از کوردلی و گمراهی‌اش کاست.

آگاه باشید! کسی با داشتن قرآن، نیازی ندارد و بدون قرآن بی‌نیاز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهید، و در سختی ها ازقرآن یاری بطلبید، که در قرآن درمان بزرگ‌ترین بیماری ها یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است، پس به وسیله قرآن خواسته‌های خود را از خدا بخواهید، و با دوستی قرآن به خدا روی آورید، و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید، زیرا وسیله ای برای تقرب بندگان به خدا، بهتر ازقرآن وجود ندارد.

آگاه باشید! که شفاعت قرآن پذیرفته، و سخنش تصدیق می‌گردد، آن کس که درقیامت، قرآن شفاعتش کند بخشوده می‌شود، و آن کس که قرآن ازاو شکایت کند محکوم است، در روزقیامت ندا دهنده‌ای بانگ می‌زند که: «آگاه باشید! امروز هر کس گرفتار بذری است که کاشته و عملی است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن.» [3]

حال با این وصف و بیانی که حضرت امیر (علیه‌السلام ) از قرآن فرمودند آیا جای شکر نیست!؟ و اینکه پیشانی به خاک گذاشته و در مقابل خداوند مهربان و حکیم برسجده بیافتیم، که چه نعمت بزرگی را به بندگانش عطا فرموده است؟ که نشان از مهر بی حد و اندازه خداوند است!!

عارف کامل آیت الله سعادت پرور (پهلوانی )تهرانی می‌فرمایند: ای عزیزان من! قرآن کتابی است به صورت مثال آمده، این الفاظ به حقایقی اشاره می‌فرماید، هر که را به قدر معرفت و شناسایش چیزی و معنایی، مفهوم شود؛ و برای هرکس در هر مقام و منصبی که باشد هادی و راهنماست. [4]

آری عظمت و جلالت قرآن بر کسی پوشیده نیست و هر کس که اندک تاملی در قرآن کرده به این گفتار اعتراف کرده و با تمام وجود در مقابل قرآن احساس عجز و ناتوانی کرده است. برای نمونه یکی از این افرادی که در مقابل قرآن، زانوی عجز و ناتوانی بر زمین زده و لب به وصف قرآن در حد خودش زده، نویسنده معروف انگلیسی توماس کارلایل (نویسنده کتاب قهرمانان) است.

او می‌نویسد: وقتی که ما وجه بلاغت قرآن مجید را اندیشه و تامل می‌کنیم، با قطع نظر از اینکه این کتاب مبارک وحی الهی است، می‌بینیم که قرآن از حیث لفظ و ترکیب، بلیغ ترین کتاب است که به زبان عربی تدوین شده؛ زیرا اسلوب آن از جهت ترسیل و تشجیع و غیره، موافق بالاترین ذوقی است که قرن‌ها سال بین اهل لسان انتشار داشته و قرآن به اعلی مدارج بلاغت و فصاحت گرد آمده و این کتاب مملو از مثال‌های روشن و آشکار و درستی و راستی و بار دانش‌های تازه و بدیع است.

هیچ کس قرآن را با تامل و اندیشه نمی‌خواند مگر اینکه می‌بیند حقایق جوهری به ذات خود نزد وی آشکار و ظاهر است.  به این معنا که قرآن وابسته به اصلی حقیقی و پیوسته به مبدأی عالی و مقدس است. این نکته واضح است که هر کلام حقیقی و درست، در دلها نفوذ و تسلطی به خصوص دارد و حق آن است که تمام کتب در برابر قرآن،  حقیر و کوچک‌اند و این کتاب از هر گونه عیب و نقص و اصول ناپسند، پاکیزه و مبرا است. [5]

 

 

 

منابع:

۱/ به نقل ازروزنامه پرتو

۲/ سوره حشر، آیه ۲۱

۲/ نهج البلاغه، ترجمه دشتی / خطبه ۱۷۶

۴/ رساله وصایا، آیت الله سعادت پرور (پهلوانی)

۵/ تاریخ قرآن، ابوعبدالله مجتهد زنجانی، ترجمه ابوالقاسم سحاب (خدمات اسلام به اروپا)عطایی اصفهانی

 

تولیدی

افزودن نظر جدید

CAPTCHA
لطفا به این سوال امنیتی پاسخ دهید.
Fill in the blank.